Gå til innhold
  • Bli medlem

Kameravalg


Gal Krokfot

Anbefalte innlegg

I desse dager renner både feriepenger og skattepenger inn på kontoen i uanstendige mengder. Desse kronane brenner

sjølvsagt i lomma og eg har kasta blikket mitt på nytt kamera. Har ikkje unngått å få med meg Canon's lansering av sitt nye

EOS 650D men skuler også litt til systemkamera.

Bruksområdet er stort sett naturbilete så eg treng eit kamera med eit brukbart teleobjektiv og litt vidvinkelmogleghet.

Kva erfaringer har forumsmedlemmane med systemkamera kontra speilrefleks og kva kan anbefalast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå skal det sies at Speilreflekskamera er et type systemkamera, men du mener helt sikkert speilløst systemkamera.

Fordelen med et speilløst systemkamera er at det er mye mindre og tar mindre plass.

Fordelen med SLR kamera er alt utenom vekt og plass.

Hvis du skal ta masse naturbilder så ville jeg anbefalt et kamera med mye megapiksler og relativt bra ISO styrke.

Så da kommer det jo helt an på hvor mye du tenker å legge inn idet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelse har mye å si, særlig om man ikke er superdedikert. Hjelper lite med bra kamera om det blir liggende hjemme. En annen ting som er verdt å ta med i betraktningen er hvor godt utstyret tåler vær og hvind. Man går glippe av mange blinkskudd om kameraet lever livet i sekken. Man tar også sjeldnere bilder når det blir mere styr å finne det fram.

Så hvilket som er rett for akkurat deg er ikke lett å si. Størrelse: her finner man det meste opp og ned i forskjellige prisklasser. God lyssterk tele til dyr, og vidvinkel til landskap er det man vil se etter. Om man samtidig klarer å dekke normalområdet med en av disse så har man alt man trenger. For å få de fantastiske fuglebildene man ser rundt omkring så holder dessverre ikke 200mm F2.8 Da er det nok både 400 og 600mm som gjelder og kombinert med god lysstyrke så koster dette penger og det er stort og tungt, noe som forsåvidt også gjelder en 200 2,8. Om man kikker på forskjellige speilløse systemkameraer så ser ting lysere ut når det kommer til hendighet, og kvaliteten på disse ligger tett oppunder speilrefleks nå til dags. Området de ligger litt etter på er først og fremst fokushastighet, men det har blitt bedre og bedre det også. Og jeg har ikke sett noen speilløse system med noe form for værtetting. Nå finnes det jo forskjellige "vanntette" poser man kan bruke så det punktet lar seg jo løse om man vil gå med kamera framme i regnet. På bildekvalitet er det egentlig lite som skiller de forskjellige merkene og modellene i samme prisklasse, det er vell så viktig å finne et kamera som ligger godt i hånden og som du syns menysystemet og knapper virker logisk på. Ta en tur i butikke og kjenn og føl på forskjellige modeller er mitt råd. Og tenk over hva/hvor mye du faktisk gidder å drasse med deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TordFuglstad: Meinte speillaust systemkamera ja. Kan legge opp mot 8000 i det.

Phaser: Vil sjølvsagt ikkje ha ubegrensa med ekstra vekt men er villig til å bære ein del tyngre for å få brukbare bilete.

Eit kombiobjektiv som dekkar både litt vidvinkel og tele er ønskje. Har Sigma 18-250/3,5-6,3 DC OS HSM no og ønskjer

noko liknande. Fuglebilete er ikkje prioritert, mine motiv er somregel fjell, fjell og atter fjell....

Bærer kamera i brystveske så det er kjapt tilgjengeleg ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TordFuglstad: Meinte speillaust systemkamera ja. Kan legge opp mot 8000 i det.

Phaser: Vil sjølvsagt ikkje ha ubegrensa med ekstra vekt men er villig til å bære ein del tyngre for å få brukbare bilete.

Eit kombiobjektiv som dekkar både litt vidvinkel og tele er ønskje. Har Sigma 18-250/3,5-6,3 DC OS HSM no og ønskjer

noko liknande. Fuglebilete er ikkje prioritert, mine motiv er somregel fjell, fjell og atter fjell....

