Gå til innhold
  • Bli medlem

HASTER! Hva i ..#$£€@!§.. har bitt meg? (Bilder vedlagt)


Anbefalte innlegg

Annonse

Hei,

vet ikke hvor inne du er i alternativ behandling, men på veien til legen kan du hvis du vil svippe innom apotek å prøve et homeopatisk middel kalt Apis Mellifica i styrke D30 eller tilsvarende. Putt innpå et par piller og la de "smelte" under tungen, og evt ny dose 1/2 time etter hvis du ikke ser bedring. Deretter ny dose hver 1/2 time i opptil 3 timer.

Virker det, ser du bedring etter max et par-tre timer.

Har selv god erfaring med homeopati, så du kan prøve om du vil.

Apis melifica?

Er ikke det det samme som en honningbie?

"Apis melifiera melifiera" er det latinske navnet på den nordiske brune honningbien.

"Apis melifica ligustica" er den italienske gule honningbien. (Den som er så snill at du kan ha bikuben i hagen.)

"Apis melifica carnica" er kreinerbien

Hva dette homøopatiske middelet er laget av vet jeg ikke, men slike ting som vi ser på disse bildene kommer sikkert av en allergisk reaksjon og bør behandles med et allergidempende middel.

Allergi mot f.eks. bistikk og vepsestikk kan være så kraftig at et stikk kan være dødelig. (Anafylaktiskk sjokk.) Hvis man er så allergisk så er det kanskje lurt å skaffe seg en Epipenn, en sprøyte med adrenalin som brukes i nødstilfelle. Islike tilfeller hjelper det lite med homøopat medisiner.

http://home.online.no/~kneshei/bi.htm

Ellers hvis ingen vet hva som bet eller stakk Super Tedd så kan jeg foreslå tuneflue. http://www.nrk.no/ny...tfold/1.7659049

Tunefluen biter ofte på solrike dager og biter aldri inne i hus. Etter bittet suger den blod i 1-25 minutter hvis den får lov. Tuneflueplagene er størst i 2-3 uker ved St.Hanstid.

Ved store reaksjoner på tuneflue med stor hevelse og smerte, kan det behandles med salve (lokalbedøvelsessalve, kortisonkrem), eller med tabletter (prednisolon).

Min kone ble en gang bitt av en tuneflue og da ble det "legevakten neste", men hun reagerer stort sett kraftig på alle typer insekter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva dette homøopatiske middelet er laget av vet jeg ikke

Du kan jo regne med at ved D30 så inneholder det i prinsippet ingenting annet enn vann. (Det er selvfølgelig om du ikke kjøper den at vannet husker ting du vil at det skal huske at det har vært i kontakt med, men ikke slikt som bæsj...) Det er selvfølgelig før det er dryppet på en sukkerpille og vannet har fordampet.

Islike tilfeller hjelper det lite med homøopat medisiner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myggstikk kan gi kraftige hevelser om de treffer nerver, men vet ikke om det holder til SuperTeds SuperBlemme. Vepseallergi finnes det tester for - naturlig nok, ettersom det finnes folk som kan dø av det. Gjetter på en eller annen flue med kort levetid og begrenset utbredelse. Kleggbitt er ikke noe man får uten å merke det. Om myggen er en lommetyv, så er klegg væpnet bankran.

Homeopati er den av det alternative tullet som både er lett å teste klinisk og som faktisk er grundig testet. Resultatet er at en sukkerpille med tryllemiddel gjør like mye nytte for seg som en helt vanlig sukkerpille. Sistnevnte er også vesentlig billigere.

Det betyr at faktorer som fargen på pillen og hva slags inntrykk den enkelte behandler gjør på pasienten har langt større effekt enn pillen alene. Ganske mye rart som går over av seg selv - er det da sukkerpillen som skal ha æren eller 3,5 milliarder år med evolusjon som har gitt oss et ganske heftig immunforsvar? Kjedelig blir det når folk som tar alternative midler OGSÅ tar medisin (dvs ting som virker i seg selv som antibiotika eller anti-histamenter). Da får de virkning samt anledning til å fortelle omverdenen at alternative remedier er god knall.

Herværende farmasøyt lukter sikkert lunta når han setter seg inn i hva som lurer bak "D30". Og det er lenge før man kommer til magien: læren om omvendt virkning...

