Gå til innhold
  • Bli medlem

Erf.utveksling av langtur på ski med pulk og telt


vasmont

Anbefalte innlegg

Hei

Planlegger en tur vinterstid med pulk fra vest (Odda-Kinsarvik) over Hardangervidda til Blefjell i øst. Har 2 vinterturer fra før med telt og pulk i deler av dette området. De turene har vært på 4-5 dager. Planlegger turen utifra at telt skal brukes alle dager og tenker meg mars måned, før det blir for mange i fjellet. Jeg søker folk som har gjort slike turer eller som vet om sider å besøke av andre som har gjort tilsvarende turer vinterstid. Har masse erf med ski i fjell vinterstid, noe erf med telting i mange minus. Men trenger å få innputt på erfaringer andre har fra lengere turer på ski i fjellet og hva jeg må forberede meg på. Liker å gå alene, og har tenkt å gjøre det til vinteren også. Er fullt klar over at det ikke er anbefalt, men....

Stikkord: sykdom, uvær, uhell, reperajoner, mat, tørking av klær m.m.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Planlegger en tur vinterstid med pulk fra vest (Odda-Kinsarvik) over Hardangervidda til Blefjell i øst. Har 2 vinterturer fra før med telt og pulk i deler av dette området. De turene har vært på 4-5 dager. Planlegger turen utifra at telt skal brukes alle dager og tenker meg mars måned, før det blir for mange i fjellet. Jeg søker folk som har gjort slike turer eller som vet om sider å besøke av andre som har gjort tilsvarende turer vinterstid. Har masse erf med ski i fjell vinterstid, noe erf med telting i mange minus. Men trenger å få innputt på erfaringer andre har fra lengere turer på ski i fjellet og hva jeg må forberede meg på. Liker å gå alene, og har tenkt å gjøre det til vinteren også. Er fullt klar over at det ikke er anbefalt, men....

Stikkord: sykdom, uvær, uhell, reperajoner, mat, tørking av klær m.m.

Her er et par pekere jeg har lagret som har vært til stor nytte for meg:

http://www.alertsen.com/innhold/skitur_dyranut_hovden.pdf

http://jorgenrorvik.blogspot.no/2009/12/pakking-av-pulk-er-i-gang.html

OS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei

Planlegger en tur vinterstid med pulk fra vest (Odda-Kinsarvik) over Hardangervidda til Blefjell i øst. Har 2 vinterturer fra før med telt og pulk i deler av dette området. De turene har vært på 4-5 dager. Planlegger turen utifra at telt skal brukes alle dager og tenker meg mars måned, før det blir for mange i fjellet. Jeg søker folk som har gjort slike turer eller som vet om sider å besøke av andre som har gjort tilsvarende turer vinterstid. Har masse erf med ski i fjell vinterstid, noe erf med telting i mange minus. Men trenger å få innputt på erfaringer andre har fra lengere turer på ski i fjellet og hva jeg må forberede meg på. Liker å gå alene, og har tenkt å gjøre det til vinteren også. Er fullt klar over at det ikke er anbefalt, men....

Stikkord: sykdom, uvær, uhell, reperajoner, mat, tørking av klær m.m.

Har ikke gått i dette området før men har vært en del i fjellet vinterstid på lenge turer så svarer utifra egen erfaring med dette. Vet ikke om det er dette du er ute etter og mye er sikkert en selvfølge men skriver ned at det jeg kommer på nå.

Sykdom:

Forbred deg på hva du kan gjøre hvis du blir sikkelig syk, hviledager, forandring av ruta (plan b + c), hva skjer hvis du blir syk og møter storm? Har du et san.kit du kan bruke? Vær veldig strict med håndhygene og skitten/ren side i telt/camp. Bruk alltid antibac etter toalett besøk og før mat. Skal lite til å bli syk når kroppen begynner å bli sliten.

Ellers pass på fuel søl, ikke fyll på flaska i samme rom/sted hvor du lager mat eller smelter snø. Husk at det også vil sprute litt hvis du åpner ei flaske med trykk i. Gjør alt dette et godt stykke unna der du henter snø. Ta med multivitaminer du tar hver dag hvis du har et veldig ensidig kosthold underveis. Ta også med noe betennelsesdempene, å gå rundt med en vond betennelse vil stresse kroppen og gjøre det fortere syk. Del opp klærne dine i vått og tørt, ha alltid et tørt lag du kan ta på eller bruke om natten. Drikk tran (!) ;)

Uvær:

Husk de fire navigasjonsmåtene. Syn, kart, kompass og gps. Ikke baser deg på å bruke GPS hele tiden. Bruk litt tid hver morgen og kveld på å gå igjennom dagens rute og gå igjennom den mentalt, merk deg oppfangspunkter og ha en klar oppfattning på hva du vil møte iløpet av dagen. Hjelper stort hvis du møter whiteout og vil hjelpe deg med å holde deg unna farlige områder. Bruk GPS til å bekrefte posisjon nå og da.

Vit hva du har og utstyr og hvor i pulken du har det, er trasig å ligge å lete i pulken i kjipt vær. Ha vindvotter, ekstra klær, briller etc lett tilgjenngelig. Bruk det hvis nødvendig men ikke bruk alt du har hele tiden, prøv å bruke så lite så mulig så du har litt å gå på hvis det blir sikkelig ille.

Ha kontroll på været, og hvordan terrenget vil påvirke været i området du er i, særlig i forhold til camp. Ikke ha formye med inn i teltet, bare det mest kritiske så du kan ta det ned fort hvis det blir for ille uten å miste utstyr. Alltid spade og kniv i teltet. Ha kontroll over utstyr utenfor, vit akkurat hvor du har pulken, ski, etc i tilfelle stor snødriv. Med tanke på at du er alene så ikke vent forlenge med å grave deg ned/inn/opp hvis det blir nødvendig, snøhule er fint og ødelagt telt er kjipt.

Tenk igjennom hva du har med at klær/utstyr. Ikke bare baser deg på dun. Ha med minst et varmt lag som funker selvom det skulle bli vått.

Uhell:

Litt det samme som sykdom, men ha en plan a, b og c. Forbred deg godt og tenk igjennom ulike scenarioer og vær et steg foran. Siden du er alene så vit hva du skal gjøre i et "worst case scenario".

Reperasjoner:

Lag ditt eget repset, enkel fiksing av klær/pose, telt, brenner, ski og pulk. Google og kjenn utstyret ditt.

Mat:

Lite vekt, mye energi, men tenk til på egen velferd også! Ha noe snacks du lett kan hive i deg hvis du begynner å bli sliten underveis.

Tørking:

Som sagt, ikke bare baser deg på dun. Sleng på deg dunjakka med engang du er i camp over det du har gått i og tørk mest mulig på kropp. Unngå å tørke noe særlig i posen, det er mye lettere å tørke ei dunjakke enn soveposen og mye mindre kritisk hvis den skulle kollapse.

Hvis du føler deg trygg på det og har litt erfaring med det så kan du også bruke brenneren i teltet for å tørke ting og få litt varme. Siden du er alene så vær HELT sikker på at du har alt under kontroll. Tenn den aldri opp i innerteltet uansett, det hender av og til at det lekker litt fuel (kan være mange grunner) så gjør det et trygt sted og vent med å ta den inn til den har stabilisert seg. Ha med kniv i teltet og vær konsentrert mens du holder på. Hvis du velger å bruke brenneren i telt pass på at du kan klare deg selvom teltet skulle forsvinne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.