Gå til innhold
  • Bli medlem

Rutetips til en ukes sykkeltur med tilhenger ønsket


Jaap

Anbefalte innlegg

Skal dra på sykkeltur i august. Romslig med plass i tilhengeren, så telt, gourmetkjøkken utstyr og fiskestang skal være med. Dagsetapper på omtrent 50-100 km, alt avhengig av vær og terreng. Skal dra alene, så litt med folk her og der kan sikkert være koselig.

Jeg vet om de såkalte 'nasjonalruter' på slf.no men er mildt sagt ikke så imponert over disse, for jeg antar at det kan være alt for mye (turist-)traffik på de fylkesveiene som rutene går på. På papir i alle fall. Det er, rart nok, også lagt ut slike "sykkel"strekninger på selve E39, noe som slett ikke kan være meningen til en avslappende sykkeltur! Ser for meg en tur blant rasende godstraffikk og slik. Gjerne si ifra om jeg tar feil her.

Foretrekker en tur langs både fjord og fjell, siden oss mangler det første her i Oppland ;-) Tenkte litt på midt-Norge vest området, altså Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal.

Noen som har tips utfra tidligere erfaringer/ekspedisjoner? Rolige 'bakside' veger tilrettelagt for sykkelhenger? Teltplass? Utrolige campingplasser med kjempeutsikt over fjord eller mot bre? Skjulte perler?

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Jaap,

Var selv på en sykkeltur i 2011 som gikk i de områdene du tenker deg. Jeg brukte ikke henger, men det er ingen problemer med en henger på den ruten jeg tok. Tror imidlertid at det kan bli tungt i bakkene ( og de er det noen av ) enten du greier å sykle opp, eller du må dytte. Jeg brukte 2 vesker bak + styreveske og hadde telt og sovepose på bagasjebrettet.

Imponerende natur og en fin miks av fjord og fjell. Det er mange fordeler med å velge lite trafikkerte veier, men også bakdeler som langt mellom butikker og campingplasser. Det er heller ikke lett å finne egnede teltplasser langs veien.

Min tur startet i Ålesund og fulgte kysten nedover til Florø og så inn til Førdre, over fjellet for så å ende hjemme. Både ferger og hurtigbåt måtte benyttes.

Kan annbefales på det varmeste. Her er min tur, Velkommen til xc-bike.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig detaillert turrapport rayun, og en veldig bra hjelp. Dagsetappene du gikk er kanskje litt i overkant for meg med sykkel+tilhenger, men alt i alt er det vel omtrent jeg letet etter.

Noen andre som har vært på flerdags sykkeltur i vestlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har den opprinnelige plannlegging endret seg: jeg har bestemt meg å sykle Hemsedal - Hol - Geilo - Haugastøl - Rallarvegen - Voss - [Gudvangen - Kaupanger - Lærdal] - Borlaug - Hemsedal.

[ ] = båtrute

Noen som har noe fine tips her fra tidligere turer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Noen som har syklet strekningen Aurland - Hol over Rv 50?

Ser på SLF sine sykkelkart at det finnes omtrent 7 korte og lengre tunnel hvor det gjelder sykkelforbudt uten at det vises gammele veier / 'baksideveger' eller lignende på akkurat disse strekninger.

Derfor lurer jeg på om Rv 50 er framkommelig for syklister i det hele tatt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.