Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekk for svaiet rygg, ca 75 liter


Rutgoks

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har vært en runde, og prøvd ryggsekker på rundt 70-75 liter fra bl.a. Lundhags, Bergans og Fjellräven. Ingen av disse passer min rygg, da jeg visstnok har litt svai.

Haglöfs Oxo 70 er den sekken som til nå har kommet nærmest i passform.

Har noen her erfaring med den sekken, eller har tips om andre sekker som kan passe for slik rygg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo se på de nye modellene Spistbergen, Fjellmheimen og Femunden. De har det nye LInk bæresystemet til Helsport. Der er korsryggpute vinklet litt annerledes enn vanlig.

Hvordan sekkene eller er i kvalitet vet jeg ikke så mye om. Tidligere sekker har som regel manglet litt i forhold til Bergans, Norrøna, Arctyryx m.fl. Men de er gunstige i pris som regel.

Spitesbergen blir nok litt stor siden den minste er 95 liter. Men de andre er mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@borgern: Takk for tips om det nye bæresystemet til Helsport, jeg skal ta en runde senere i dag og se om de er å få prøvd. :)

@Bergtass og tevje: Takk for tips om Arcteryx Bora! Den virker jo lovende, ja. Vet dere om dette er en egenskap flere av Arcteryx sine sekker har, eller er det noe unikt for Bora?

Sekkejakten begynte for øvrig på 60L, og det blir stadig større. Bora-en er jo da 80L. Det kanskje begynner å høres voldsomt ut for min bruk; helgeturer inntil vinteren kommer, med stormkjøkken, sovepose og telt. Tar gjerne i mot noen meninger om det også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har selv mye svai i korsryggen, og synes Berghaus sine sekker er de som passer best. Vet ikke hvem som selger dem nå. Meget god kvalitet på sekkene også.

Forøvrig kan man bøye til aluminiumsspilene på mange sekker også, selv om de ikke opprinnelig er ment for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig kan man bøye til aluminiumsspilene på mange sekker også, selv om de ikke opprinnelig er ment for det.

De ER ment for å bøyes etter ryggen og det står det også om i de fleste følgeskriv til sekker

:smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra hva jeg har sett av arcteryx sekker(Altra, Naos) er det kun Boraen som har det bæresystemet. Har prøvd Gregory Denali også den er godt egnet for folk med svai men da er du oppe i 110 liter. ;) Men... Bora 80 i regular er vel 77 liter eller noe så ikke langt unna 70. Kan hende andre Gregory sekker også vil funke men det er ren gjetting fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå blander jeg meg inn her men dette med svai har jeg ikke tenkt på. Jeg er svai, liten (162 cm) og skal ut å kjøpe meg en sekk til to-tre dagers tur med telt. Til nå har jeg konsentrert meg om å se på sekker for kvinner men går litt vill i hvor mange liter jeg MÅ ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.