Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyr til ørretfiske i elv og fjellvatn


Jaap

Anbefalte innlegg

Er komplett fersk når det gjelder fisking.

Har begynnt å lese nøye gjennom de utallige kilder i bok og på nettet. Men det er også en stor ulempe med alle informasjon og omtaler som finnes, for det blir fort altfor mye...

Hva slags utstyr trenger jeg, som nybegynner, til lett fiske på ørret i strømmende vann/utløp/elv og stilstående vann?

Noe informasjon:

* skal brukes mest i østlandet/Oppland område, altså innlandsørret

* frister ikke særlig med mark akkurat i dette stadium, for det høres litt mer 'komplisert' ut i forhold til andre metoder

* gjerne et allround system til både elv og fjellvann, om noe slik finnes

* ikke noe hverdags aktivitet, men gøy for å lage middag når man er på fjelltur. Om natta skal jeg sove, ikke fiske ;-)

Ble forvirret over om man kan bruke åpen snelle til fluefisking, eller ikke. Sluk eller flue? Eller begge deler avhenging av situasjon?

En veldig omfattende emne, men noen allmensregler må det vel finne tror jeg. Gjerne litt spesifisert med hele greie fra stang til snøre, for ikke alle 'komplete' sett inneholder alt som trenges til en første kast der ute;-)

Takker på forhånd!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En stund siden jeg drev aktivt med fiske, men for meg er fluefiske mye mer omfattended fisking enn haspel. Og mye mer givende når du lykkes.

I enkle trekke går fluefiske ut på å overliste fisken, lese og forstå dens oppførsel og matvaner (varierer med lys, temperatur, vær og vind og sesong).

Haspel (sluk, flue oppheng*, mark) er mer flaksbetont. Kast ut og sveiv inn. Selvfølgelig gjelder også her å ha en viss kjennskap til hvor i elva/ vannet fisken liker å stå/ jakte.

I fjellvann har jeg hatt flaks og fått fisk med sluk.

I stilleflytende fjell-elver har jeg hatt mest flaks med flue oppheng. 4-6 fluer opphengt med 30cm mellomrom og en kastedupp i enden. Men på samme plassen i Femundsmarka fikk jeg ett år 60 ørret og året etter 1 (en) på eksakt samme årstid i løpet av 1 uke. Forskjellen var at andre året hadde det vært kjøligere på forsommeren.

Jeg ville gått for lett haspel utstyr og en liten slukboks med noen sluker, noen spinnere, noen kroker og flytedupp og et par fluer og en kastedupp. Da er du skodd for alt mulig uten å invistere en liten formue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stang: Kjøp deg en shimano beastmaster 10 - 11 fot. Slukvekt ca. 8 - 30 gram

Snelle: Shimano stradic ....eller exage...str.1500 bakbrems eller forbrems.

Kjøp noen spinnere ... Mepps( bronse svart/rød) , vibrax firetiger. Str 2-3 duger. Disse kan du kaste med stanga selv om den helst vil ha litt tyngre gods.

Du bør også ha 3-4 sølvkroken spesial. Sølv, bronse/rød, svart. Gjerne to av hver 12 g

Kjøp også et par pakker jensensild rød/svart og gul/oransj/ hvit til storfisk som jakter småfisk

Svivler

270 meter smoke eller crystal fireline 0.12 eller 0.15.

Ferdige fortommer....om du ikke liker å ta sjanser på skarpe steiner- som jeg gjør....

Håv?

Suppler gjerne slukboksa etter hvert

Godt skalljakkebukseutstyr. Og varmt under

Lette men gode goretex fjellsko....salomon e.l.

Multifuelbrenner eller bål....Jeg setter pris på å få varmt i kroppen fort, men bål er noe eget.

Lykke til

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er komplett fersk når det gjelder fisking.

Har begynnt å lese nøye gjennom de utallige kilder i bok og på nettet. Men det er også en stor ulempe med alle informasjon og omtaler som finnes, for det blir fort altfor mye...

Først av alt; velkommen til galskapen :grin:

Går dette av seg selv nå, så kommer du til å slite med mange herlige "nevroser" fremover.

