Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva gjør dere med økonomien?


Molg

Anbefalte innlegg

Nå må dere ikke klandre meg for å spørre om dette, jeg er bare 15, så jeg kan ikke mye om voksenlivet enda :smile: Det jeg ønsker å vite er hvordan dere som legger ut på slike 2 ukers ++ turer order dere jobb? Dere må jo ha mat, og et sted å bo, så da må dere ha penger også? Jeg regner med at det ikke er sånn at dere sir opp jobben deres for å legge ut på turene deres (selv om det kanskje høres litt fristende ut :lol: ), og jeg vet at til vanlig har folk flest 3-4 ukers ferie, så jeg tviler på at folk flest ville bruke opp 2 uker av de på en fjelltur (selv om jeg gjerne kunne gjort det. Jeg ser jo også at mange gjør dette både i våren, høsten og vinteren også. Går dere på uføretrygd? Og når tankene går til personer som Lars Monsen, under jeg meg også litt hvordan økonomien hans er etter 1år i villmarken. Og hva med de regningene dere måtte få? Hva gjør man med de?

Håper det ikke ble for mange spørsmål nå, men som jeg skrev, er jeg kun 15. Det er jo også greit å vite slike ting til man selv blir ferdig utvokst. Jeg beklager eventuelle skrivefeil og dårlige formuleringer.

Mvh Molg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Handler vel om prioriteringer. Jeg ser ikke no behov for noe fancy hus/leilighet og bruker penger på mine tre store hobbyer foto, friluftsliv og reising.

Da jeg er singel nå og dattera mi er gammel nok til å klare seg selv slipper jeg også å diskutere budsjettet mitt :-P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har en jobb med muligheter for å jobbe inn dager,spare ferie og dele opp litt som man vill.I steden for å dra til syden en høstferie er det kanskje billigere med en fottur i fjellheimen (mye bedre også)...

Når det gjelder penger så er det med voksne som med ungdom, vil man ha noe eller gjøre noe er det best å spare seg til det.

Lars Monsen er sponset pluss at han har det som jobb.

Etterhvert har man også fått seg masse utstyr som er av god kvalitet og som holder lenge, da sparer man penger på det også, man slipper å kjøpe nytt hver gang det går i stykker, kvalitet holder lenger.

Vi planlegger turene vår i god tid, da rekker man å få på plass ferie, betale regningene,glede seg lenge, og man har noe spennede å se fram i mot.

Det man sparer og planlegger seg fram til gir de beste opplevelsene synes jeg, om det er 1 overnatting eller 2-3 ukers tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har en jobb med muligheter for å jobbe inn dager,spare ferie og dele opp litt som man vill.I steden for å dra til syden en høstferie er det kanskje billigere med en fottur i fjellheimen (mye bedre også)...

Når det gjelder penger så er det med voksne som med ungdom, vil man ha noe eller gjøre noe er det best å spare seg til det.

Lars Monsen er sponset pluss at han har det som jobb.

Etterhvert har man også fått seg masse utstyr som er av god kvalitet og som holder lenge, da sparer man penger på det også, man slipper å kjøpe nytt hver gang det går i stykker, kvalitet holder lenger.

Vi planlegger turene vår i god tid, da rekker man å få på plass ferie, betale regningene,glede seg lenge, og man har noe spennede å se fram i mot.

Det man sparer og planlegger seg fram til gir de beste opplevelsene synes jeg, om det er 1 overnatting eller 2-3 ukers tur.

Tusen takk for en god tilbakemelding. Fikk svar på det meste der:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er ung kan du jo velge deg et yrke som gir mye fritid, eller enda bedre - velge et yrke som er innen sjangeren friluftsliv?

Har ikke kommet så langt som å finne meg jobb enda. Tenker litt innen friluftsliv ja (helst bonde), men det er ikke så ofte noen selger en gård akkurat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste i Norge har 5 uker ferie i året (lovpålagt 4 uker). Jeg synes det er helt greit å bruke opp to av de på en sammenhengende fjelltur, og det synes min bedre halvdel også. Hvis man velger å bosette seg utenfor de store byene kan man spare mye på lavere boutgifter. Hvis man i tillegg dropper hytte, hyppige utenlandsreiser, båt og fin bil, da har man som regel råd til å legge litt penger i ordentlig turutstyr. Et nytt telt av god kvalitet koster for eksempel bare en brøkdel av hva en uke i syden for to koster!

Ellers, for å få tid så får man i mange yrker en del overtidstimer som man kan avspasere for å ta noen langhelger eller en hel ekstra uke fri.

Lykke til med yrkeskarrieren og friluftslivet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kommet så langt som å finne jeg jobb enda. Tenker litt innen friluftsliv ja (helst bonde), men det er ikke så ofte noen selger en gård akkurat...