Bærer kamera i brystveske så det er kjapt tilgjengeleg ved behov.

Ok, for 8000 kroner kan du få et par gode pakker.

Hvis kun skal ta bilder av stillestående ting så vil ikke ISO være så viktig for deg.

Jeg ville kjøpt et kamera med mange megapiksler (Fordi dette vil skape mere detaljer i bildet og kan "croppes" mye mer enn et bilde med mindre mpx.)

Siden du skal ta bilder ute så ville jeg kanskje anbefalt deg et kamera som er "weather-sealed", da kan du ta bilder ute i regnet og i sahara.

Eneste problemet er at disse to kravene til sammen vil resultere i et kamera+objektiv til over 10000kr.

Nå vet ikke jeg hvilket kamera du har fra før av, men Nikon D3200 er et genialt kamera.

Det koster 5395 fra FotoVideo og har 24.2mpx noe som gjør dette til et interessant kamera.

Minuset med D3200 er at det ikke er værforseglet, men dette kan du fint overkomme med å kjøpe en sånn her.

Det som er veldig positivt med så mange megapixler er at du får mye mer detaljer i bildet, det virker skarpere og du kan blåse det opp i stort format på veggen.

Skal du begynne med landskapsfotografering så vil jeg anbefale deg å ta bilder på manuell instilling og i RAW-format

Og her har du mange flotte tips om landskapsfotografering.

Her har du et bilde som er tatt med dette kameraet.

7127616453_c517fd41ce.jpg

nikon d3200 photos by ★ nikond3200 ★, on Flickr

Objektiv.. Med så mange megapiksler trenger du et skarpt og godt objektiv, for med desto mer mpx et kamera har desto mer feil fra objektivet vil synes.

Nikon 18-105 er det objektivet jeg bruker når jeg er ute på tur, det er skarpt og leverer fine bilder. Det har ikke så bra tele, men som fotograf bør du sette deg opp en

Nikon 18-105 er flere tusen kroner billigere enn Nikon 18-200 og på Nikon 18-200 vil du ikke få såå mye mer zoom, så 18-105 is the way to go.

Jeg ville satt meg opp en spareplan med Sigma 10-20mm 4-5.6 og Nikon 70-300 VR på sparelista, disse to objektivene er objektiv som du som landskapsfotograf vil ha veldig stor glede av. Jeg syns at Sigma 10-20 er det perfekte landskapsfoto objektivet for fotografer på et budjsett.

En annen ting som er veldig viktig for landskapsfotografen er en veldig stødig og god tripod. Denne tripoden er veldig billig og lett, som er en fordel. Du trenger også et hode som du kan feste kameraet på, og denne finner du her.

Nå har jeg gitt deg mine anbefalinger og hva jeg ville ha gjort hvis jeg var deg, det viktigste er at du er 100% sikker selv på hvilket kamera du vil ha. Men Speilreflekskamer, manuellmodus og RAW-format er veien å gå. ;)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også det er en ide å tenke på batterikapasitet og lademuligheter. Selv har jeg et relativt billig kamera som bruker AA -batterier. Da kan jeg kjøpe nye batterier etter behov, og ha noen i reserve i sekken. Kjekt der det er lite tilgang til strøm og lademuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til ekstra batterier så er det bare å kjøpe et par ekstra batterier som passer til det kameraet du skal kjøpe deg på eBay, der er det veldig billig og disse batteriene funker bra etter hva jeg har erfart. Har du 2-3 batterier så bør det holde til 3000 bilder ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pentax K5 med 18-55mmWR til ca 6500. Knall kamera med god isoytelse. Helt i toppklassen på detaljgjengiving.16mpix som er mer enn nok for oss dødelige. Større filer er jo også tyngre å jobbe med for pc så alt du gjør med de tar lenre tid. Oppgitt til 980 bilder på en lading. har innebygget bildestabilisator så du får bildestabilisator på all optikk det er mulig å montere på. Og all pentax optikk fra tidenes morgen kan brukes så det er ett godt utvalg både i nytt og brukt. Nå gjelder det med utvalg for canon og nikon og olympus også men på disse kan det være litt vanskeligere på bruktmarkedet da ikke alt passer.