Tro det eller ei, men det finnes homeopater som selger midler mot malaria. Kast gjerne bort tid og penger på det, men ta en tur innom legen før du drar.

En anbefaling av homeopatiske midler er sikkert godt ment, men særdeles dårlig fundert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lege.

Jeg er helt enig med de her som anbefaler deg en EpiPen (spør legen din om resept) til bruk på tur. Prednisolon er effektivt (=kortison, et antiinflammatorisk hormon som kroppen faktisk produserer små mengder av selv), men det trenger tid. Derfor må du ha adrenalin (EpiPen) tilgjengelig for rask effekt.

Synes forresten det er besynderlig at en farmasøyt viser til ikke-eksisterende evidensbaserte studier som beviser homeopatiske midlers effekt. Disse studiene finnes nemlig ikke.

"Likt kurerer likt"-tesen er svada. Særlig mister den troverdigheten når vi vet at prinsippet bak homeopati er fortynning i den grad at et glass saft helt ut i atlanterhavet faktisk hadde vært mer konsentrert (fakta).

Tillegg: Etter finlesning ser jeg at man ikke henviste til studier, beklager den. Men som øvrige påpeker her er homeopatien blitt filleristet og banket i hjel av tallrike randomiserte, store studier opp gjennom årene. Det er sprøyt, det er tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lege.

Bare som en liten motvekt kan jeg f.eks. si at de fleste leger er eksperter innenfor et eller flere felt.

En ekspert er som regel ikke annet en en som vet alt om litt, mens en amatør ofte er en som vet litt om alt.

Noen sier at det finnes mer mellom himmel og jord enn moen andre steder, men de fleste eksperter vet at hvis det er noe det er mye av mellom himmel og jord så er det tomrom. Altså er det faktisk nesten ingen ting mellom himmel og jord.

Det er med mange leger som med prester og andre sterkt religiøse personer, de har vanskelig for å ta inn over seg at det kanskje finnes en annen virkelighet enn den de tror på.

Nå vil ikke jeg påstå at homøopater leverer noe annet enn placebo, men i noen tilfeller hjelper kanskje også det. Noen påstår til og med at mange er blitt helbredet ved bønn, uten at dette er blitt verken bekreftet eller bevist av andre enn de som vet om noen som kjenner noen som har hørt det av noen som osv. osv.

Hadde det ikke vert for legevitenskapen så hadde verken jeg, min eldste sønn, og kanskje heller ikke min kone gått rundt i to sko, men for bare tre uker siden snakket jeg med min nevø, 23 år gammel og som hadde gått sykemeldt i nærmere et år med til dels store smerter. Spist all verdens rare medisiner uten å bli bedre og begynte faktisk å se ganske mørkt på fremtiden. I en fest med mange glade mennesker kom han i kontakt med en fysioterapeut som mente å ha sett slike tilfeller før. Han hadde jobbet med noen av våre fremste idrettsfolk blant annet ved toppidrettssenteret i Oslo, og tilbød seg å ta en titt på gutten uken etter.

Gutten ble "bøyd, strukket og stukket med nåler" og to uker senere var han hos sin fastlege og ba om å få begynne å jobbe igjen. Han er faktisk et helt nytt menneske.

Mange leger har problemer med å akseptere disse tingene, men i noen tilfeller ser vi jo at det virker. Nå kan jeg også nevne at min kone fikk akupunktur i forbindelse med fødselen av min yngste sønn, og det hatte absolutt ingen effekt.

Det er nok ikke så mange andre ting en "gangetabellen" som er eksakt vitenskap, så da er det kanskje lurt å tenke på at vi stadig oppdager nye ting og får ny viten innenfor de fleste fagområder. Legen husker sikkert hvor stor motstand Ignaz Semmelweis møtte da han ville få legene til å vaske hendene mellom dissekering av lik og undersøkelse av kvinner på barselavdelingen. Han mente at han hadde funnet årsaken til barselfeberen, mens flertallet var overbevist om at lærebøkene var riktige og at barselfeberen var Guds straff over de som hadde unnfanget sine barn i vellyst.

I dag vet vi heldig vis bedre, og om 100 år vet vi sikkert enda mer.