Å være bonde er ikke friluftsliv. Javist det er en fri jobb, men hardt arbeid og dårlig betalt for de fleste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste i Norge har 5 uker ferie i året (lovpålagt 4 uker). Jeg synes det er helt greit å bruke opp to av de på en sammenhengende fjelltur, og det synes min bedre halvdel også. Hvis man velger å bosette seg utenfor de store byene kan man spare mye på lavere boutgifter. Hvis man i tillegg dropper hytte, hyppige utenlandsreiser, båt og fin bil, da har man som regel råd til å legge litt penger i ordentlig turutstyr. Et nytt telt av god kvalitet koster for eksempel bare en brøkdel av hva en uke i syden for to koster!

Ellers, for å få tid så får man i mange yrker en del overtidstimer som man kan avspasere for å ta noen langhelger eller en hel ekstra uke fri.

Lykke til med yrkeskarrieren og friluftslivet!

Hadde faktisk allerede tenkt til å droppe både bil, båt og syndenreiser. Min onkel har et sel ovenfor gården på en seter, som alle i slekten får bruke fritt, så tak over hodet har jeg tilgang på i lang tid fremover. Tusen takk for alle svar. Kommer til å ta de med videre i livet :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar deg en utdannelse som retter seg mot offshore, kan du nyte godt av høy lønn OG mye fritid... 14 dager på og 14 dager av osv...

Med offshore, mener du da innen oljeproduksjon? Mente ikke å lage det til en slags tråd for valg av utdanning, bare hvordan de som drar på så lange og fine turer klarer det i forhold til jobb, og det har jeg fått svar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar deg en utdannelse som retter seg mot offshore, kan du nyte godt av høy lønn OG mye fritid... 14 dager på og 14 dager av osv...

14 dager på og 28 av. En god ordning men man står på når man er på jobb - og man bestemmer ikke selv når man skal ha fri...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 uker ferie og avspassering gir nok fri til noen fine turer. Det er jo noen helligdager også som man kan kombinere med noen feriedager. I påsken f.eks trenger du bare ta 3 dager ferie for å få 10 dager med fri. Turutstyr kan man kjøpe for de ekstra feriepengene man får, som andre velger å bruke på dyre turer. Siden bevegelige helligdager og ferie er betalt så får du fint råd til mat. Sparer man opp litt penger kan man ta permisjon også om man ønsker en lengre tur en gang, men det må søkes og godkjennes av arbeidsgiver.

Hva yrke gjelder så velg noe du trives med, man bruker ufattelig mye tid på jobben og det er viktig å gjøre noe man trives med. Har tross alt fler jobbdager enn turdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes til og med jobber der man jobber noen uker for så å ha fri 2-3 uker. Da er som regel jobben hektisk med lange dager. Eller man kan ordne seg med avtaler om ubetalt fri, eventuelt i kombinasjon med å jobbe inn noen ekstra dager nå og da. Mange muligheter. Det er riktignok stor forskjell på hvor fleksible forskjellige yrker er, så om dette er viktig for deg så er det nok en ide og undersøke og tenke litt på dette når man velger yrkesrettning. Selv er jeg snekker i ett lite firma med en sjef som gir meg gode muligheter til å styre dagene mine selv og kan avtale fri eller ferie nesten når det måtte passe meg. Da er det viktig å prøve å ta hensyn til jobben og oppdragene slik at det ikke skaper for store problemer når man ber om fri for å kunne fortsette å ha en slik ordning. Rett og slett være ryddig og ha en god dialog ang fridager. Bare fordufter man og er borte 2 uker uten at noen veit hvor man er så står man nok fort uten jobb. En annen mulighet er jo selvfølgelig å bli selvstendig næringsdrivende i ett eller annet. Da styrer man skuta selv men jeg veit ikke om jeg kan anbefale det i forhold til friluftsliv, det er mye jobb og papirer som må ordnes til rett tid osv. Men er du typen til det kan det være midt i blinken. Selv liker jeg å legge fra meg jobben når jeg drar hjem og ha økonomisk forutsigbarhet så for meg passer det best å være ansatt.

