Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner med flue og dupp.


olarabben

Anbefalte innlegg

Hei jeg har fisket en del med sluk, spinner og mark men vil prøve flue og dupp. Jeg fisker i en kunstig dam der det er masse ørret, ørretten i dette vannet er svært slu så fiske med mark går ikke .. da spiser den kun marken og unngår kroken. Men fluer har mine kammerater gode erfaringer med men de vet ikke hvilken type flue som er best osv.

Men jeg tenkte at noen her har litt peiling og kan gi meg et svar på hva jeg kan prøve. Eller skal jeg gå i innkjøp av en biltema fluestang? Det er det dyreste jeg har råd til per nu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søk litt rundt på nettet etter Ørretbombe. Jeg har god erfaring med å bruke dette, da du hiver stygglangt, presist og det er rimelig lett å bruke. Jeg har ikke brukt det så mye med flue, men jeg har fått en del ved å kaste over vak med marken ca en stanglengde bak bomba, og dra marken gjennom vaket. Bare husk å ta det litt med ro når du ser fisken strekke ut sene, åpne haspen og gi etter mer sene så fisken får satt seg før du gjør tillslag. Ofte vil du se at fisken drar ut en del, for å så slippe. Drar du litt inn igjen da, vil som regel fisken gå på. Jeg teller rolig til 10 når jeg ser fisken dra ut sene, for å så gjøre tillslag. Har fått en god del på denne måten, men det finnes sikkert flere metoder som er mer riktige. Jeg har uansett fått mest ved å ha is i magen på denne metoden, og ikke la fisken få noe motstand i agnet når den "smaker" Metoden er også fin der det er strøm, hvor du kan la en saktesynkende bombe føre agnet med strømmen.

Når det gjelder flue vet jeg at det er mange som bruker øretbomber med både flytende fluer og nymfer. Google det, så finner du sikkert masse tips for bruk med flue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så holder en helt standard dupp lenge nok .. trenger ikke noe fancy greier til 50kr. Men fluer er det jeg trenger, har noen få dupper og 500 meter sene så akkurat det skal jeg fikse. Men trenger vel t-sviller og fluer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så holder en helt standard dupp lenge nok .. trenger ikke noe fancy greier til 50kr. Men fluer er det jeg trenger, har noen få dupper og 500 meter sene så akkurat det skal jeg fikse. Men trenger vel t-sviller og fluer?

Du trenger ikke oterhvirvel hvis det var det du mente. Bruker du flua som opphenger (før duppen), kan du bruke en glidende opphengs knute. Da glir knuten ned til duppen hvis du får fisk. Er spesielt kjekt hvis du bruker flue som opphenger før sluk. Hvis du ikke gjør det, og får fisk på flua, risikerer du at sluken setter seg fast i bunn når du nærmer deg land. Da vil du mest sannsynlig miste fisken, ihvertfall hvis den er stor. Skal du ha flua etter duppen kan du bruke en vanlig svivel imellom fortom og hovedsnøre. Tre duppen og en gummikule inn på hovedsena, knyt svivelen på sena og fest fortommen i denne. Gummikula beskytter knuten mot duppen under kastet. Bruk så lang fortom som du klarer å kaste kontrolert. Helst en stanglengde eller mer.

Siden du spør om T-svivler høres det ut som om du har tenkt å ha flua før duppen. Prøv å sett på to fluer med en god meter imellom. Fisk med sena såpass stramt at den øverste "danser" i vannflata. Det er viktig at ikke duppen og fluene "striper" i vannet når du fisker. Da skremmer du fisken.

Sjett feske!

Edit: Skriveleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fancy utstyret til 50 kr, var ment som ett tips for å fakke ørret du beskriver som sky. Jeg har tatt en god del pen ørret på denne måten opp gjennom årene.

Hvis du nøyer deg med en vanlig dupp, og det funker fint for deg så er jo ingen ting bedre enn det. Når det gjelder fluer kan du begynne med å observere hva slags insekter fisken spiser når du er der, og så velge fluer ut i fra hva du tror den spiser. Hvis du f.eks ser at det er klekking av flygemaur og at fisken spiser dette, lønner det seg å fiske med en maurimitasjon osv. Kjøp deg ett ferdig sett med forskjellige fluer, og prøv deg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.