Gå til innhold
  • Bli medlem

"Topphatten" på Hillebergteltene


Geb

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter et 1 - mannstelt. (evt 2 eller 1,5)

Skal brukes for det meste om sommeren, men et viktig kriterie jeg har er at det skal tåle mye vind!

Det er hovedgrunnen til at jeg har forkastet den nye lette utgaven av Ringstind (det blå teltet).

Har fått et generelt inntrykk av at Ringstind ikke tåler veldig mye vind, og at det er veldig viktig at pluggene ved fotenden festes nøyaktig for at teltet skal stå godt.

(regner ikke med alle deler denne oppfatningen..)

Men nå over til det jeg lurer på:

Har sett litt på Hilleberg, og da helst Soulo.

En ting jeg lurer på er denne "hatten" noen av Hillebergteltene har. Er denne laget slik for at det skal være mulig å lufte i toppen og fremdeles holde regnvannet ute?

Dersom det regner sidelengs vil jo vannet fort dekke hele flaten under denne topphatten?

Jeg antar at det da ikke lekker vann inn??

Kan noen oppklare dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg har også et Hilleberg med toppduk, Jannu.

Under toppduken er det en lufteluke av flere lag med tekstiler av forskjellig art; knott/myggnetting innerst, innerduktekstil mellom og vanntett duk ytterst. I mitt telt er dette sydd i en relativt stor triangel i toppen av teltet og gjør at man kan lufte/tette alt etter behov.

Toppduken kan hektes av dersom man vil det.

Har skrevet noe om toppduk, lufting samt annet her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå kjøpt Soulo-teltet, og det virker som et bra telt. Ser ut som teltduken er litt tynnere? enn f.eks Helsport, men vil anta at den er sterk nok.

Litt korte plugger, men det virker til gjengjeld solide.

Likte også strammemekanismen på bardunene, samt at det er lagt opp for å surre bardunene rundt teltstangen før de festes i bakken.

Regner med teltanskaffelsen svarer til forventningene mine, og ikke minst til prisen også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.