Gå til innhold
  • Bli medlem

Moderne materialer og "klassisk snitt"


1000_1000

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en relativt fersk friluftsentusiast, og frem til nå har bekledningen min bestått av nedarvede plagg og Fintex fra Sparkjøp. Tidligere i våres forsøkte jeg å finne meg et par sko til en greit penge. Med et trangt studentbudsjett endte jeg opp på de gamle M77-ene fra Alfa, og de har mer enn tilfredsstilt mine behov til korte turer sålangt.

Det var da jeg bakset mellom butikkhyllene på skojakt at det slo meg hvor UFATTELIG stygt det meste av "moderne" friluftsbekledning er designet. Vegger av joggesko dekket i noe som ligner spiderman-sæd, ultrafiolette selvlysende jakker med innebygde kart i fluoriserende fosfor og racerbilkniver laget i Mars-metall.

Hvis jeg skal begynne å investere i dyrt utstyr vil jeg ha estetikk med på kjøpet. Enkel, funksjonell estetikk. Mange ting ser så bråkete ut, og det harmonerer dårlig ute i den vakre naturen. Så dersom du har tips innen bekledning uten alt for mye raffe detaljer og logoer tas de imot med åpne armer!

Takk, og hei forresten! Bra forum, lest og lært masse herfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei du, og velkommen til fjellforum! :)

Jeg har samme problemet når jeg skal ha nye turklær, liker heller ikke selvlysende farger o.l og det er det mest av i butikkene.. men med litt leting så finner du enklere plagg også. Har selv mørke plagg fra Stormberg, Bergans, Gaupa, og andre mindre kjente merker. men har måttet lete en del før jeg finner noe jeg synes egner seg, og ofte ender det med nettbestilling. her er det f.eks. noen litt mer nøytale plagg http://www.xxl.no/herreklaer-/friluftklaer-herre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til Fjellforum.

Du har rett i at en del tøy og utstyr kommer i ganske sterke farger samt dekor.

Men det er også, som kristinamartine påpeker, en god del i mer nøytral utførelse.

En del plagg av god kvalitet kommer også i flere fargevalg innen modellen, alt fra sterke til dusere kombinasjoner.

Når det gjelder dekor er jeg ikke noe fan av det, minst mulig av denslags, i hvertfall dersom det går utover funksjon.

Nå er det jo også et aspekt at turer som er mer avanserte/dristigere så kan det faktisk ha sin misjon å kunne være synlig. Tenk klatring/sykling/brevandring o.s.v.

Jeg drar en del turer alene, mest av den grunn valgte jeg rød farge på teltet jeg bruker som solotelt sommer/vinter. Noe annet utstyr jeg har har også relativt sterke farver da det rett og slett er lettere å finne og holde rede på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er greit å ha noe i synlige farger. Telt og oppblåsbart liggeunderlaget er for eksempel fint å ha i knæsje farger, hvis du ikke har behov for kamuflasje.

Fjellreven har ellers mye bra i fine farger. Jeg har både litt i duse naturfarger og en del litt skrikende, synes det er vanskelig å finne lett utstyr i klassisk fasong.

Når det er sagt synes jeg det er like teit å vandre rundt i full kamo, som om du var i Vietnam-krigen, om du ikke er jeger da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna Falketind finnes i sort ihvertfall. Ellerså er det vel bare å lete litt. Magasinet.no har turklær som er rimelig blottet for moderne farger. Alfa har både sko og fjellstøvler i normale farger. Jeg har en rød jakke, mest fordi det var 70% avslag på den så fikk meg en skikkelig kvalitetsjakke til en pris jeg kan akseptere, og da var plutselig ikke fargen så viktig. Bortsett fra den jakka så er jeg ganske usynlig på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes enkle ting i diskré farger fra de fleste produsenter, men de er ikke så fine å stille ut :)

www.kuiu.com har rolige farger og enkle, men praktiske detaljer (buksene har to-veis glidelås...) samtidig som prisen ikke er astronomisk.

M77 er bare å beholde om du synes de er greie. Ferden for å finne Membranstøvlen Som Passer For Deg kan bli lang og kostbar.

Også må du fortelle hvor du fant de "racerbilknivene med Mars-metall". Jeg vet om to racerbilkniver med skrapmetall, men dette hørtes jo riktig ekslusivt ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.