Jeg drev en periode som birøkter og kjøpte en gang noen bikuber av en person som nesten døde etter et enkelt bi-stikk. Han gikk ingen steder i sommerhalvåret uten en epipenn i lomma. Jeg tror ikke han hadde stolt på noen dråper på en sukkerbit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det at jeg nevnte min yrkestittel var for å understreke at jeg faktisk har et relevant belegg for mine uttalelser på feltet, ikke i selvflatterende eller hovmodig hensikt.

Det er veldig bra det du skriver, og jeg liker å tro at jeg ikke er såpass arrogant at jeg utelukker alt som ikke er fundert i vitenskapen.

-Man kan og jeg vil ikke bevise eller motbevise Gud.

-Man kan ikke motbevise helbredelse ved healing.

-Jeg er overbevist om at urtemedisin kan ha en effekt, dog svak (mange medisiner er jo nettopp fremstilit fra vår rikholdige flora).

-Akupunktur strides jo de lærde om, flere studier viser jo at dette kan ha en effekt.

-Fysioterapi henviser jeg ofte til, da det har vist seg som et godt førstevalg ved f.eks. kneleddsartrose. Jeg har stor respekt for fysioterapeuter og deres kunnskap om muskel -og skjelettsystemet. De bedriver faktisk en vitenskapelig plausibel og underbygget øvelse, også ved bruk av nåler i diverse triggerpunkter.

Homeopati, derimot, er banket i stykker gang på gang av store, randomiserte studier. Det handler ingenting om at det er "mer mellom himmel og jord". Da kan man si det om ALT slik som flere i denne tråden nevner. For eksempel kan jeg be folk gå med kulepenn i øra en uke for en betennelse. Hvem vet, kanskje de blir bedre?

Semmelweis ble akseptert av idiotene rundt ham nettopp ved at han utførte vitenskapelige studier og fikk overveldende bevis for sin metode. Å sammenligne dette med homeopati blir bare tøv.

Placeboeffekten skal man ikke kimse av, og den blir flittig brukt av "profesjonelle" homeopater. Men dette har ingenting med homeopati å gjøre.

"Det virker for meg"-frasen er utbrukt og vitenskapelig ugyldig. Homeopati er kvakksalveri. Det er respektløst. Det er humbug.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å dra denne tråden for langt ut på jordet, så bør det vel nevnes at det er ganske stor forskjell på den skråsikkerheten "troende" bruker i motsetning til bevisene som kan føres for guder, healing, akupunktur og homeopati.

Jeg vil anbefale alle (troende som ikke-troende) å lese om homeopatiens historie. Det var en periode da homeopatien reddet ganske mange menneskeliv - ikke fordi den noensinne har virket, men fordi den ikke gjør noe som helst: hverken positivt eller negativt. At homeopatien har stått stille i de siste 250 år, mens noe pussig noe som kalles 'legevitenskap' har oppstått og forlengst overgått alt annet i antall liv reddet, er en annen historie.

For en vanlig betennelse tror jeg nok kulepennen gjør susen (eller er det uken immunforsvaret får på jobben?), men husk å ta med at kulepennen må bæres i en spesiell vinkel eller med sløyfe - en god kvakksalver har alltid en mulighet til å skylde på pasienten når Noe Går Galt.

"Akk, hadde hun bare kommet tidligere. Akk, hadde han bare vært sterkere i troen. Akk, jeg er blitt gammel og kreftene er ikke som de var. Akk, jeg sa makrobiologiske gulerøtter, ikke økologiske gulerøtter."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke et tilsvar til Kikut, men heller en utdypning. :)

-Man kan og jeg vil ikke bevise eller motbevise Gud.

Og videre kan man hverken bevise eller motbevise tannfeen, julenissen eller en liten rosa tekanne i verdensrommet. Og dersom man hverken kan bevise eller motbevise noe, hva er da vitsen?

-Man kan ikke motbevise helbredelse ved healing.

I den forstand at man ikke kan si at det aldri har hendt. Men man kan heller ikke bevise at det har hendt og man kan bevise at det ikke fungerer under kontrollerte forhold.

-Jeg er overbevist om at urtemedisin kan ha en effekt, dog svak (mange medisiner er jo nettopp fremstilit fra vår rikholdige flora).