Ang økonomi så er det mye som spiller inn. Man Får inn en viss sum ettersom hva man tjener og hvor mye man har jobbet. Så forsvinner mye ut igjen i faste utgifter. Så da gjelder det å spare opp litt for å kunne bruke på ferie. Tjener man bra og har lite utgifter så er jo ikke det noe problem men er det motsatt så er man i en situasjon der man ikke kan spare noe om det dukker opp andre utgifter samme mnd. Men klarer man å sette av 1000kr pr mnd til tur så har man da råd til noen ukers fjelltur i året :)

Boutgifter er den største utgiften vi har, og den kan være fin å kunne dele med noen, selv om det antagelig sette visse føringer på livet vårt så gjør det at man får en litt større økonomisk frihet, (om begge har en grei inntekt) Helt til det kommer barn inn i bildet, da blir situasjonen snudd på hodet de nærmeste årene for så å gradvis normalisere seg. (føles i hvertfall mer og mer normalt)

Regninger har en betalingsfrist så om det kommer en regnign mens man er borte 2 uker så rekker man å betale den når man kommer hjem (om man har vært lur nok til å ikke bruke opp alle pengene sine ;) ) Og som nevnt over her så handler det for oss vanlige folk om prioriteringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke slik at alle her er på mange 14 dagersturer i året, men der andre velger 14dager i syden, så velger andre 14 dager på vandring i fjellene.

Selv er vi i en kategori som ikke engang tillater sydenferie( ikke at jeg hadde giddet bruke penger på det uansett), men en helg, noen dager i femundsmarka, er billig og gir oss mange flotte opplevelser.

Det er mange helger i året og noen jobber slik at de kan ta noen timer fri på en fredag/evt avspassere helt og får langhelg, og det kan bli mange fine turer tilsammen.

Å velge seg et yrke der man har naturen som arbeidsplass kan være fint det, men bonde= null ferie og mye jobb.. Her ble det ikke tid til villmarksturer før jeg sluttet med mohairgeit gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke så dyrt å være på tur så lenge man investerer i godt utstyr over litt tid. En må ikke kjøpe alt det "beste" med en gang. En del ting er og helt kurrant å kjøpe brukt. F.eks er pent brukte kvalitetstelt helt fint å kjøpe, som regel halv pris av ny pris eller billigere. Trenger jo ikke kjøpe de dyreste merkene. En får ofte litt vekt så det første jeg nok hadde kjøpt av topp kvalitet var en bra sekk. Selv bruker jeg f.eks en Stormberg bukse og skalljakke som i sum kostet 800-900. Med en tarp eller regnponcho fungerer slikt fint. Alternativt kan man jo kjøpe dyre merker til flere tusen pr plagg.

Matmessig koster det ikke mye hvis en lager til f.eks noen havregrynblaninger og slikt selv. Fisker man underveis er det jo en del "gratis" mat der. Bruker vel neppe noe mer på mat på tur enn hjemme med mindre jeg kunne lever på Real og slikt,

Et bra telt nytt til kr 3500(f.eks Fjellheimen 3 camp) gir deg jo etter 10 netter med 2 pers en kostnad pr natt på 175 pr pers. Og det holder i mange år så hver natt lir billigere og billigere. En sydentur på 14 dager på sommern koster jo fort 20.000 pluss for 2 pers. Dropper man en slik har man faktisk et bra budsjett for god startpakke. Dog varer jo den i mange år kontra sydenturen som varer 14 dager.

Har begynt å få en del utstyr selv. Selger unna litt jeg ikke bruker etterhvert som jeg "oppgraderer" noe. Begynte med telt til 500 og forsvarets sovepose til 200 og slikt. Tungt ja, men ble hverken våt eller kald.

Så den samling jeg har i dag er jo kjøpt inn over 7-8 år, da blir ikke utgiftene i snitt så store.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ønsker å vite er hvordan dere som legger ut på slike 2 ukers ++ turer order dere jobb? Dere må jo ha mat, og et sted å bo, så da må dere ha penger også?

Mvh Molg

Noen eksempler..

Lars Monsen, han lever av å være i villmarka, frilancer, filmer, skriver bøker, holder kurs, driver hundekjøring, osv, har sponsor..

For Lars er villmarka jobben hans...

Tonje som gikk Norge på langs i fjor. ( http://web.jentetur250mil.no/ )

Brukte 4mnd på turen, men gjorde dette mellom skolegang/på et friår fra skole, hadde også sponsor. Ikke avhengig av inntekt / ingen faste utgifter.

Elles så er det ikke slik at de fleste her inne drar på 4ukers turer i villmarka hvert år.. Og de som gjør det, bruker ferien og innsparte fridager på dette... Skal man noe utover 4uker så må man begynne å søke permisjon fra jobb osv osv..

Så ferien blir brukt til dette, telttur = ferie! (Sydentur = Mas og jag...)

Har 100% jobb, hus, bil, hunder, dame og store utgifter, har ikke anledning til å ta meg fri/ferie utover det som er pålagt ved lov...

Telttur er noe av det billigste jeg kan finne på, bare mat&brensel som koster når man først har kjøpt inn utstyret.

