Gå til innhold
  • Bli medlem

Krokgskogen på langs


ost

Anbefalte innlegg

Da jeg fikk meg en sjelden frihelg måtte denne benyttes i så stor grad som mulig. Tok tidlig fri fra jobb fredag, tog fra Oslo til Grua og drosje til Mylla. Klart til start ca kl. 1515.

post-8364-0-45841800-1341778524_thumb.jp

For å skape et moment av utfordring for meg selv hadde jeg tenkt at jeg kunne se etter geocaching-poster, men jeg har ingen annen GPS enn mobilen, og dette ble derfor fatalt. For mobilen skulle være både telefon, kamera og GPS-mottager på samme helgetur. Med dagens batterikapasitet, så ble geocachingsbiten kjapt lagt på hylla. En liten digresjon til tross: er det noen som vet om nøyaktigheten på GPS-mottageren blir dårligere når det går over telefonnettet kontra en dedikert GPS-mottager som tar fixen direkte fra antall satelitter?

Nok om det. Begynt å traske vestover klokken halv fire. Tok en rast på Sinnersetra, før jeg dro sydover til Ølja. Ved Hotell Bristol møtte jeg en lokal helt som hadde kjørt opp fra Jevnaker til hotellet/koia for å sikre denne for sin datter og hennes venninner for kvelden. Makan til frekkhet. Hva om jeg hadde planlagt å sove der? Nå hadde jeg ikke det. Jeg gikk derfra rett på Svarttjernshøgda. Oppe ca klokken seks. Rask tur opp i tårnet, men tåken lå lavt så jeg så ikke så mye. Dro videre ned til Tverrsjøstallen. Derfra opp og over Pershusfjell.

Dæggern for et område og en utsikt ned mot Skarvvannet og Perhusvannet! Skjønner godt at Manepe http://www.fjellforu...ed-i-oslomarka/ tok seg en natt her.

Jeg derimot, hadde allerede betalt for en natt på Sinnerdammen. Og det er litt av en plass det også!

post-8364-0-64299300-1341778668_thumb.jp

Dag to, med sen start klokken halv ett, tok meg vestover til Ringkollen og derfra sørøver til over Gyrihaugen via Damtjern. Været var så som så, tåka la så lavt at jeg ikke så enden av hogstflatene, og blåmerkinga på stiene sør for Damtjern var nesten borte. Skoa var gjennombløte, og humøret derretter mens jeg traska mot Presthytta. Fremme ca kvart over ni på kvelden, og takk og pris, helt alene.

Det er litt av en plass dette også!

Søndag var det straka vegen ned mot Skansebakken i Sørkedalen. Det er vått i skogen nå. Eneste som kunne holdt meg tørr på beina hadde vært skikkelige slagstøvler. Eller vadebukser. For blåstiene i dette området gikk langsetter myrdragene.

Jeg slutte ikke å la meg fasinere av byggverkene etter fordums fløting som fortsatt finne inne i marke. Her fra Sinnerdammen, Kampevadddammen og Sørkedalselva:

post-8364-0-18099600-1341779460_thumb.jp post-8364-0-01418800-1341779505_thumb.jp post-8364-0-47264400-1341779372_thumb.jp

Bildekvaliteten er ikke all verden, en Nokia Lumia 710 måtte ta støyten på denne turen.

Selv om jeg ble kliss våt, som her fra Gyrihaugen:

post-8364-0-86525100-1341779091_thumb.jp

Så var det en fabelaktig tur!

Takk for oppmerksonheten og god tur til alle andre, hvor enn dett måtte være!

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott tur. Det er gps mottaker i mobilen også om den er slått på. Først får du en posisjon anitt av mobilmaster. Får du signaler fra flere master samtidig blir dette ganske nøyaktig. Dette går ganske raskt. Etter en stund vil du få lås på satelitter. Dette tar noen minutter men du vil kunne få posisjon selv uten mobilsignaler. Nøyaktigheten veit jeg ikke men det er ikke urimelig å anta at nøyaktigheten avtar raskere når forholdene blir dårligere kontra en dedikert enhet.

Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart det der. Jeg fikk ikke posisjon når telefonen ikke hadde nettverk. Dette selv om jeg stod på toppen av Svarttjernshøgda. Greit nok at det var lavt skydekke, men det er en stund siden GPS-mottagere skulle reagere så negativt på skydekke at det ikke gir posisjon. Bruker Geocahing Live til Windowstelefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.