Les test av Pentax k5 her http://www.lydogbilde.no/test/pentax-k-5 og her http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk5

til 6,500 kan du også kjøpe med ett DA 50-200mm F4-5.6 ED WR til 1500kr så er du odt dekket. Og alt værtettet. Ulempen er først og fremst att dette er full størrelse Speilrefleks som både er større og veier mer enn speilløse systemkameraer. Dog mener jeg du får veldig mye for pengene her. Pentax sin 18-55 går for å være ett av de beste kitobjektivene. Huset ligger også veldig godt i hendene (mine) Anbefaler en kikk på dette i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pentax K5 med 18-55mmWR til ca 6500. Knall kamera med god isoytelse. Helt i toppklassen på detaljgjengiving.16mpix som er mer enn nok for oss dødelige. Større filer er jo også tyngre å jobbe med for pc så alt du gjør med de tar lenre tid. Oppgitt til 980 bilder på en lading. har innebygget bildestabilisator så du får bildestabilisator på all optikk det er mulig å montere på. Og all pentax optikk fra tidenes morgen kan brukes så det er ett godt utvalg både i nytt og brukt. Nå gjelder det med utvalg for canon og nikon og olympus også men på disse kan det være litt vanskeligere på bruktmarkedet da ikke alt passer.

Les test av Pentax k5 her http://www.lydogbild...test/pentax-k-5 og her http://www.dpreview....eviews/pentaxk5

til 6,500 kan du også kjøpe med ett DA 50-200mm F4-5.6 ED WR til 1500kr så er du odt dekket. Og alt værtettet. Ulempen er først og fremst att dette er full størrelse Speilrefleks som både er større og veier mer enn speilløse systemkameraer. Dog mener jeg du får veldig mye for pengene her. Pentax sin 18-55 går for å være ett av de beste kitobjektivene. Huset ligger også veldig godt i hendene (mine) Anbefaler en kikk på dette i butikken.

Det er da feil? Nikon bruker F-mount, noe de har gjort siden 1950 som er det året det første Nikon 35mm kameraet kom.

Fra wikipedia " The large variety of F-mount compatible lenses makes it the largest system of interchangeable flange-mount photographic lenses in history. Over 400 different Nikkor lenses are compatible with the system. The F-mount is also popular in scientific and industrial applications, most notably machine vision.

Selvom Pentax K-5 uten tvil er et veldig bra kamera, så ville jeg nok be deg tenke over oppgraderingsmuligheter i fremtiden og det store spektrume av objektiv som finnes hos Nikon. Det er bra å leve i "nuet" men med tanke på kamera hvis dette er noe du vil drive med bør du alltid tenke litt fremover. Det første kamera-merket man kjøper er som regel det kamera-merket man holder seg til resten av livet. :)

Så kan man jo nevne at pentax k5 veier rundt 750gr mens Nikon D3200 veier kun 505gr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke feil i så måte at man på noen av nikon kameraene ikke kan bruke Optikk som er før "AI" Se på tabell her http://www.kenrockwe...bility-lens.htm

Det litt morsomme med dette er at flere av "FØR AI" optikken kan brukes på pentax ;)

Nå er ikke jeg noen nikon ekspert. Men ang bruktmarked av gammel manuell optikk så tror jeg det er likegyldig om du velger pentax canon nikon eller olympus. Når det kommer til nyere brukt optikk så er utvalget større hos Nikon og Canon. Skal man kjøpe ny optikk i butikken så er det mer eller mindre likeyldig hvilket merke man går for igjen selv om nikon nok ligger ett lite hårstrå foran på utvalg. Men alle 4 har alt man trenger om man ikke er veldig bestemt på en bestemt brennvidde med en bestemt lysåpning. Bildekvalitet i forhold til pris er nok også ikke noe vi vanlige dødlige vil se forskjell på.

Tord Fulestad? Kan du foreslå en pakke fra nikon som dekker ca 18-200mm hvor alt er værtettet innenfor 8000kr? Jeg spør da jeg ikke er veldig kjent med nikon. Eller hvilket som helst annet merke for den saks skyld?

