Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny hund -> jakt og familiehund.


Gjest Srx (Ron)

Anbefalte innlegg

Gjest Srx (Ron)

I lang tid (12 år har vi tenkt på hund). I utgangspunktet ønsker vi oss Breton, og står på venteliste på kennel.

Han som driver kennelen håpet å få valper nå i juni, juli og august. Men løpetid drar i langdrag, egentlig skulle vi få i vinter men naturen, løpetid og parring bestemmer ingen over.

Samboer fant i går valper på nett. Bastard.

Far er engelsk setter og mor er engelsk setter og irsk setter.

Valpene går for 4000,- altså 1/3 av pris for Breton.

Jeg tenkte i hele går, og kom fram til følgende forslag/ide:

Vi tar en valp nå, det er min første fuglehund. Så har vi en læringsprosess både jeg og hunden og om 2-5 år tar vi en til. Da en breton.

Snakket med kenneleieren, han synes dette er en god ide. På mange vis er det lettere å ha to hunder enn en sa han. Da har de selskap i hverandre, samtidig som den eldste bistår med oppdragelsen.

Ikke noe galt med valpen vi tar nå, men jaktprøver, utstillinger og evt. parring kan en bare glemme. Dette blir en ren familie og jakthund.

Bestefaren var visst nord-norsk jakt champion i 2006 og både mor og far jaktes det med.

Jeg skal dra og se på valpene i kveld, i morgen tidlig drar jeg til fjells (eller tur opp gjennom elva), og familien drar og henter valp i morgen.

Blir spennende dette, ett ankepunkt er: Valpene er 8 uker og har kun bodd ute. Tro om det blir mye arbeid å få de husrein?

Tanker om blandingen?

Tanker om husrein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med hund!

Har 2 stk irsk settere og kan også si at det i alle fall ikke er vanskeligere å ha 2 hunder enn 1 hund.

Blandingen er sikkert fin den og det å få den husren vil jeg tro er som vanlig når man kjøper valper. For min egen del, så har det sovet en ved buret med valpen i nesten en uke på madrass for å få valpen ut når den våkner på natten. Og også passe på å få valpen ut hver gang den våkner dagtid også, så burde det gå ganske greit å få den husren.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandingshunder kan man ikke uttale seg om før man ser hvordan de ble som voksne, men de sier jo at blandingshunder ofte har et godt gemytt. Planlagte blandinger er jeg imot fordi man bevisst tukler med naturen og man vet faktisk ikke hva man får, men en skikkelig gatemiks er det ingenting i veien med.

For å få hunden fort stueren er trikset å følge med på den hele tiden. I stedefor å ligge på gulvet selv valgte jeg å sette buret på soverommet, hver gang valpen har spist, lekt eller sovet må den ut. Ser du den gjøre fra seg inne, løft den opp, bær den ut og vent tålmodig på at den skal gjøre fra seg igjen. Når den gjør det, så ros den opp i skyene. Sørg for at den skjønner at nå har den virkelig vært flink ;)

De liker ikke å gjøre fra seg i buret sitt så det kan være lurt å ha den der om natten eller om den må være alene litt, men ikke la den være der for mye og gjør buret til en veldig hyggelig greie. Det vil spare deg for mye hyl og syt. Når du har kommet så langt at du vet at valpen forstår at den ikke skal tisse inne og den alikevel gjør det så er det lov til å si nei til den mens du løfter den ut. Her er det mye delte meninger, men en hund må faktisk irettesettes. Men innlæringsprossessen skal så klart være bare hyggelig :)

Det vil mest sannsynlig komme et tilbakefall, har ikke vært borti en eneste hund som plutselig ikke kan det han kunne i går. Det er helt normalt. Du vil nok også merke at du står ute i evigheter og venter på at den skal gjøre fra seg og idet dere kommer inn døra så tisser den. Bit det i deg!!!

Tror det er få oppdrettere som trener valpene på å bli stuerene så om den har bodd ute eller inne tror jeg ikke har så mye å si på innlæringen. Fordelen med at den har vært ute er at den da har utviklet en bedre motorikk :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlagte blandinger er jeg imot fordi man bevisst tukler med naturen

Og det gjør man ikke når man parer to av samme rase? Det er DET som virkelig er å tukle med naturen.

(Ikke det at jeg er mot renrasede hunder, men tukling er det absolutt.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Har vært og sett på valper nå, flotte var de og jeg har gitt min instilling til resten av familien som tar sjefsavgjørelsen.

