Gå til innhold
  • Bli medlem

Farlig med bålrøyk?


Anbefalte innlegg

Annonse

Tja..Jeg ville vel ikke grilla pølser i den værste røyken fra en skikkelig tyristubbe..Men om det er farlig, det aner jeg ikke. Vil tro det er mye værre å bo i en storby enn å puste inn litt røyk innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er farleg, er ein sak. Sunt er det i alle fall ikkje. Det er mange kreftframkallande stoff i røyk, noko ein får i seg både gjennom røykt mat og ved pusting i røyken.

Av det meir akutt farlege eg kan tenkje meg, er karbonmonoksyd, men dette er bare i forbindelse med innpusting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det bare er å grille og kose seg jeg:) Flytte seg fra røyken gjør man jo automatisk. Jeg har lagt mat,kaffe og sovet foran bål i 15 år uten at jeg har tatt noen skade av det..Tror jeg? Hvis du tenker på røyken så er det bare å vente med matlagingen til det er en skikkelig glohaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pustet mye bålrøyk fra omtrent 10-årsalderen. Jeg har alltid elsket å "sitte i bålet". I dag har jeg forholdsvis kraftig astma. Om bålrøyken har vært medvirkende årsak vites ikke, men den kan ha virket inn noe. Ellers er det helt sikkert at det ikke er hovedårsaken til min astma.

Astmaspesialisten virket ikke som han syns at litt bålrøyk i ny og ne var noe problem i forhold til røyking og denslags varig påvirkning. (har ikke vært røyker, altså!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på hva som brenner på bålet og lager røyk. Plastmaterialer kan danne røyk som inneholder syredamp og andre gifter, men vanlig tørr ved inneholder nok ikke så mye annet enn sotpartikkler, CO og CO2. (En vanlig sofa som brenner inne i en stue kan produsere gasser så giftige at det holder å trekke pusten 2 - 3 ganger og så er man død.)

Når du brenner ved ute så har du som regel nok luft / oksygen til at du får en god forbrenning av de stoffer og gasser som frigjøres under forbrenningsprosessen, og den røyken som måtte komme i kontakt med maten vil nok ikke være så farlig.

I en røykeovn derimot hvor man røyker kjøtt og fisk, blir tilgangen på luft redusert til et minimum og du får en dårlig forbrenning av gasser og tjærestoffer som frigjøres fra veden. Dette setter seg i maten og man kan jo lure på hvorfor røykt kjøtt holder seg så godt. Kan det være fordi det er så fullt av gift at ikke engang bakteriene kan leve der? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det vert forska ein del på kva konskekvensane av open eldstad i u-land har på kvinner då det stort sett er dei som står for matlaginga. Her er det gjort funn som indikerer utbreiing av ulike lungeproblem som til dømes KOLS. Men då er det snakk om ein populasjon som fyrer bål mange gonger om dagen kvar dag heile året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spm. om bålrøyk:

kan det være farlig om det blir for mye innpusting av dette?

Evt at røyken trekker inn i maten man steker på bålet?

Noen typer fyrved som er verre enn andre?

Da hadde jeg vært dau

Mvh

Torø

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.