Nikon d7000 med 18-105mm vr kommer på ca 9000 (D7000 og pentax k5 har samme bildebrikke) Er 18-105vr Værtettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke feil i så måte at man på noen av nikon kameraene ikke kan bruke Optikk som er før "AI" Se på tabell her http://www.kenrockwe...bility-lens.htm

Det litt morsomme med dette er at flere av "FØR AI" optikken kan brukes på pentax ;)

Nå er ikke jeg noen nikon ekspert. Men ang bruktmarked av gammel manuell optikk så tror jeg det er likegyldig om du velger pentax canon nikon eller olympus. Når det kommer til nyere brukt optikk så er utvalget større hos Nikon og Canon. Skal man kjøpe ny optikk i butikken så er det mer eller mindre likeyldig hvilket merke man går for igjen selv om nikon nok ligger ett lite hårstrå foran på utvalg. Men alle 4 har alt man trenger om man ikke er veldig bestemt på en bestemt brennvidde med en bestemt lysåpning. Bildekvalitet i forhold til pris er nok også ikke noe vi vanlige dødlige vil se forskjell på.

Tord Fulestad? Kan du foreslå en pakke fra nikon som dekker ca 18-200mm hvor alt er værtettet innenfor 8000kr? Jeg spør da jeg ikke er veldig kjent med nikon. Eller hvilket som helst annet merke for den saks skyld?

Nikon d7000 med 18-105mm vr kommer på ca 9000 (D7000 og pentax k5 har samme bildebrikke) Er 18-105vr Værtettet?

Jeg kan ikke anbefale noen Nikon-pakke som dekker 18-200 innenfor 8000kr. Men det jeg kan si noe på er at Pentax har en helt forferdelig videofunksjon på kameraene sine, noe som er et stort minus ettersom at man sikkert gjerne vil filme litt når man er ut på tur. Grunnen til at jeg vil anbefale Nikon er rett og slett "femårsplanen", starter du med pentax så fortsetter man som regel med pentax. Finner man ut at dette er noe man vil bruke mer tid og penger på etterhvert så har ikke pentax noen særlige oppgraderinger i så forstand, mens Nikon har alt fra billigste point-and-shoot til de beste fullformatskameraene. Hvis du kun vil leve i nuet så gå for pentax.

Er 18-105vr værtettet? Nei, men jeg har tatt bilder med dette objektivet i alt fra -20 grader, regn og på greske strender og det funker like bra enda. Kvalitet kan ikke kjøpes for penger og det er også derfor Nikon er priset høyere.

Nikon D3200 veier 500 gram, Pentax veier 250gr mer. Nikon D3200 gir deg bedre detaljerikdom og ISO har ingenting å si når du skal ta landskapsbilder, for da bør du holde ISO nede på rundt 100-500. Selvom 16 mpx er 24 enda bedre for deg som skal ta landskapsbilder. Selvom de fanger mye mer detaljer så tar de ikke så mye mere plass, og det kommer du ikke til å angre på. På bildekvalitet er D3200 mye bedre og det er helt ny teknologi kontra K-5 som er 2 år gammelt (og to år er mye i teknologiens verden). D3200 har blant annet en innebygget trådløs server som gjør at du kan ta bilder ute i skogen med kameraet mens du selv er 20-30 meter unna, eller så langt som det trådløse nettverket rekker, med en mobiltelefon eller tablet. Det som skjer da er at bildene blir lastet direkte opp til tableten din og at du kan stille inn alle innstillingene på kameraet fra tableten. Kjekt å ha hvis det er veldig mørkt ute f.eks. eller du manuellfokuserer, desto større skjerm man har desto bedre blir det (innenfor rimelighetens grenser selvsagt). Vil du bære med deg et lett speilrefleks-kamera som tar knallbilder + at du har råd til det viktigste en landskapsfotograf kan ha (et godt stativ med hode), da bør du gå for D3200. Vil du ha et kamera som er værforseglet med god ISO-ytelse og som veier mye, gå for pentax K-5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D3200 har ikke innebygget WIFI. Man kan sette på WU-1a modulen (kjøpes seperat) som man da kan linke opp til en pc/tablet. Dvs at den kan gjøre akkurat det samme som alle andre kameraer har gjort i åresvis dersom man setter inn et Eye-Fi minnekort. Og hvorfor er det så positivt å kunne velge iblant produsentenes 20000 linser? Personlig så synte jeg dette blir bare forvirrende. Kommer ikke til å angre på å velge 24 mp?? Det tror jeg han helt klart kommer til å gjøre..Filene blir enorme og om man ikke lever av å selge bilder så er det ganske så begrenset med hvor mange landskapsbilder man kan ha på stueveggen. Og hvor detaljert trenger strengt tatt et slikt bilde å være når det kommer på lerret? Når det gjelder video på systemkameraer så mener jeg at det bare er Canon og Panasonic som har fått det til bra.

