Gå til innhold
  • Bli medlem

Okstindan


DobbelNilssen

Anbefalte innlegg

Jeg skal på en liten Roadtripp sørover langs landet og tenkte jeg kunne plukke med meg noen topper på ferden. Okstindan er i så måte et meget attraktivt turmål. Tenkte å prøve å kjøre opp til Kjenvashytta og prøve å nå Oksskolten derfra. Forstått det sånn at jeg må innom okstindbreen for å komme meg opp.

Kjenner noen til forholdene der nå ? Er det mulig å komme opp på denne tiden av året ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror nok det ligger mye snø der enda - det vil si at isen burde være OK å gå på uten stegjern, men kanskje desto farligere når det gjelder sprekker så langt nede. Generellt så er det mye snø i området.

Vi tenkte oss dit tidligere i år og jeg skjønte det slik at det pågår en del arbeide der oppe for tiden. Kraftutbygging eller hva det var - så veien kan være litt ymse.

Du kjenner sikkert til websiden - får sikkert mye bra info ved å snakke med dem

http://www.hemnesturistforening.no/?p=4

Anleggsarbeid 2012-2014: Statkraft skal bygge kraftverk i Klemetlia ved Kjensvatnet. De har engasjert Leonard Nilsen AS som entrepenør, og entrepenøren skal i anleggsperioden ha brakkeleir mellom veien og Kjensvasshytta. Det kommer til å bli mye anleggsaktivitet ved Kjensvatnet i hele perioden, noe som naturligvis vil merkes for oss som ferdes i området. Vi veit lite om hvor mye veien eventuelt vil stenges, men vi vil forsøke å informere så godt som vi kan om dette når vi har informasjon fra Statkraft/Leonard Nilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på en liten Roadtripp sørover langs landet og tenkte jeg kunne plukke med meg noen topper på ferden. Okstindan er i så måte et meget attraktivt turmål. Tenkte å prøve å kjøre opp til Kjenvashytta og prøve å nå Oksskolten derfra. Forstått det sånn at jeg må innom okstindbreen for å komme meg opp.

Kjenner noen til forholdene der nå ? Er det mulig å komme opp på denne tiden av året ?

Slik så snøforholdene ut i Okstindan for knappe tre uker siden.

post-62-0-75522500-1342125103_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er blitt noen år siden sist jeg befant meg på norsdsida av Okstindan, men legger ut et bilde (dessverre ikke av beste kvalitet, men det gir likevel et visst inntrykk av forholdene på denne tida av året) av bretunga som kommer ned fra austre Okstindbreen. Bildet er tatt fra en av toppene på Grasfjellet den 05. juli 2006. Bretunga er sprekkutsatt, og stegjern er nok å anbefale.

For øvrig godt å vite at en kapasitet som "ods" ikke har forlatt oss :)

post-1580-0-19764400-1342135852_thumb.jp

post-1580-0-55208100-1342135869_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke gå over bretunga. Start ved demninga til Grasvatnet og følger stien til man har krysset Oksfjellelva. Videre har man to valg, enten gå helt inn dalen til man treffer normalveien opp, eller følge en rygg opp til punkt 1287 og så videre bort til normalveien. Den siste er litt bratt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips :-) Ser det kan være en utfordring å krysse breen alene med tanke på snøforhold og sprekker.

Man må ikke gå over bretunga. Start ved demninga til Grasvatnet og følger stien til man har krysset Oksfjellelva. Videre har man to valg, enten gå helt inn dalen til man treffer normalveien opp, eller følge en rygg opp til punkt 1287 og så videre bort til normalveien. Den siste er litt bratt.

Dette er jo et alternativ som kan være meget aktuelt. Er det lett å krysse over Oksfjellelva ? Er det bro der eller må jeg basere meg på å vade over ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslagene om at følge dalen østfra helt ind til brætungen eller at gå over højde 1287 er sikkert mere fremkommelige end at gå direkte over højde 1720. For 12 år siden forsøgte jeg fra den side - ganske impulsivt og uden at have undersøgt noget særligt på forhånd. Af forskellige årsager opgav jeg forholdsvis tidligt på ruten, og da jeg senere diskuterede det med nogle stedkendte, fik jeg at vide, at jeg nok måtte have opgivet højere oppe uanset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslagene om at følge dalen østfra helt ind til brætungen eller at gå over højde 1287 er sikkert mere fremkommelige end at gå direkte over højde 1720. For 12 år siden forsøgte jeg fra den side - ganske impulsivt og uden at have undersøgt noget særligt på forhånd. Af forskellige årsager opgav jeg forholdsvis tidligt på ruten, og da jeg senere diskuterede det med nogle stedkendte, fik jeg at vide, at jeg nok måtte have opgivet højere oppe uanset.

Bra informasjon :-) Takker så masse :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig godt å vite at en kapasitet som "ods" ikke har forlatt oss :)

Nei, jeg må jo innom rett som det er. Ofte interessante turrapporter å lese. Det med "kapasitet" er vel noe foreldet etter at 500fjell og flere andre har harvet over det meste som fins av fjell i landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.