Yrkesvalg er ditt valg, yrke må du velge totalt uten tanke på hva andre sier, følg magen og hjertet, gjør noe du vet du vil like, ikke fordi noen andre du kjenner jobber med det e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ganske mye billigere med en 2 ukers tur i fjellet istedet for til utlandet ja. Gleder meg til jeg kan begynne med sånt, men akkurat sånn som det er nå, så kan jeg det ikke. Får ikke lov til å gå så lange fjellturer alene. Det er jo forståelig, men når jeg i tillegg ikke har noen til å følge meg er det være...

Yrkesvalg er ditt valg, yrke må du velge totalt uten tanke på hva andre sier, følg magen og hjertet, gjør noe du vet du vil like, ikke fordi noen andre du kjenner jobber med det e.l.

Det er jeg fullt klar over. Velger selvfølgelig det jeg selv føler for :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigere med fjelltur enn Stden-tur? Tja. Jeg har fri hver 5. uke og drar enten på dykketur til Egypt eller på tur. Jeg er i høyeste grad usikker på hva som lønner seg. For meg dukker det alltid opp nye "behov". utstyr etc.

Hvos man har bittelitt selvdisiålin stiller saken seg kanskje annerledes.

Men er ikke i tvil om at Sydenturer uten dykking ville vært billigere enn det jeg holder på med nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til jeg kan begynne med sånt, men akkurat sånn som det er nå, så kan jeg det ikke. Får ikke lov til å gå så lange fjellturer alene.

Har du sjekket om det finnes noen ungdomsorganisasjoner i din nærhet som drar på turer i skog/mark/fjell?

F.eks DNT Ung (http://dntung.no/), Jeger & Fisk (http://www.njff.no), speider (http://www.speiding.no eller http://kfuk-kfum.no/), 4H (http://www.4h.no), Røde Kors (http://www.rodekors.no/) osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Monsen hadde endel rimelig magre år får han begynte å tjene noe på sine turer. Vikarlærer er ikke veien til rikdom:-)

Rett valg av utdanning og jobb er nøkkelen til mye, også fritid. På samme tid er det veldig feil å velge yrke med bare det som kriterie.

Men noe du vil oppdage etterhvert-veien blir til mens man går; når en halvveis i livet snur seg og kikker tilbake lurer enn på hvor i allverden det ble av den store planen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har utstyret fra før av så er det jo gratis å dra på tur. Mat må man ha uansett, og er man hjemme kjøper man nok gjerne både brus, magasiner og boller (fysj).

Når det gjelder to-åtte ukers turer så er det helt vanlig å bruke ferier til dette. Man kan også avtale med arbeidsgiver at man skal ta seg ekstra fri. For mange fjellfanter er det ikke like viktig å tjene seg rik som det er å oppleve seg rik, og det er nok her den største forskjellen mellom oss fjellfolk og vanlige folk ligger.

Jeg tror få her inne føler seg som millionærer av å ha en fin bil, men sett oss foran teltet med kanoen i vannet og toppene på 2000moh kneisende rundt oss, derimot... Med andre ord lar jeg ofte være å gå på jobb for å tjene penger til en iPad hvis jeg heller kan dra på fjelltur. :mrgreen:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har utstyret fra før av så er det jo gratis å dra på tur. Mat må man ha uansett, og er man hjemme kjøper man nok gjerne både brus, magasiner og boller (fysj).

Når det gjelder to-åtte ukers turer så er det helt vanlig å bruke ferier til dette. Man kan også avtale med arbeidsgiver at man skal ta seg ekstra fri. For mange fjellfanter er det ikke like viktig å tjene seg rik som det er å oppleve seg rik, og det er nok her den største forskjellen mellom oss fjellfolk og vanlige folk ligger.

Jeg tror få her inne føler seg som millionærer av å ha en fin bil, men sett oss foran teltet med kanoen i vannet og toppene på 2000moh kneisende rundt oss, derimot... Med andre ord lar jeg ofte være å gå på jobb for å tjene penger til en iPad hvis jeg heller kan dra på fjelltur. :mrgreen:

Hehe, du har et poeng er :smile: Gode opplevelser og minner er noe av det mest verdigfulle man kan ha.

Har du sjekket om det finnes noen ungdomsorganisasjoner i din nærhet som drar på turer i skog/mark/fjell?

F.eks DNT Ung (http://dntung.no/), Jeger & Fisk (http://www.njff.no), speider (http://www.speiding.no eller http://kfuk-kfum.no/), 4H (http://www.4h.no), Røde Kors (http://www.rodekors.no/) osv.

Tror ikke det blir så aktuelt sånn som livssituasjonen min er nå. Jeg er en av de som sliter litt med å åpne døren (ikke av latskap), om dere skjønner det da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.