Og du har helt rett. Du drukner i all teori, produktinformasjon og våre egne erfaringer.

Nå må jeg ikke misforstås, for det er ikke meninga å dra andres erfaringer og kunnskap i tvil.

Og etter hvert gjør du deg dine egne erfaringer.

Så det jeg føler for å råde deg til først, er å være litt budsjettkritisk i første omgang. Dette kan bli en dyr hobby.

Jeg har heldigvis blitt født inn i galskapen, så jeg har både stenger og utstyr eldre enn meg selv av kvalitet jeg ikke har brukt energi på å lete etter i nye produkt.

Så ville jeg gått innom ulike butikker og snakket med selgerne. Det er en kostbar hobby, selgerne fisker ofte mye selv og tenker derfor egenskaper/bruk, og ikke minst på langvarige kundeforhold i stedet for å bare tenke profitt.

Alternativt har du muligheten til å melde deg inn i / ta kontakt med en egnet forening. Fiskere er pratmakere og har i sitt eget sinn verdens fineste sinnslidelse. Sistnevnte er selvfølgelig riktig :grin:

Poenget er at sammen med likesinnede kan du få sett og lært teknikker og erfaringer du ikke får med på kjøpet hos butikken.

FLUEFISKE: da tenker jeg fluestang og fluesnelle, noe du ikke gjør. Du kan både bruke lukket og åpen snelle på vanlig stang, uavhengig av utstyr. Men kjøp deg en åpen haspelsnelle.

Bruk av flue kommer her i mange varianter. Foran eller etter spinner/sluk, som opphenger til mark osv.

Egentlig er det din egen kreativitet som er begrensningen, noe dagens vide utstyrvalg er bevis på.

MARKFISKE: Slett ikke komplisert! "Alle" begynner med markfiske. For moro skyld kjøpte jeg ei 4 meter teleskopstang hvor snøret bare festet i tuppen av stanga. Lagde hull i en vinkork, tredde sene gjennom, festa med en fyrstikk så korken ikke sklir, og alt fra 40-120cm under korken sitter kroken med mark. Den stanga er et av det artigste utstyret jeg har. Back to basics egentlig.

Kjøp deg en LITEN Andersdupp til stillstående vann. Du trer bare snøre gjennom den. Når du har agnet og kaster ut, vil kroken synke rolig gjennom vannlagene og friste evt. fisk. Da kan du også kontrollere synkingen til marken ved å klemme på et splitthagl eller to, 40-50 cm over kroken. Da synker den fortere.

For øvrig bruker jeg fortsatt monofilament/ordinært nylonsene siden jeg ikke er blitt smittet av multi(fireline)-feberen. Så jeg snakker nok mot bedre vitende her, men jeg lurer på om ikke multisnøre i første omgang er komplisert for en nybegynner. Og kanskje ikke nødvendig til ditt bruk. Men andre for argumentere for sitt syn her, og vil sannsynlig overbevise deg.

Vidvandre har også mange gode, konkrete tips på spinnere/sluker, også ang. supplering etter hvert. Sølvkroken spes. i sølv med rød prikker MÅ du ha. Jeg vil også slenge på noen Møresild. Den i kobber med halvparten sort er en av mine beste "jegere".

Bare ta kontakt privat om du ønsker det, så skal jeg svare etter beste evne og erfaringer :smile:

Og, skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle hyggelige inspill! Skal sikkert ta kontakt svearp, når det duker opp noe. Det første er nå å skaffe meg litt basisutstyr og komme meg ut i villmarken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er i området Jessheim så stikk innom Villmarkbutikken! Veldig stort utvalg og veldig dyktige folk der som kan hjelpe deg med å sette sammen ei pakke til ditt bruk. Ikke dra på den lokale kjedesportbutikken som stort sett har ansatte som ikke har særlig interesse i fiske.