Hvis jeg noengang blir å flytte meg fra Olympus så står det imellom Pentax og Nikon. Å ha alt i værtett er ganske viktig for meg og alle linser fra mellomsjiktet til Olympus og opp er tette. Mitt utstyr blir tidvis ridd ganske hardt og satt vått tilbake i stallen så når det kommer til værtetting så vet jeg det er kansje bare Pentax som kan tukte Olympus. Så det jeg venter på nå er at Olympus skal komme med en værtett tele til micro serien deres slik jeg da kan handle det vakre E-m5 og leve lett og bekymringsfritt på den fronten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir aldri canon, nikon, pentax og olympus eiere enige om hva som er best. Pentax har jo selvfølgelig det man trenger av både hus og optikk å oppgradere i og som er dyrt nok til å tømme lommeboka de også. Gå i en butikk og prøv kameraene og finn ett du liker å holde i, og som du finner fram i knapper og menyer.

Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D3200 har ikke innebygget WIFI. Man kan sette på WU-1a modulen (kjøpes seperat) som man da kan linke opp til en pc/tablet. Dvs at den kan gjøre akkurat det samme som alle andre kameraer har gjort i åresvis dersom man setter inn et Eye-Fi minnekort. Og hvorfor er det så positivt å kunne velge iblant produsentenes 20000 linser? Personlig så synte jeg dette blir bare forvirrende. Kommer ikke til å angre på å velge 24 mp?? Det tror jeg han helt klart kommer til å gjøre..Filene blir enorme og om man ikke lever av å selge bilder så er det ganske så begrenset med hvor mange landskapsbilder man kan ha på stueveggen. Og hvor detaljert trenger strengt tatt et slikt bilde å være når det kommer på lerret? Når det gjelder video på systemkameraer så mener jeg at det bare er Canon og Panasonic som har fått det til bra.

Hvis jeg noengang blir å flytte meg fra Olympus så står det imellom Pentax og Nikon. Å ha alt i værtett er ganske viktig for meg og alle linser fra mellomsjiktet til Olympus og opp er tette. Mitt utstyr blir tidvis ridd ganske hardt og satt vått tilbake i stallen så når det kommer til værtetting så vet jeg det er kansje bare Pentax som kan tukte Olympus. Så det jeg venter på nå er at Olympus skal komme med en værtett tele til micro serien deres slik jeg da kan handle det vakre E-m5 og leve lett og bekymringsfritt på den fronten også.

Selvfølgelig må man kjøpe modulen, men den har innebygget HTML server som gjør at den kan brukes uten tilgang til nett. EyeFi fungerer kun til å overføre bilder, ikke styre kameraet. Når det kommer til objektiv-utvalg, desto flere valgmuligheter desto bedre er det. Nikon har alt fra billig og bra opptikk til dyr og superbra opptikk.

Når det kommer til filstørrelser på D3200 så er en Raw-fil på ca. 20.4MB, jeg sjekket nettopp gjennom 10 av mine raw-bilder fra D7000 som har 16mp og disse er på rundt 20MB de også. Det som er positivt med flere megapiksler er muligheten for å croppe i etterkant, skal man blåse opp bilder til 60x90cm f.eks. så er det en fordel med flere MPX, dette sier seg selv. På lerret er det samme for de blir som regel kornete uansett pga. papirtypen, men tar man fotoprint i store størrelser vil pikselering synes ganske bra når du begynner å croppe et 16mp bilde.