Mor var veldig rolig og myndig, nesten streng i oppdragelsen. Likte mora veldig godt.

To av besteforeldrene var visst jaktchampioner, og både mor og far var brukt på lirypejakt.

Mora apporterte ikke, men det gjorde faren.

Ble veldig positiv, flotte valper.

563930 10151005708463431 1794463268 N

563380 10151005706233431 1713377650 N

532555 10151005706933431 773159841 N

555468 10151005707633431 116212281 N

529027 10151005708828431 805744508 N

522058 10151005709183431 678393698 N

403874 10151005707273431 1485499784 N

486593 10151005708143431 952242061 N

399377 10151005706553431 1255112550 N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å ha to hunder med noen år mellom seg er ikke mye mer jobb enn å ha en hund de første årene.

Merarbeidet kommer når den eldste ikke henger med lenger.

En kompis har to basset, den eldste er 11 år. Han må lufte dem hver for seg siden gamlefar ikke er så interessert i å gå, men vil helst lukte på blomstene. Yngstemann har et stort behov for å få utløp for energien sin. Jeg vil tro at han bruker dobbelt så mye tid på å lufte hundene sine som jeg bruker på min ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nord-norsk jaktchampion er det ikke noe som heter, men det er heller ikke så veldig viktig for ditt valg.

Det å ha to hunder samtidig har fungert veldig bra for oss. Ihvertfall hvis det er hunder av samme kjønn. Løpetid 2 ganger i året med hannhund i samme hus kan være en utfordring for tålmodigheten..

Helsemessig er det ingen bakdel med blandingshund. Mange raser sliter med (for) høy grad av innavl og da kan sykdommer fort bli et problem. Ellers er jeg negativ til planlagt blanding, men uhell kan selvsagt skje. Synes det er drøyt å ta 4000 kr for en valp men det er kanskje slik det har blitt... Jeg hadde aldri betalt det for en hund uten papirer.

Pass på å sjekk gemytt på nære slektninger før du velger valp/valpekull. Det er den suverent viktigste egenskapen til en familiehund uansett hva den skal brukes til!

En del jakthundraser kan være avlet hardt på noen få kriterier (gjerne jaktlyst) og det kan slå ut på andre ting som f.eks. viltbegjær og gemytt. Jeg har hatt et par uheldige og veldig overraskende oppleveleser med breton, men det kan helt klart være uflaks eller helt tilfeldig.

Uansett; lykke til med hund! Jeg regner med du kommer til å lure på hvorfor i all verden dere har ventet i 12 år med å "ta steget". :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det gjør man ikke når man parer to av samme rase? Det er DET som virkelig er å tukle med naturen.

(Ikke det at jeg er mot renrasede hunder, men tukling er det absolutt.)

Vel...det kan man diskutere til man blir blå. Når man blander to eller flere raser kan man være heldig å få det beste fra begge rasene, men man kan også være uheldig og få det værste. Om du tenker på Schäfer, fransk bulldog, mops osv så har du helt klart et poeng. Men dette er motehunder som blir avlet opp og jo mer skadet de er dess bedre er det, men sånt er bare galskap og blir litt feit å ta med i betraktningen.

Å blande to raser kan (i det ekstreme) samenlignes med å blande en hyene og en ulv, det ville aldri skjedd. Grunnen til at de "hopper" på hverandre nå er nok fordi vi har gjort de tamme. Hunden min er en ur-rase og den er ikke ment for å pare seg med andre raser. Av de friske rasene som ikke er selskapshund, men som faktisk har en funksjon, så mener jeg det er tukling å blande inn andre raser i et forsøk på å få den "perfekte" hund. F.eks Labradoodel, "laget" for å gi blinde allergikere en perfekt førerhund. Han som fant på miksen angrer bittert nå og det er en grunn til det.

Enig med SturlaS, litt stiv pris, om mye kloke ord. Men finner man en hund man liker så kan man plutselig ikke sette en prislapp på den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Tror at en slik settermiks innebærer liten risiko når det gjelder uheldig kombi av egenskaper, så foreldrenes gemytt er vel det viktigste her. Når det gjelder prisen, er det jo utgiftene ETTER at valpen er kommet hjem som drar mest -utstyr, for og veterinær kan fort bli like mer enn valpeprisen det første året. Og er det en seriøs oppdretter, har jo vedkommende allerede lagt ut en del ifb veterinærutgifter o.l, så jeg tenker at litt bør man betale..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.