Gå til innhold
  • Bli medlem

Footprint/ekstra bunn til teltet


Hawk!

Anbefalte innlegg

Lurer på hvordan folk her inne stiller seg til ekstra bunnduk til teltene sine, såkalt footprints.

Er det verdt pengene, og de ekstra grammene?

Har selv Svea 3 camp og RIngstind 2. Egne erfaringer med ekstra bunn til en av disse modellene eller andre mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har på 2 av mine. Dog er det amerikansk type telt så det muligjør oppsett av bare bunn og ytterduk på de. Men en annen tanke med de så klart er slitasje. Lettere å skifte ut en footprint enn å lappe/sy om bunn i selve teltet. Bruker det som ekstra skydd på barmark men ikke på snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker og på mit BD telt (http://www.klikk.no/...ticle760398.ece) det er pga teltet er såpass lett og tynn att jeg er rett og slett red får og ødlege duken.

Jeg bruker ikke det på mit norheim telt da det er såpass mye "tykkere" bunn.

Når det er sakt så veier det 350gram,jeg bruker det ikke på vinter men på sommeren er det greit og bruke,et "footprinter" er og rimlig billig vs skade teltet sitt,må jo og være veldig kjekt og ha i forteltet,da det blir ofte kondens i mitt norheim tunel telt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 0,15mm dampsperre til bygg. Klipper til et stykke som jeg legger under den delen av innerteltet som er mest utsatt for slitasje, dropper stort sett hode og fotdelen av innerteltet. En rull inneholder ca 40m2, kan tilpasses alle telt og varer en livstid. Vekt er 139g/m2 og en kvadratmeter er ofte nok. Har også brukt en tynnere variant som er litt lettere.

Dampsperre:

http://www.byggmax.com/no-no/byggevarer/treverk-ubeh-tre/konstruksjonstreverk-ramme/fuktsperre-tilbehor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å finne myke plasser å slå opp teltet, så det er uaktuelt for min del med footprint.

Har funnet ut at ett billig og lett liggeunderlag a la Jysk fungerer som "dørmatte" og ruller ut når jeg står/skal kle på meg etc.

Slipper også bli våt på knærne, samt ting står litt stødigere enn rett på bakken.

Ser problematikken med kondens eller svaberg/krevende underlag, men det er som nevnt ikke mitt primære bruksområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte footprint til mitt Hilleberg Keron for å få gulv i forteltene. Årsaken til det er fordi jeg endte opp med å dra med meg minst ett ekstra liggeunderlag for å ha i forteltet. Med gulv i forteltene syns jeg at jeg får utnyttet plassen i teltet mye bedre.

Når det gjelder slitasje på gulvet i innerteltet så har ikke dette vært noe problem på mitt Keron, men det er da også laget av ett relativt slitesterkt materiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 0,15mm dampsperre til bygg. Klipper til et stykke som jeg legger under den delen av innerteltet som er mest utsatt for slitasje, dropper stort sett hode og fotdelen av innerteltet. En rull inneholder ca 40m2, kan tilpasses alle telt og varer en livstid. Vekt er 139g/m2 og en kvadratmeter er ofte nok. Har også brukt en tynnere variant som er litt lettere.

Dampsperre:

http://www.byggmax.c...sperre-tilbehor

Dette var interessant, vil dampsperre rullen kunne fungere som ekstra bunn i ytterteltet også, eller blir det "kun" en slitasje duk å regne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant, vil dampsperre rullen kunne fungere som ekstra bunn i ytterteltet også, eller blir det "kun" en slitasje duk å regne?

Ser ingen grunn til at det ikke skal fungere. Materialet i dampsperren er polyetylen, som er svakere enn polyamid som finnes i feks helsport teltbunn. Det kan gå små hull i dampsperren, men den hindrer likevel effektivt fordampning fra bakken og slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.