Gå til innhold
  • Bli medlem

Til dere damer her inne


katrine93

Anbefalte innlegg

Hei, dere damer her inne i forumet. Her om dagen hadde jeg og en vennine en diskusjon som fikk oss til å tenke. Hva gjøre man når man har mensen på tur? Til nå har vi egentlig bare lagt turer uten om eller tilpasset de. Men nå skal vi begge på folkehøyskole med masse tur :) Begge gleder seg kjempe mye, men så var det det her med mensen på tur da. Nå kan vi jo ikke legge turer utenom lenger. Så har noen av dere damer/jenter noen tips?

Hilsen to som lurer litt på hvordan det best gjøres praktisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker du engangsbind, så kan du legge de brukte i Ziplockposer og ta med hjem.

Bruker du tøybind( som er langt mindre klamt og illeluktende), så kan du enten legge de i Ziplockpose og ta med hjem eller om du ikke skal bære(feks padletur) kan du ha med en liten kjele og koke de, vet mange gjør det med tøybleier på turer.

Tampong synes jeg blir ekkelt, men om du føler det er rent nok, så er et glimrende alternativ en lunacup, mooncup, som tømmes og skylles med varmt vann og settes inn igjen. Definitivt et alternativ som ikke tar ekstra plass og ikke lager søppel som må bæres hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk tenkt litt på det selv, har klart å slippe unna mensen på tur. Økologiske bind kan sikkert brennes, men har ikke prøvd det og det er kanskje litt på kanten. Jeg har hund og derfor også alle lommer fulle av bæsjeposer, tenker at tåler de bæsj så tåler de bind også, så jeg ville nok gått for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rett og slett unngår det med p-pillehjelp. Sikkert ikke å anbefale, men jeg gidder ikke de der grisete greiene spesielt på tur, når det går såpass enkelt an å unngå. Det kan i hvert fall være et alternativ om man vet at man skal en ganske lang tur akkurat når det skulle vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-piller er et lite dårlig alternativ, da vi kommer til å være på tur flere dager hver uke, og det å utsette mensen i ca et år er en dårlig ide. Men bind i ziplockpose hørtes smart ut. Er greit å få til litt diskre på tur med klassen på folkehøyskolen. Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er en hel klasse på tur så er det garantert fler med samme "problem". Det er jo en helt naturlig greie som man ikke akkurat velger selv. Ellerså tror jeg at om man tar p-sprøyte så får man ikke mensen, men er ikke 100% sikker på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker en vanntett pakkpose som søppelpose. Jeg tuller brukte bind inn i litt toalettpapir inne i en liten plastpose jeg knyter igjen, som igjen går i den vanntette søppelpakkposen. Jeg har egentlig aldri tenkt på at menstruasjon er noe problem på tur, og har aldri latt det diktere turlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk friluftsliv på folkehøgskole i fjor, gled dere! Veldig kjekt :) P-sprøyte kan fungere, men ikke alle som mister mensen helt. Jeg endte i stedet opp med å få små blødninger titt og ofte, så det var i grunnen verre enn å ha den regelmessig..

Som Kamilla skriver lengre opp, trenger en ikke gjøre det verre enn det er :) Ps. sliter dere med smerter, husk smertestillende så det ikke ødelegger turen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg går på minipiller" som gjør at jeg ikke har mensen i det hele tatt. før jeg begynte på det husker jeg, jeg fikk tabeletter av legen et par ganger som var for å flytte mensen, for å være sikker på å slippe det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dei som har fått barn, så er hormonspiral eit bra alternativ. Mindre blødninger, (mine er så godt som vekke) og ryggsmertene eg tidlegare hadde er også borte. No klarar eg meg med truseinnlegg gjennom heile mensperioden, og det gir mindre boss enn bind :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...) et glimrende alternativ en lunacup, mooncup, som tømmes og skylles med varmt vann og settes inn igjen. Definitivt et alternativ som ikke tar ekstra plass og ikke lager søppel som må bæres hjem.

+1

Mooncup er et fantastisk produkt, som jeg ikke kan anbefale nok! Veldig praktisk, og generer ikke noe ekstra søppel som må taes med hjem. Det er heller ikke nødvendig å skylle den med varmt vann, det funker like fint med kaldt vann, eller å bare tørke av den med litt papir. Mooncupen har også den fordelen at den ikke trengs å tømmes like ofte som det er nødvendig å skifte tampong (det blir ikke bakterievekst på samme måte), så det gjør den også mer fleksibel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Kristi skrev (På 6.7.2012 den 22.24):

Mooncup er et fantastisk produkt, som jeg ikke kan anbefale nok! Veldig praktisk, og generer ikke noe ekstra søppel som må taes med hjem. Det er heller ikke nødvendig å skylle den med varmt vann, det funker like fint med kaldt vann, eller å bare tørke av den med litt papir. Mooncupen har også den fordelen at den ikke trengs å tømmes like ofte som det er nødvendig å skifte tampong (det blir ikke bakterievekst på samme måte), så det gjør den også mer fleksibel.

Jeg bruker også menskopp, men lurer på hvordan dette foregår ute i naturen. Hvordan tømmes den, og hvordan sørger man for at hendene er rene nok til å ta den ut/inn? 

Endret av Porsblomsten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er vel litt avhengig av årstid og hva som er tilgjengelig. Vasker hendene før og etter etter beste evne (kaldt vann hvis tilgjengelig/gnir hendene i snø/våtservietter/ingenting), heller ut innholdet på samme type steder som jeg går på do, skyller i kaldt vann eller gnir av med papir hvis tilgjengelig, men kan sette inn uten å vaske/tørke hvis det ikke er mulighet for det akkurat der og da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.