Tjomlid skrev en meget god blogpost om dette: http://tjomlid.com/2012/07/07/hvorfor-plantemedisin-er-alternativ-medisin/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig, men litt diplomatisk må man være ;-).

Jeg leste Tjomlids innlegg. Det er helt riktig. Det er flere plantepreparater man kan få kjøpt foredlet og reseptfritt på apotek som faktisk har en virkning, dog ofte svak. Eksempelvis østrogener og midler mot prostatisme. Jeg føler derfor, kanskje feil, at dette er mer stuerent enn homeopatien.

...og du glemte flygende spaghettimonster!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Semmelweis ble akseptert av idiotene rundt ham nettopp ved at han utførte vitenskapelige studier og fikk overveldende bevis for sin metode. Å sammenligne dette med homeopati blir bare tøv.

Om det å bevisst smitte et visst antall kvinner på en barsel avdeling med en uhelbredelig dødelig sykdom i dag ville bli kaldt en vitenskaplig studie tviler jeg sterkt på, men at det hadde en positiv effekt for ettertiden er det vel ingen tvil om.

Man kan verken bevise eller motbevise Gud, men trenger man nødvendig vis bevise eller motbevise noe for at det skal finnes eller ikke finnes?

"Sterk tro kan flytte fjell", men det skal veldig lite tvil til for å flytte dette fjellet tilbake på plass. (Så hva er sterkest, tro eller tvil?)

Personlig tror jeg stort sett ikke på annet enn det som enten kan bevises eller som jeg selv har opplevd. Legevitenskapen stoler jeg på, den har jeg selv fått erfare at virker, men jeg har også forsøkt alternative ting uten å kunne si så veldig mye godt om disse.Men det er utrolig hva man kan "selge" til folk bare man er en dyktig nok selger og har så lite samvittighet at man kan spille på folks uvitenhet.

Et lite eksempel er noe som kalles "Himalaiasalt". (Som jeg sikkert har nevnt et sted en gang før.)

http://www.altshop.n...CFawtmAoddEIAxQ

Dette saltet hevdes å være ca. 200 mil. år gammelt og hentes ut fra 500m dype saltgruver i Himalaya. Det skal også inneholde alle jordens 84 mineraler og sporstoffer.

Himalaya ble til for mellom 30 og 50 mil år siden og det var da dette havet som saltet stammer fra ble ødelagt, og det finnes faktisk over fire tusen mineraler i verden. Sjøvann inneholder 84 forskjellige grunnstoffer, ikke mineraler.

Kort fortalt ble Himalaya til ved at India (Indiaplaten) kolliderte med Asia (Eurasiaplaten). Havet og deler av disse to platene ble skjøvet opp og dannet deler av Himalaya og det som i dag er den tibetanske høyslette.

Sannheten er at saltet kommer fra saltgruver som ligger i Khewra i Pakistan, ca. 300 km sør for Himalaya og er akkurat samme type salt, med samme opphav og samme alder, som det saltet som blir og har blitt tatt ut i gruver i Europa, fra Polen i øst til Nederland i vest. Dette saltet ble dannet under fordamping av det såkalte "urhavet" sent i perm perioden for ca.250 mil. år siden.

Altså: Med dyktig markedsføring og til dels feilinformasjon i tillegg til at de aller færreste vanlige forbrukere har geologikunnskaper nok til å oppdage bløffen, så kan dette saltet selges for fra 90 til 180 kr./kg mens vanlig mineralsalt koster mellom 15 og 20 kr./kg.

http://skepsis.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser ikke hele tråden, men siden jeg har jobbet 11år i akuttmottak og legevakt så veit jeg hva som skal gjøres.

Ser ut som en stikkreaksjon: Ta en antihistamin som zyrtec/ eller ceterizin. Se an effekt om det bedres.

Om dette ikke hjelper forekommer det at skikkelige stikk krever prednison behandling. (Da må du til lege).

Feber / Infeksjon må også utelukkes for å ikke gå i noen fallgruver, men det ser ikke slik ut.

PS: Er du veldig allergisk bør du vurdere å få resept på Epipen hos din fastlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epipen blir nok med fremover, men må da først få rævva mi til legen og få testa meg igjen for allergier. Tror ikke jeg har testet meg for annet enn vanlig allergi før.

