Gå til innhold
  • Bli medlem

Ryggsekk 90+ liter


illmatic

Anbefalte innlegg

Heisann!

Er på utkikk etter en ryggsekk som skal brukes hele året, på turer fra to-syv dager. Er litt usikker på både størrelse og modell. Det jeg har sett på og som har fanget min interesse til nå, er:

Arcteryx Bora 95l (2999,-) Denne har jeg sett mange her på forumet er fornøyde med, og jeg liker utseendet og at den er "delvis" vanntett. Minus er pris og at det ser ut til at den ikke har mulighet for å "gjøres om" til dagsekk?

Helsport Spitsbergen 95l/110l (1799,-) Har lest at disse sekkene skal være bra, og sterkt forbedret bæresystem i forhold til de tidligere modellene. Prisen er jo et stort pluss, og det virker som den har flere smarte løsninger.

Bergans Alpinist Large 130l (2800,-) Denne sekken er jo varmt anbefalt av svært mange her, og sekken har en grei pris i forhold til størrelsen. Samtidig lurer jeg på om 130l kanskje er litt for stor til mitt bruk? Når får man egentlig bruk for 130 liter?

Og hva er det som gjør at Bora kan være verdt prisdifferansen på 1200,- ift Spitsbergen?

Har dere flere forslag til sekker så kom gjerne med det :) Men som dere ser er pris en viktig faktor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingen erfaring med Bora men har testet noen av de andre.

Bora fikk jo best i test hos Villmarksliv for et par år siden. Dog er sikkert den og de andre sekken noe endret siden det. Eneste jeg vel har lest er at det kan være litt vanskeligere med reklamasjoner.

Har hatt en Helsport sekk i samme størrelse. Fin sekk til fin pris men manglet litt på tighthet og bærekomfort. Dog er jo Spitsbergen ny med et nytt bæresystem. Testet den så vidt på Villmarksmessen med 17-18kilo. Sekken føltes bedre enn den jeg hadde men alikvel ikke så tight som de neste. Mer avhengig av riktig pakking så sekken fylles godt fra bunnen for å få den tight.

Etter en del bruk på den gamle ble den litt slappere, litt buling mot ryggen når den var full. Men bra pris på den da. Helsport pleier og ha bra service hvis noe er galt.

Bergans Alpinist er en bra sekk. Tightere enn Helsport sin men også noe dyrere da. Det jeg ikke likte med den var at hoftebeltet er veldig stort på de sekkene. Noen liker det, noen ikke.

Jeg kjøpte Norrøna Recon Pack. Stor sett med høy egenvekt men f... så tight og fin å bære. Første tur fikk 27 kilo og den satt som limt på ryggen. Bra hoftebelte som har en bue og ikke er for stort. Lett å gå med på stier og der man løfter beina mye. Kanskje du likegodt skulle vurdere en slik når du skal ha så stor sekk.

På den gamle Helsport sekken fikk jeg den ikke tight hvis jeg ikke droppet å dele hovedrom så jeg fikk god stuffing fra bunnen av. På Recon så har ikke det noe å si siden sekken er så stiv i seg selv. Den er tight selv om du ikke har full sekk. I tilfelle så legger jeg den , fordeler load og så drar inn kompresjonsreimene.

Ulempen er jo høy vekt og pris(3999 på XXL). Den er veldig kraftig bygget og har ikke like mange detaljer som de andre sekkene. Bl.a ikke innebygget lomme for drikkesystem. Dog har jeg aldri likt slike lommer fordi en full sekk presser på blære så det ofte lekker av tut. På Recon(og Para) er det glidelåsåpning i snølås og topplokk for å dra ut slange, så legger man blære på topp av annet inne i sekken.

Alternativ uten ramme er Norrøna Para Ranger, den satt på langt nær så godt på min rygg, da var BErgans Alpinist bedre.

Så prisdiff.....Vel den gamle Helsport jeg hadde kostet vel halvparten av en Alpinist, den var ikke dobbelt så dårlig men det var noen forskjeller på de ja.

Trenger du 130L. Tja...Jeg fyller greit de 125L på Recon(hvertfall nesten) på en del turer, spesielt i kjølig vær hvor en har med en del klær. Jeg går som regel alene med bikkja så jeg bærer alt til en camp selv. Med to pers hadde jo en del utstyr blitt brukt felles og fordelt i sekkene. Om den ikke er helt full så er sekk knall alikevel.

Andre kan oppleve de samme sekkene annerledes. har med høyde, lengde på rygg, svai i rygg, hoftekam etc å gjøre.

Så det beste er rett og slett å prøve disse hvis du har mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt ReconPack'n i mange år og er knallfornöyd med den.

