Gå til innhold
  • Bli medlem

Behøves altid sikring ved passage af Grjotbreen og Gråsubreen?


Viggo

Anbefalte innlegg

Jeg planlægger i starten af august at gå nogle topture i området ved Glittertinden.

Ved læsning i dette forum og andre steder er jeg lidt usikker på om der alle steder på Grjotbreen og Gråsubreen kan forventes sprækker under sne, så passage uden sikring med tov bliver for risikabelt - men hvor man naturligvis har isøkse og stegjern med. Vedlagt er kort for at være mere konkret i forhold til de steder, hvor jeg har spørgsmål.

Desuden er jeg usikker på om et er muligt at komme sig ned nord for Austre Glittertindoksle.

Jeg er rimeligt vandt med fjell- og brevandring og kan også klatre nogenlunde.

På forhånd tak for dit hjælp.

post-675-0-58934100-1341749673_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

Har bare vært der på vinterstid. Da rente vi på ski ned et lite brefall øst for toppen. Deretter tråkket vi oss over Trollsteinseggi med skiene på ryggen. Det er en veldig spesiell følelse bak der. Noen kaller det for Glittertinds bakgård. Det føles som om det skulle være veldig langt fra folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for svar.

Med hensyn til passage nr. 5 fra 2274 over mod Austra Glittertindoksle så synes der at være et problem med en bregleppa ved 2274:

http://www.fjellforum.no/index.php?/topic/17608-austre-glittertindsoksle-og-passering-av-grasubrean/page__hl__gråsubreen#entry50429

Men ellers har andre synes resten af vejen ret ukompliceret - men her er også gået i tov:

http://www.fjellforum.no/index.php?/topic/7592-trollsteinseggje-mm-05082007-med-regn-i-haret-og-isvann-i-skoa/page__hl__gråsubreen#entry151196

Det synes som om en passage ned i en højde på ca. 1950 m at være mere fremkommelig. De gode folk i link ovenfor synes at vælge den vej på tilbagevejen mod Glitterheim. Men ellers valgt de tov over Gjotbreen - passage 1. Gunner nedenfor synes dog at have gået over uden sikring ved 1. En anden sag er naturligvis at anbefale det...

http://www.fjellforum.no/index.php?/topic/14024-dagstur-til-dei-10-ukjende-toppane-bak-glittertinden-26-juli-2009/page__hl__grjotbreen#entry85226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man kommer nede fra den sydøstlige del af Grjotbræen og vil gå op til den vestligste del af Gråsubræen lige syd for Østre Glittertindoksli, er der store sprækker i den stejleste del af Grjotbræen, lige inden man kommer helt op til Gråsubræen. Hvis man på vej fra Glittertinden mod Østre Glittertindoksli holder lidt for langt til venstre, kommer man ned i dette sprækkeområde.

Der er også sprækker længere nede på Grjotbræen. Jeg har krydset en bræsprække på en tynd snebro nede i nærheden af, hvor du har tegnet dine røde streger nr. 1 og 2.

Som jeg umiddelbart opfattede det, var der ikke noget særligt med sprækker på selve Gråsubræen, men jeg kan selvfølgelig ikke garantere for noget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.