Canon er definitivt best på video på SLR kameraer av den enkle grunnen at de lager SLR kameraer som kun er lagd for å filme med. Men poenget med DSLR er å ta bilder ikke film, bilder skal være i høysetet og film skal være en tileggsfunksjon som ikke går utover bildene. De nyeste Nikon-kameraene slik som Nikon D4 og D800 er helt i toppsjiktet når det kommer til film med SLR, selvom Nikon ikke har vært best på det før nå.

Jeg kan snakke av erfaring når det kommer til værtetting og Nikon, jeg vil si at jeg til tider mishandler utstyret mitt. Tok bilder på verdenscupen i sprint og på foto-tribunen rett bak mål var det ikke noe tak. Det sludda som faen hele tiden og jeg var ute i 4 timer ca. Kameraet mitt ble litt duggete i søkeren men fungerte meget bra. Jeg har også mistet det i vannet og det funker fortsatt. Jeg mener at det ikke bare kommer ann på værtetthet men om komponentene inne i kameraet også tåler elementene, og det har jeg fått erfare på egen hånd at de gjør i Nikon. Nikon er kvalitet fra hver minste skrue, i tilegg til helt fantastisk kundeservice.

Dette kommer uansett alltid til å være en smaksak, men det er ingen som kan si noe på at det er Nikon og Canon som er kongen og dronningen av SLR kameraer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tur handlar det veldig mykje om vekt og volum, i tillegg til dei andre tinga: objektivutval, objektivkvalitet, sensorkvalitet (mpixel, størrelse, høg-ISO-ytelse), brukarvenlegheit (knappar, hjul, menyar mm).

Eg har landa på det ultimate tur-system-kameraet mop på lista ovanfor: Olympus OM-D E-M5.

kompakt, lett, godt utval av lette kvalitetsobjektiv, værforsegla osv osv.

Beklagar å måtte seie det, men speil-refleks er system-kamerane sin ekvivalent til dinosaurane. I 2012 er speilet ei overlevning frå forrige århundre.

(Eg fekk min første speilrefleks i 1969, så eg har hatt nokre !)

leifs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, noen fortrinn har speil fortsatt over de speilløse ;) men fortrinnene blir mindre og mindre og mange av oss har ikke behov for det lille ekstra som dslr kan gi. Av det jeg kan se så får man generelt litt mer for pengene med dslr kontr speilløse systemer. Det er rett og slett større plass i huset slik at man behøver å ta færre kompromisser. Men alt dette oppveies nok også langt på vei av str og vekt ;) Et kamera som ligger hjemme er jo ikke verdt en skit og man skal være over middels interessert for å dra med ett komplett dslr system.

Olympusen er selvfølgelig ett knall kamera men en del dyrere enn trådstarters budsjett. ca 8500 for kun hus. E-m5 har dog bare 360bilder pr lading kontra rundt 1000 for de fleste dslr. Det har heller ikke innebygget blitz som forsåvidt er lite brukbar kontra en ekstern men likevel veldig kjekk å ha i en del situasjoner(den er alltid med og har alltid strøm) Det er heller ikke så veldig lite om man først skal velge speilløst pga størrelse, samtidig kan jo det bety at det er gjort færre kompromisser. Men kjempepluss for innebyget søker med forbehold om at denne duger. Og Olympus har historie med skikkelig værtetting så regner med den er i orden. Touch skjerm for de som liker og ikke lliker det, men av type oled :) dog noe lav oppløsning på skjermen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det einaste fortrinnet speilet gir no er betre følgefokus pga fasedetekterande autofokus. Eg kan ikkje kome på fleire.

Dersom pris og størrelse er viktig kan "Olympus E-PM1 Dobbel Kit" med to zoomar til 5000 kroner vere eit alternativ. E-PM1 er veldig lite og prisen er hyggeleg, men huset er ikkje heilt på dslr-erstattar nivå.

http://www.fotovideo.no/Produkter/Hybridkamera/Olympus-PEN/Olympus-E-PM1-Dobbel-Zoom-Kit-Inkl-trådløs-blits-125734-p0000141952.aspx

I MicroFourThirds-familien er det ca 10 kamerahus og 30 objektiv for tida, så det skulle vere råd å finne eit lite, lett systemkamera for turbruk.

btw:

eg har knipsa nokre timelapsar med kameraet og då har eg fått ca 3000 bilete ut av batteriet. målemetoden som gir 360 må inkludere lange perioder med kamera og skjerm på uten at det vert tatt bilete.

leifs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være enig i at speilløse kameraer har kommet en lang vei og de dyreste er helt oppe hos mellomsjiktet til DSLR med tanke på bildekvalitet under kontrollerte forhold i bra lys.