En skikkelig sliter og workhorse som er god å bäre.

Har nå kjöpt en Bora95 som skal til pers på en ukestur neste fredag :)))

Blir spennende å sammenlikne disse klassiske giganter...

Btw....

Boran har topplokk som kan brukes som tursekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lenge fremmet mitt elsk for Gregory sine sekker, og tror ikke jeg kommer til å stoppe med det første :P

Gregory Whitney 95 (87-103L, etter hvilken str du velger), en helt konge sekk med et supert bæresystem. Helt på høyde, hvis ikke bedre enn Arcteryx/Osprey sine sekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du nevner Helsport.

Gamle Helsport bæresystem (ACS), kan jeg fraråde hvertfall. Et problem som kunne vært løst med borelås på puten over hoftebeltet, er istedet løst med gjennsydde puter. Problemet er at "knotten" til justering av rygglengden blir liggende å gnage i ryggen ved bører over 20kg ca. Har ikke kjennskap til det nye bæresystemet, utover å ha kikket raskt over i butikk, men det ser ut til å være forbedret ja som du nevner. Ville hvertfall sjekket det ovenstående før jeg kjøpte Helsport igjen. Sekken jeg hadde var Helsport Memurubu 80l, og kostet ikke mye.

Om pris er viktig så har du Gregory Palisade 80l som lenge har vært til nedsatt pris på Oslo sportslager til 2499,-, Der tror jeg personlig du får mye for pengene.

http://www.oslosportslager.no/produkt/gregory-palisade-80-ryggsekk-rod-9842.aspx. Finnes i grå og rød utgave.

Har prøvd sekken med vekt i butikk eneste, etter å ha fått den varmt anbefalt fra flere, og bæresystemet kjennes veldig komfortabelt ut. Det beste virker derimot til å være tekniske løsningene/lommene på sekken. Noen synes kanskje det blir litt i overkant men.

Har vært diskutert i flere tråder tidligere, men om bæresystem er viktig så er Norrøna sitt Synkron bæresystem å anbefale.

Norrøna Svalbard 80l får billigst til 3200,-. http://www.xxl.no/ryggsekk-bag/ryggsekk/tursekker/ryggsekk-svalbard-80l-1061320?searchWord=norr%c3%b8na.

Denne har jeg nettopp kjøpt, men enda ikke fått brukt, men fått den anbefalt. Det utslagsgivende for at det ble denne og ikke Gregory Palisade 80l, var bæresystemet. Da jeg skal gå mye med opptil 30kg og mye i fjell, så er dynamisk hoftebelte å anbefale. Ser at nyere Gregory-modeller også har utbedret bæresystem med dynamisk hoftebelte.

Om 80 liter blir for lite, så kan du til Norrøna Svalbard kjøpe eksterne sidelommer og baklomme som utgjør 7+7+12l, og da er du oppe i 106 liter totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du nevner Helsport.

Gamle Helsport bæresystem (ACS), kan jeg fraråde hvertfall. Et problem som kunne vært løst med borelås på puten over hoftebeltet, er istedet løst med gjennsydde puter. Problemet er at "knotten" til justering av rygglengden blir liggende å gnage i ryggen ved bører over 20kg ca. Har ikke kjennskap til det nye bæresystemet, utover å ha kikket raskt over i butikk, men det ser ut til å være forbedret ja som du nevner. Ville hvertfall sjekket det ovenstående før jeg kjøpte Helsport igjen. Sekken jeg hadde var Helsport Memurubu 80l, og kostet ikke mye.

Litt usikker på hva du mener her. Etter hvordan jeg skjønner det så var ikke det noe problem på min sekk. Der var puter festet med borrelås. Kan ha vært litt forskjellig løsninger på de forskjellige modeller selv om systemet het ACS på begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, Da er det nok flere løsninger på samme bæresystem. Det visste jeg ikke.

Putene på min Memurubu er sydd fast, og justeringsreima for rygglengde ligger utenpå putene, og følgelig også plastfestet på reima. Det er dette plastfestet som når ryggen når det er mye vekt i sekken som trykker putene lenger inn i ryggen enn festet. plastfestet er ca 2cm tykt.

Edit:

Men uansett så er jo dette det gamle bæresystemet, så det blir nok off-topic likevel. Helsport har også forbedret dette, så dem så sikkert grunnlag for det selv og:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. men kanskje det er noen forskjeller på LInk-systemet og melleom de forskjellige sekkene.

TREK segmentet:

Polstringen er her tykk og noe mykere enn i de andre kategoriene. Dette for den brukeren som er mindre vant til å gå med tung sekk eller bare foretrekker mykere polstring.

