Gå til innhold
  • Bli medlem

Sydpillaren Stetind


SturlaS

Anbefalte innlegg

Vi er 2-3 stk som planlegger en tur nordover i starten av august og da er Steting ett av de store målene.

Er det noen som har erfaring fra Sydpillar-ruten og som evt har noen "lure tips"?

Ser f.eks. i føreren at det er en taulengde på 60m og en på 70m. Den siste regner jeg med går greit med løpende forankring (lav gradering) men vil turen gå greit med 2 * 60meter halvtau..? Vi bruker gjerne tauet i standplass (raskere) men har også med cordelette.

Tenker også litt på hvordan graderingene er satt. Har erfart andre steder at såkalte fjellgrader kan være adskillig hardere enn gradering på klippe. Det er vel helt grei escape før de to 6- taulengdene (via andre amfi) men hvis være/føre/form er OK hadde det jo vært greit å kommet seg helt til topps på ruten. :???: Er disse to taulengdene (knall-)harde klatreteknisk eller er høyde/eksponering bidrag til graderingen?

Andre ting vi bør fokusere på?

Vi vet det er en veldig lang tur og at været kan slå om underveis, så sekkene blir nok tyngre enn normalt. Regner bl.a. med at alt vann må tas med fra bilen og opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg har bare gått normalruta, så det er lite jeg kan bidra med når det gjelder sydpillaren. Når det gjelder vann, kan du fylle i elva/bekken som går

langs stien opp bjørklia til over tregrensa.

Vi fant også vann i fordypninger i steiner på toppen som går fint å drikke, men dette avhenger jo av om det har vært regn i det siste.

God tur! I klarvær er det virkelig en opplevelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ingen problem med to 60m tau.

Kan være litt mekk med rutefinning. Finner dere noen ekspansjonsbolter ute til venstre, har dere traversert for langt (mener det er når dere skal travarsere noen meter til venstre for å komme til "kamin-taulengden". (kan forresten være lurt å flytte standplassen til under kaminen for å unngå taudrag)

Kan også være lurt med noen litt små sikringer til en av de siste tre sekserlengdene. Ikke noe koppergreier, men noen små kiler, evt en liten kam, eller to.

Ellers fin klatring, ikke veldig vanskelig, syns heller ikke det er spesielt stivt gradert.

Rapellen på returen går fint med et tau.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På filmen klatrer de et par litt vanskeligere varianter, så jeg ville ikke hengt meg for mye opp i den.

Denne beskrivelsen er fin:

http://www.penyagolosa.bravehost.com/Stetind%20pilar%20sur.pdf

På traversen i femte taulengde klatrer filmgutta rett opp. Det er en vanskeligere variant. Traverserer du for langt mot venstre, kommer du til boltene det er snakk om tidligere i tråden.

Taulengdene fra det øverste amfiet til toppen er markert vanskeligere enn resten av ruten, men også de klart fineste. Oppgitt med grad seks i føreren jeg hadde, men de er nok et hakk lettere, seks minus. Godt sikret.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter i syden og svetter men skal sjekke ut film og turbesrivelse når jeg er hjem igjen. Har ikke med PC. ;-)

Hører ryktet om dårlig vær der hjemme. Håper ikke snø/regn/vind stopper oss..

Mener det er to taulengder som er gradert til 6- i den føreren jeg har.

Der står også limboltene etter en redningsaksjon omtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.