Det burde jeg vel egentlig ha blitt anbefalt eller det burde blitt satt opp en time for når jeg var på legevakten?

Kan si så mye at jeg aldri før har slått etter veps, men det er nå en helt feil men "naturlig reaksjon" når jeg får dem nærme meg. Tror jeg har hatt syv vepser etter meg siden stikket, en som faktisk fløy inn det åpne bilvinduet også.

Litt paranoid om jeg sier at jeg aldri har hatt så mye veps etter meg før, evt. så har jeg ganske enkelt ikke merket dem. På den andre siden har jeg faktisk ikke møtt en eneste humle i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vanskelig å se på bildene, men jeg syns ikke stikkreaksjonen virker unormalt kraftig. Det er ikke unormalt at folk må ha noen doser prednisolon etter vepsestikk. Snakker du med fastlegen din får du sikkert noen prednisolon- tbl å ha med på tur. Han kan sikkert teste deg for allergier også. Jeg det ikke er vanlig at alle med en slik stikkreaksjon går rundt med epipen, så det er ikke sikkert du trenger dette. Trur jeg hadde tatt det like med ro som tidligere. Vepsestikk er skumlest når man får det i halsen. F.eks: søtsaker utendørs på verandaen på høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann---Akkurat slik blir jeg også etter bitt av en type knott som finnes i området jeg bor i - jeg får ikke noen allergisk reaksjon på bitt fra andre blodsugere, men denne gjør meg virkelig dårlig form, jeg får også smerter i ledd /leddfester etter et slikt bitt. Vil bare si at det er ingen garanti for at man får virkning av de vanlige allergitablettene- og det finnes flere sorter,jeg har prøvd tre typer som enten hadde sterke bivirkninger eller ikke hadde effekt i det heletatt- heldigvis anbefalte legen min en annen type, som ikke er den man vanligvis får til å begynne med- og denne hadde god virkning! Denne begynner jeg å ta før den store knottsesongen starter- Og har det atskillig bedre :)

Lykke til - håper du slipper flere slike bittreaksjoner-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Placeboeffekten skal man ikke kimse av

Placebo-effekten er den mest fantastiske og fascinerende egenskapen ved vårt immunsystem! Dessverre blir den alt for ofte undervurdert og latterliggjort. I tillegg kommer det faktum at flertallet av lidelser blir bedre helt av seg selv.

Kan for øvrig varmt anbefale boken "Bad Science" av Ben Goldacre. En sarkastisk avkledning av homeopater er kun en lett oppvarmingsøvelse før han går over til mer tungtveiende mål. Festlig lesning man faktisk blir litt klokere av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Placebo-effekten er den mest fantastiske og fascinerende egenskapen ved vårt immunsystem! Dessverre blir den alt for ofte undervurdert og latterliggjort. I tillegg kommer det faktum at flertallet av lidelser blir bedre helt av seg selv.

Enig i dette. Jeg har lest i Illustrert Vitenskap om vitenskapelige studier som bekreftet placebovirkningen på blant annet smertelindring. Jeg har også sett en TV dokumentar om placebo. Et menneske kan i noen sykdomstilfeller kurere seg selv og man kan også tenke seg selv meget syk, mens man er frisk. Et eksempel av selvkurering i dokumentaren var med mennesker som hadde diagnose Parkinson. En placebo-operasjon hjalp enda bedre med å kurere fra denne sykdommen enn placebo-medisiner. Å snakke med en lege hjalp bedre enn å snakke med en sykepleier. Jeg har inntrykk av at det er det som Snåsamannen gjør: skape et placebo-effekt og det virker selvfølgelig for noen.

Men for all del, placebo hjelper ikke mot alt. Har du noe alvorlig, gå first til legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kurere Parkinson"?

Nei. Så langt har man gjort fantastiske ting med å operere inn "pacemaker" i hjernen til folk med Parkinson og det hjelper for noen år - til celledøden blir for omfattende.

Placebo her kan, som for en haug andre sykdommer med nevrologiske sider (MS er en av dem), dempe symptomene og gi midlertidig lindring, men sykdommen går ikke bort, med mindre man har en solid porsjon flaks.