PRO segmentet:

fast og lett polstring som gir god lastfordeling. passer best for brukere som er vant og trent til å gå med tung sekk.

X-TREM segmentet:

Bred og fast polstring i belte og skulderreimer. Noe større dimensjoner enn i de to andre kategoriene. Dette fordi sekkene i denne kategorien er beregnet på store sekker med ekstremt tung last.

Så sikkert litt forskjellig løsninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du egentlig med så stor sekk? Ved mindre du skal putte en hel lavvu, feltseng, en halv elg eller svigermor oppi sekken, klarer du deg med en mindre size. Vinterstid er pulk klart å foretrekke foran sekk, i alle fall om du skal ferdes i noen lunde farbare strøk med ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Hvorfor ikke trollhetta 95 liter. Den er rimeligere enn all disse sekkene som er foreslått og selv om den er tilpasset opp til 30 kilo så kommer man langt om man skal bare bare 7 dagers turer. Men fordelen er at med større sekk så kan man pakke mer, men etter det jeg har lært så jo større sekk jo mer pakker du i den. Det er er ikke alltid det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Takk for gode svar fra alle sammen!

Ble litt påvirket av Vea sitt innlegg, så jeg revurderte hele greia. Kjøpte en Osprey Aether 70 L på Anton sport i går, den er da 73 liter. Har laget en pakkliste med vekt osv, så med litt smart pakking og lett utstyr skal jeg nok greie å klare meg noen dager vinterstid med telt osv med denne sekken. Trenger jeg større får jeg heller bare ha to ulike sekker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du egentlig med så stor sekk? Ved mindre du skal putte en hel lavvu, feltseng, en halv elg eller svigermor oppi sekken, klarer du deg med en mindre size. Vinterstid er pulk klart å foretrekke foran sekk, i alle fall om du skal ferdes i noen lunde farbare strøk med ski.

Enig i dette, kanskje vintestid man kan komme opp i slike störrelser pä lengere turer pga mer klär og mat/drikke/brennstoff. men sommerstur klarer "alle" seg med 60L eller mindre..

När jeg drar pä familietur og bärer nesten alt utstyret selv sä holder det med Svalbard 80L sekken.

Da jeg startet ä gä pä turer trodde jeg at jeg mätte ha 80+L for ä fä plass til alt utstyret, men etter noen turer og revurderinger av hva jeg faktisk trenger vär/sommer/höst er jeg nä nede i 35L hovedrom + hoftelommer og sidelommer, da er det fortsatt plass til en del saker oppi der..Hjalp mye när jeg begynnte ä veie utstyret og kutte vekk det jeg strengt tatt ikke trenger til turen, samt kjöpte inn utstyr som faktisk passet til den type turer jeg gär 90% av tiden. gikk fra 20-22kg og 80L til 8-10kg og 65L sekk (65L ink sidelommer, hoftelommer og elastisk frontlomme, ULA Ohm 2.0 sekk) til ukesturene, og turene er sä langt mer behagelige nä enn tidligere! Jeg gär mer pä tur pga dette.

For stor sekk gjör ikke annet enn ä öke vekten.

Sannsynligvis kan du og klare deg med 65L sekk til ukesturene dersom du er litt plass og vektbevisst nä när du planlegger innkjöp. Og nei, jeg snakker ikke om fanatisme, bare litt bevissthet. Jeg har ikke utstyr jeg ikke föler meg 100% komfortabel med, selv om vekten nä er betydelig lavere enn tidligere!

Edit:

Ser nä du endte pä Osprey Aether 70 L, det tror jeg er et langt bedre valg enn 90L+ sekk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Ula Ohm 2.0 og den sekken er ikke stor! Selv om jeg også praktiserer lettvekt så holder den ikke til en ukestur. Da ville jeg heller brukt en Bergans Helium 55L som har mye bedre plass selv om Ohm 2.0 angivelig er 64L.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sääää, fordi du ikke klarer deg med det volumet pä en ukestur sommertid, sä er det ingen andre som gjör det heller?

Sekken er 65L inkludert hoftelommer, frontlomme og sidelommer, og om jeg pakker litt smart sä gär det helt greit. Selve hovedrommet er vel ca 35L. Missvisende? kanskje, men det spiller liten rolle i denne sammenhengen.

Poenget her var ikke ä anbefale han ä kjöpe en Ohm 2.0 sekk, men ä vise at man trenger ikke nödvendigvis 90L+ for en ukestur.

Jeg anbefalte ä se mer i retning 65L, noe han ogsä endte opp med ä kjöpe (70L).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.