Gå til innhold
  • Bli medlem

seam-seal på telt efaring?


svingen

Anbefalte innlegg

Hei!

Har selv et BD telt som måttes "seam seal" på (kjøpte brukt så tidligere eier gjorde det her) ser nå og på https://www.tarptent.com og der må det og gjøres det her må når man få teltet (https://www.tarptent...s.html#seamseal).

Hva er grunnen til att det må gjøres på noe telt men ikke andre? er det slik att leverandøren ikke "gidder" og gjøre det her? eller er det bedre hvis man gjør det selv? skjønner ikke helt kvifor noen har det og ikke andre,virker som fleste "vanlige" telt ikke trenger det her på som helsport,hilleberg osv.

Er det her lurt og gjøre på brukte telt og etterhvert? er det noen som har link/butikk som selger slik "seam seal" sak i norge og,helst med erfaring :)

Vurdere og kjøpe det telte her https://www.tarptent.com/hogback.html og da må man i såfall "seam-seal" det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oslo Sportslager selger. Såvidt jeg skjønner har ikke BD dette på sine telt fordi det minimerer vekten. Hvis det brukes under tørre forhold, for eksempel i USA er det unødvendig.

Oslo Sportslager selger, husker ikke prisen, men ikke dyrt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv et BD telt som måttes "seam seal" på (kjøpte brukt så tidligere eier gjorde det her) ser nå og på https://www.tarptent.com og der må det og gjøres det her må når man få teltet (https://www.tarptent...s.html#seamseal).

Hva er grunnen til att det må gjøres på noe telt men ikke andre? er det slik att leverandøren ikke "gidder" og gjøre det her? eller er det bedre hvis man gjør det selv? skjønner ikke helt kvifor noen har det og ikke andre,virker som fleste "vanlige" telt ikke trenger det her på som helsport,hilleberg osv.

Vurdere og kjøpe det telte her https://www.tarptent.com/hogback.html og da må man i såfall "seam-seal" det :)

Jeg har som sagt et scarp 2 some er noe mindre en hogbacken. Da jeg kjøpte mitt så bestilte jeg også en tube silikon fra tarptent ettersom jeg regnet med at denne skulle funke bra. Så tynner du den bare ut med white spirit i et syltetøyglass som du rister til alle klumper er borte. Konsistensen kan være rimelig tynn, som tynn maling ville jeg si. Så er det bare å ta en smal pensel å dra den over sømmene. Det skal være såpass tynn blanding at du kun skal se skinnet i silikonet mot lyset når det har tørket. Legg en ekstra klatt nederst på sømmen ved ventilen hvor sømmen trekker litt i stoffet.

Jeg gjorde hele teltet på en halvtimet på terassen og det var nok tørt etter 10 minutter tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som sagt et scarp 2 some er noe mindre en hogbacken. Da jeg kjøpte mitt så bestilte jeg også en tube silikon fra tarptent ettersom jeg regnet med at denne skulle funke bra. Så tynner du den bare ut med white spirit i et syltetøyglass som du rister til alle klumper er borte. Konsistensen kan være rimelig tynn, som tynn maling ville jeg si. Så er det bare å ta en smal pensel å dra den over sømmene. Det skal være såpass tynn blanding at du kun skal se skinnet i silikonet mot lyset når det har tørket. Legg en ekstra klatt nederst på sømmen ved ventilen hvor sømmen trekker litt i stoffet.

Jeg gjorde hele teltet på en halvtimet på terassen og det var nok tørt etter 10 minutter tenker jeg.

Du kan også kjøpe gjennomsiktig baderomssilikon og tynne det ut med bensin. Om du virkelig vil sikre deg, kan du behandle sømmene både inn- og utvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at man må bruke seamsealer selv på dyre Hillebergtelt for at de skal være vanntette. Men dette er det ulike meninger om. Sportsnett, som jeg anser som en av de mest seriøse aktørene i bransjen, anbefaler også seamsealer på Hillebergtelt. Mange av de amerikanske produsentene har tapede sømmer på sine telt, og da er det ikke nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bruke SS pga at nylonduken er silikonbelagt. På silikon kan man ikke teipe sømmer (vel, det finnes på noen telt, men det er unntaksvis ) Slike telt (f. Eks Hilleberg sine) vil lekke litt i starten, før sømmene tetter seg til en viss grad av seg selv, eller du legger SS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Har akkurat hentet et nytt telt på posten som jeg må søm-forsegle.

Jeg har tidligere sømforseglet en silnylon tarp og malte da bare løsningen på sømmene og prøvde å ikke søle.

 

denne videoen fra Traptent bare kliner de det på og tørker av overflødig med et håndkle, vil ikke det bli veldig synlig/ stygt med 5-10 cm bred tørr silikon på duken ved alle sømmer ?

 

Jeg er ikke bekymret for vektøkning; Hvor mye vil det øke vekta på teltet med ? Om man har en tube (42,5g) Sil-Net i blandingen vil vel ikke vektøkningen på teltet bli mer enn 42,5g ? Bruker vel uansett ikke så mye, kanskje bare 20gram ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @7homas jeg har fulgt videoen fra tarptent til mit protrail. Jeg syntes ikke det bliver grimt, men man kan se en stribe med farve forskel hvis man holder det op mod lyset.

Bare brug en blød pensel, eller en en pensel med filt hoved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

@rune1974

Ok, solgt. Jeg skal gjøre det    :)

 

 

 

@koffar2

Valgte å ikke gjøre det sånn pga at man må legge sjablonen over der man allerede har "malt" og da blir det like grisete alikevel (ikke at det er veldig grisete i utgangspunktet).

For min del fant jeg ut at det enkleste var å klippe til en svamp (uten såpe) så den ble spiss og male med denne. Veldig enkelt. Pk med 10 svamper koster under 20 kroner på Biltema/ Jula/ Clas Ohlson/ Bilextra

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Valgte å ikke gjøre det sånn pga at man må legge sjablonen over der man allerede har "malt" og da blir det like grisete alikevel (ikke at det er veldig grisete i utgangspunktet).

For min del fant jeg ut at det enkleste var å klippe til en svamp (uten såpe) så den ble spiss og male med denne. Veldig enkelt. Pk med 10 svamper koster under 20 kroner på Biltema/ Jula/ Clas Ohlson/ Bilextra

 

Det har jeg ikke tenkt på, men det er jo et godt poeng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.