Lurer på om det er en viss type hjerteoperasjoner du tenker på her. Husker ikke helt hva det var, men ingen objektive målinger viste noen som helst forskjell før og etter operasjon, men en stor andel av pasientene var vesentlig sprekere etterpå.

Der placebo virkelig har en plass, er på psykosomatiske lidelser (som er reelle og ikke, som diverse alternative hevder, legespråk for 'løgn').

Ja, det er alt Snåsamannen gjør, når han ikke forteller fiskeskrøner og selger bøker. For bedre virkning burde han anlegge langt skjegg (muligens også gå med kappe, vandringsstav og holde seg med et par ulver og ravner...).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nå er det vanskelig å se på bildene, men jeg syns ikke stikkreaksjonen virker unormalt kraftig. Det er ikke unormalt at folk må ha noen doser prednisolon etter vepsestikk. Snakker du med fastlegen din får du sikkert noen prednisolon- tbl å ha med på tur. Han kan sikkert teste deg for allergier også. Jeg det ikke er vanlig at alle med en slik stikkreaksjon går rundt med epipen, så det er ikke sikkert du trenger dette. Trur jeg hadde tatt det like med ro som tidligere. Vepsestikk er skumlest når man får det i halsen. F.eks: søtsaker utendørs på verandaen på høsten.

Jeg og alle jeg møtte med denne hadde aldri sett noe lignende, så jeg forstår ikke helt hvordan du kan sikte til at "alle blir sånn"?

Tråkka forøvrig på en jordhveps forrige helg også, og det var noe så inni #$£$@£[€!! vondt fra første sekund. Dundret på med predisolon og cyrtec og hevelsen gikk bort. Tok forøvrig ikke mer enn fem minutter før hevelsen startet, klarte så vidt å gå hjem av verken og ble liggende rett ut resten av dagen ganske så likblek og kaldsvettet.

For å si det sånn, blir jeg stukket i halsen på tur så vil jeg ikke satse på å "måtte komme meg til legen" for å få adrenalin om jeg ikke får i meg tabletter. Hvordan du kan si at det ikke er nødvendig for meg å bære epipenn synes jeg er ganske spesielt, selv om det ikke er vanlig. Det er vel strengt tatt ikke "vanlig" for de aller fleste med stikkreaksjoner å befinne seg et par dagers marsj fra sivilisasjonen uten mobiltelefon dekning heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og alle jeg møtte med denne hadde aldri sett noe lignende, så jeg forstår ikke helt hvordan du kan sikte til at "alle blir sånn"?

Tråkka forøvrig på en jordhveps forrige helg også, og det var noe så inni #$£$@£[€!! vondt fra første sekund. Dundret på med predisolon og cyrtec og hevelsen gikk bort. Tok forøvrig ikke mer enn fem minutter før hevelsen startet, klarte så vidt å gå hjem av verken og ble liggende rett ut resten av dagen ganske så likblek og kaldsvettet.

For å si det sånn, blir jeg stukket i halsen på tur så vil jeg ikke satse på å "måtte komme meg til legen" for å få adrenalin om jeg ikke får i meg tabletter. Hvordan du kan si at det ikke er nødvendig for meg å bære epipenn synes jeg er ganske spesielt, selv om det ikke er vanlig. Det er vel strengt tatt ikke "vanlig" for de aller fleste med stikkreaksjoner å befinne seg et par dagers marsj fra sivilisasjonen uten mobiltelefon dekning heller.

Dersom du leser det jeg skriver en gang til og så leser ditt eget svar så syns jeg nok det ligger en del fortolkning der som jeg ikke har ment. At stikkreaksjonen ikke er unormal i en legevaktkontekst betyr ikke at "alle blir sånn". De fleste trenger ikke legevaktsbehandling etter vepsestikk. Det jeg mener er at det er vanlig (På legevakt) med kraftige reaksjoner og at de blir behandlet med prednisolon. Din beskrivelse av behandlingen høres normal ut. At du ikke trenger epipen har jeg heller aldri påstått. Jeg skrev at det ikke er sikkert at du trenger det.

Finn dette ut med legen din du. Det er min anbefaling. Og for sikkerhetskyld: Dette var bare et velmenende råd. Skrevet fordi du selv ba om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.