Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger nye solbriller. Tips ønskes :)


mindviruz

Anbefalte innlegg

Da klarte jeg å miste mine 2000 kroner solbriller på en liten ettermiddagstur. Faen og, jeg som har hatt de i flere år, og brukt de sykt mye. Allikevel så de nye ut.

Jeg trenger derfor nye briller. Tenker på en slik litt tettsittende litt sport brille som passer like bra på byen som i båt og på fjellet. Gjerne polariserte briller, men det er ikke ett must. Det viktigste er at de er skikkelig gode å se gjennom, så må de være dødskule B)

De må passe en mann på 26 år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oakley Radar/radar path. Sitter som et skudd, og man kan få polariserte glass.

Støter den, de har stort utvalg av glass. Problemet er at de er så dyre at jeg ofte drar med etuiet for å beskytte briller og ekstra glass. Det passer ikke helt inn i min øvrige 'lett og kompakt' profil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Støtter Oakley, men vil anbefale M-Frame. Etter min mening sitter de faktisk veldig mye bedre enn Radar. Jeg var bestemt på å handle et par Radar når jeg var i USA i år, og prøvde vanvittig mange par med ulike fargekombinasjoner. De er sykt kule, men jeg endte likevel opp med M-Frame. De ser ikke dårligere ut de heller! Velg isåfall med sweep glass, dritfett! Her kan du også velge polarized.

Seriøst, prøv M-frame (eller Pro M-Frame) på huet før du bestemmer deg for en annen Oakley-modell. Alt av Oakley er kvalitet, og det meste ser bra ut, men ikke alt sitter like bra.

(Pro M-Frame er samme brille men du kan ikke legge sammen brillestengene. Broder'n har disse og er også veeldig fornøyd...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg må vell si at solbriller er en forbruksvare hos meg, så derfor bruker jeg minst mulig penger på dette.

Enten mister jeg dem eller så knekker de.

Det er nok av andre ting å bruke penger på.

Det første jeg fant ut er at jeg alldri kjøper solbriller inne i en butikk. Lyset her er helt forskjellig fra sollyset ute og du risikerer bare en solid nedtur når du kommer ut. Det er veldig stor forskjell på glassene, og dette trenger ikke henge sammen med prisen.

Du betaler ofte mer for merke og innfatning enn for kvalitet.

For en tid siden kjøpte jeg et par solbriller hos Biltema. Sykkelbriller.

De ble jeg så fornøyd med at jeg kjøpte et par til som jeg bruker på tur.

Pris ca. kr. 50,-

Disse brillene tåler ikke mye før det blir riper i dem, men du kan enten oppbevare dem i en liten tøypose, eller så kan du bare kjøpe nye.

Vi er sikkert alle litt forfengelige, og jeg syntes at sølvfargede briller ble litt for dominerende til turbruk, så da jeg fant en gammel sprayboks i garasjen, også denne fra Biltema, så ble brillene litt mer anonyme.

post-4220-0-54540100-1344763793_thumb.jp

post-4220-0-79955600-1344763801_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrastbriller trenger ikke være noe mer enn en brille med farget glass, gjerne gult, som skal forsterke kontraster og fremheve farger. De kan også i noen tilfeller ha litt styrke, gjerne pluss.

Kontrastbriller brukes f.eks. av skyttere på skytebanen, gamblere foran dataskjermen og av syklister.

Når jeg sykler og det ikke er behov for solbriller så bruker jeg en klar eller gul brille for å unngå insekter i øynene. Jeg har funnet ut at gullfargede glass er mer behagelig enn blanke.

Jeg synes ikke at de endrer så mye verken på kontrastene eller fargene, men jeg har et par gamle solbriller med mørke gule glass. De endrer fullstendig fargebildet og kontrastene blir mye sterkere.

Dette er nok mer en kontrastbrille enn mine gule sykkelbriller.

Fotografer bruker også i noen tilfeller "gul-filter" foran linsen på fotoapparatet for å fremheve kontraster og få spesielle effekter i bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen skibriller (goggles) som er gule. De framhever kanskje kontraster bittelitt, men ikke mye.

Skulle gjerne hatt ett par briller som framhever kontrasten godt på vinterføre når man er på turski i litt sånn blindeføre, i tillegg til ett par polariserte solbriller (som fungerer ypperlig i sol om vinteren, men etter min erfaring ikke hjelper mye i blindeføre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at kontrastbriller ville hjulpet i slikt "blindføøre" eller jordmørke som vi kaller det. Dette er et fenomen som opptrer på snø-føre og det er vel lysforholdene som er årsak til dette.

Det fines noen briller som er laget for å bruke i forbindelse med lasermålere etc. De er laget for å kunne se laserens treffpunkt bedre under vanskelige forhold. Disse er røde.

Jeg vet ikke om de fremhever kontraster, men kanskje noen har prøvd?

post-4220-0-94549900-1345156140_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi-yellow glassene til oakley er veldig bra i flatt lys, eller det billigste glasset til oakley: pressimon er også veldig bra i flatt lys. Vr-28 black iridium er et utrolig godt allroundglass, bortsett fra på vinterfjellet, da blir det litt lyst for min del. I sterkt lys, feks vinterfjell liker jeg godt black iridium polarisiert! Har også en brille med bronse iridium som også er et bra allroundglass. Oakley har verdens beste polariserte glass, andre produsenter legger en film på glassa som sørger for polariseringseffekten, mens oakley støper dette inn i glassene!

Trenger jeg si at jeg er litt hekta på oakley solbriller? ;) det er en grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker Oakley veldig godt selv, på alle måter, men om man er ute etter de beste linsene kan det også være en tanke å vurdere om Rudy Project kan ha noe passende til sitt bruksområde. Det er vel den eneste produsenten som legger mer teknologi i linsene sine enn Oakley.

Rudy er forresten godt tilpasset sykling. De har også hjelmer som sammen med brillene sitter meget bra i forhold til hverandre, uten at det 'presser' mot hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har Rudy Project modell Genetyk som jeg bruker til alt. Sitter godt. Det er også et stort utvalg linser, og det er lett å skifte. Og viktigst av alt: De er dødskule..... Du kan sjekke bike24.com. Der har de greie priser på både briller og linser. Pass på at du angir de skal sendes til Norge. Da trekker de av Tysk MVA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par Adidas Evil Eye, som jeg er godt fornøjet med. Da jeg er nærsynet (-3,0 / -3,5) må jeg have en indsats med styrke, og det kan monteres i netop disse briller. Selve solbrillen har udskiftelige glas, så jeg har et par guldfarvede spejlglas, som jeg bl.a. bruger på bræ, et par almindelige solbrilleglas og et par lyse orange glas til skodde og white out. Jeg kan tage stængerne af og i stedet montere en elastik bag om nakken. Samlet pris tæt på 5000 kr, men jeg kunne ikke finde noget alternativ, der opfyldte mine behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.