Det finnes andre spesialbutikker også ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest mye gode omtaler om Shimano's BeastMaster stenger: sterk og lett. Ser ut som en fornuftig valg til mine ønsker, med 1/2 aksjon. Tenkte på 9 fot, slukvekt 3-14 g, for jeg er ikke på jakt etter verdens største der ute ;-)

Hva kan være et passende valg for snelle og snøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 eller 9 fot med slukvekt 3-14 er et meget greit valg til allsidig ørretfiske! Stanga tåler mye juling,men gir også god følelse med agn og evnt. fisk! Beastmaster serien er "value for money" :)

Snelle i str. 1000 til 2500 passer bra til denne type stenger, litt avhengig av bruken.

Om du går for multi eller mono er egentlig en smakssak. Multisene er dyrere,men sterkere og "råtner" ikke slik vanlig sene gjør. Den største ulempen med multisene er slitasje mot steiner og annet skarpt,monosener tåler dette mye bedre. Et greit kompromiss er som regel å ha en monofortom i enden av snøret. Tåler slitasje, og er mindre synlig for fisk...

Lykke til!

Dette blir man fort hektet av,så utstyrsgarderoben vokser, om du vil eller ikke!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mark er saker. Ikke komplisert og du kan til og med kaste ut, for så å pakke ut sekken, sette opp telt og finne frem kjøkkenet. Når du er ferdig med dette har du forhåpentlig vis fått fisk. Andersdupp med krok og glidende søkke er veldig greit. Da går kroken inn i duppen når du kaster og drar inn, mye mindre sjans for å fiske fast. Faktisk så trenger man ikke stang en gang. Surr sene rundt en blikkboks og kos deg.

Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phaser ...

Vet du hvordan laksefiskere og andre fiskere for den saks skyld fisker med makk, ift å feste krok, makk og søkke, og hvordan alt dette skal være ift sene og senelengder?Har såvidt prøvd med makk på vanlig slukstang, etter ørret,men har ikke helt lykkes med det. Det senet jeg har festet kroken og makken på driver kruller seg rundt seg selv og hovedsenet, og det blir muligens ikke presentert rett for fisken. Fisken biter ihvertfall ikke på. Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beastmaster serien er nok noe av det beste du kan få tak i til en fin pris! Har en UL versjon (ultralett) og er superfornøyd. Har også prøvd den du snakker om, men kjøpt ikke fordi jeg allerede har en i samme slukvekt.

Snelle ville jeg valgt 1500 til allround. I og med at dette er første settet ditt så er det mange erfaringer du selv kommer til å gjøre underveis. Ikke tenk for mye på det til å begynne med, bare bli kjent med utstyret. Men kjøp ei snelle som har jevn brems.

Senevalget er, igjen, en smakssak. Du tar ikke feil ved noen av valgene, men et multisnøre kaster du betydelig lengre med. Ulempen er at det er utsatt for slitasje og har lett for å flise seg opp og bli svakere etter et års bruk. Monosene kan du ha i flere år!

Likte det tipset om monofortom :)

3-14gr og ca 9 fot er ypperlig for denne typen fiske!

I tillegg til dette så er en slukboks kjekk å ha. Noen Sølvkroken (gull/rød, sølv med røde prikker kobber/rød) en Lillauren (grønn/svart og blank på baksiden) noen spinnere (liker Mepps selv, og maks str2, farger svart/gule prikker, sølv/røde prikker, gull/røde prikker). Vent med å kjøpe wobblere til du får dreisen på sluk/spinnere ;) Ser at mange anbefaler Andersduppen. Akkurat der er jeg ikke enig. Et alternativ er en Ørretbomber, som man kaster lengre med og som er gjennomsiktig. De kommer i flere varianter, men hovedsaken er at du ikke trenger søkke siden snøret går fritt igjennom, og mark+krok klarer fint å trekke seg selv nedover i vannet. Flue og dupp er greit nok, men skal man fiske med flue så synes jeg personlig at man skal bruke fluestang, men det er et annet kapittel og en ny investering ;)

Andre ting som er fine å ha; håv, fiskekniv, tang/multiverktøy, snapvirvler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mye gode inspill, og særlig spinnertips! Har nettopp bestilt på nettet:

Shimano Beastmaster CX 270L (9'), 3-14g

Shimano Exage 1000 med frontbrems

Sene kommer med men det var, rart nok, ikke spesifisert hvilken type

Hele pakka til 1.999 + 149 frakt = kr. 2.148 hos Villmarksbutikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Dette var nok et godt kjøp som jeg tror du kommer til å bli fornøyd med og, ikke minst, ha glede av i mange år framover! Sena er sikkert allerede lagt på av butikken, så dimensjonen/tykkelsen er nok korrekt. Tipper at de la på multi ;)

Da er det bare å bli kjent med utstyret, få følelsen med stanga, og ikke minst snella. Dette kan du trene litt på på en åpen slette, som f.eks en fotballbane, og feste en dupp (7-10gr burde være passe) i enden på snøret. Du finner fort ut hvilken kastemåte som du er komfortabel med, og den ene er ikke verre enn den andre. Mange liker overhåndskast, men selv kaster jeg fra siden/hofta og vinkler litt oppover :cool: . Men som sagt så er dette noe du finner ut av. Lengde er fint å få inn når man skal på innsjøer, mens presisjon er kanskje viktigere når man skal i elv (pga strøm og vegetasjon).

Location Otta betyr at du har mange flotte områder å prøve deg på. Ottaelva, litt oppover elva, skal være bra. Fiskere treffer du helt sikkert på, så det er bare å spørre om hva de kan anbefale (eller ikke anbefale).

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode valg. Du blir nok godt fornøyd. Så får du evt. investere i en langstang a la kinetic goodspeed (rimelig hos skittfiske.no) for å nå utom marbakkene i høyfjellet- når du er blitt skikkelig hekta. I slukskrinet ditt kan du gjerne supplere med røyesluken møreungen kopper/rød/grønn. 12gram. Fikk to kjempefine røyer på denne forrige uke - da alle andre sluker sviktet meg:) Fjellfiske i heiloens rike er magisk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest mye gode omtaler om Shimano's BeastMaster stenger: sterk og lett. Ser ut som en fornuftig valg til mine ønsker, med 1/2 aksjon. Tenkte på 9 fot, slukvekt 3-14 g, for jeg er ikke på jakt etter verdens største der ute ;-)

Hva kan være et passende valg for snelle og snøre?

Har Beast Master STC 3-14g 180/210

Snelle Exage 1000RC

Meeeget fornøyd. Faktisk brukt denne lille stanga til sjøøret på opptil nesten 2kilo. Dritgøy!

4-delt, kommer i en liten tube. Praktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ikke endå, desverre! Villmarksbutikken glemte å sende med sene men, det må jeg si, alt var korrigert fort og på en hyggelig måte. Men jeg lover å poste fangsten her på forummet ;-

Lurte på om det er enkelt å få montert sene (mono, Berkley Trilene 0,18mm) på selve snelle? Jeg mener, er det f.eks. vanlig å ta hele de 300m på snelle, og hvordan fester man det?

Som dere ser, er jeg virkelig fersk på dette emnet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig festeknute er spoleakselknuten, finner den her

Ellers kaster jeg meg på Beastmaster bølgen, dette er kvalitetsstenger. Har masse moro med den selv.

Ser ingen har nevnt wobbler, om du går i tråden som Kjell Ivar har postet her. Rapala ett eller annet står det

litt om wobblere der som garantert vil gi deg fisk og ganske pen fisk på diverse fjellvann, og i elver.

Wobbler i elv er meget skummelt, strømnakker og rundt steiner, inn og utos (gjelder også i innsjøer) er plasser en bør forsøke.

Tenk som en fisk, HVOR er det mat. Finner du ut det finner du predatoren også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har kjøpt 3! par beastmaster, i 5? delt, men de er nokså delikate (til haspelsnelle)! Vær obs på det (eller med grafitt stenger i det hele tatt?). I løpet av 4 år har jeg og bror'n klart og knekke tuppen eller fullstendig ødelegge 2/3...Flue, har en nydelig Sage ZXL 6 vekts og en gammel og billig men helt grei Guideline 6 weight..som også trenger ny tupp! Obs på at det å ikke fjerne spinner fra beastmaster, i kaldt luft i Jotunheimen, var nok til å knekke den! Tragisk! Dårlig overaskelse neste morgen!

tight lines! :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.