Det går egentlig ikke ann å sammenligne et mirrorless fourthirds kamera med et APS-C eller fullframe DSLR.

Det er en ting et mirrorless kamera er veldig bra til og det er gatefotografering.

Landskap, studio, event, reklame og sports-fotografering er områder der et mirrorless kamera blir utklasset av DSLR.

Fordeler ulemper vs. DSLR

Sammenligner E-M5 med D7000, selvom E-M5 er dyrere.

Fordeler E-M5

  • Størrelse og vekt
  • Tilnærmet lydløst
  • Tar flere bilder i sekundet
  • Innebygget bildestabilisering

Fordeler D7000

  • Mye raksere autofokus og bedre følgefokus
  • Ekstern Mic-inngang
  • 1050bilder mot 360bilder på en ladning (Alle batteritester er tatt etter europeisk standard med 50% av bildene tatt med blits.)
  • 169 objektiver i utvalget mot rundt 26.
  • Skarpere skjerm, ca. 50% høyere oppløsning.
  • Mye større søker, ca. 90% større. 0,62x vs 0,44x
  • 2 minnekortinnganger
  • Mye større sensor, som betyr større piksler som igjen betyr mye mindre støy på høy ISO.
  • Innebygd blits (Denne kan brukes til å trådløst utløse alle nikonblitser i Commander mode, som gjør at du kan stille inn blitsen fra kameraet.)
  • Tar kortere tid å skru på 400ms mot 1100ms i E-M5.
  • Søkeren er mye mer detaljerik pga. Pentaprisme mot digital. Digitale søkere tapper også batteriet for strøm, selvom lysstyrken ikke er så forskjellig fra penta til digital.
  • Etter å ha sett en del sammenligningsbilder mellom D7000 og E-M5 så kan jeg si at D7000 har bedre bildekvalitet.
  • E-M5 har like høy max ISO som D7000 (25.600ISO) Men etter en rask titt på Akam.no sin sammenligning så er det veldig tydelig at D7000 har mindre støy.
  • TTL OVF (Through the lens optical viewfinder)

En annen viktig ting å få med seg er hvis man skal ta landskapsbilder så er det en del ting som er viktige. Som f.eks. Bulb mode og "Shutter release cord".

Så vidt jeg ser er det ingen inngang for en "shutter release cord" på E-M5 og bulb mode er ikke veldig utviklet enda.

På Live bulb og live time kan man bare ha fra 200 til 1600ISO, mens på d7000 og alle andre DSLR kan man velge alt fra minste til høyeste ISO.

Grunnen til at du bare kan velge fra 200 til 1600ISO er at disse kameraene sliter veldig med mye støy på lukkertider som er lenge enn 60s (Dette er ihvertfall dette jeg har lest, og det stør til og med i brukermanualen. En annen ting som er verdt å nevne er at den innebyggede bilde-stabiliseringsmotoren ikke fungerer når man bruker live bulb eller live time på E-M5.

For all del, et mirroless kamera er bra hvis man skal ta enkle bilder i fine omstendigheter og det er helt ok bildekvalitet men er ikke i nærheten et DSLR når det kommer til funksjon.

Å si "Beklagar å måtte seie det, men speil-refleks er system-kamerane sin ekvivalent til dinosaurane. I 2012 er speilet ei overlevning frå forrige århundre." blir veldig veldig feil. Nå sammenlignet jeg 2 kameraer som er ganske like i pris, men du kan jo sammenligne det billigste nye mirrorlesskameraet med det billigste nye DSLR kameraet. Eller enda bedre så kan du jo sammenligne det nyeste og flotteste og beste mirrorlesskameraet med en D800, D4 eller Canon 1Dx. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det går egentlig ikke ann å sammenligne et mirrorless fourthirds kamera med et APS-C" og

"Mye raksere autofokus " og

"Så vidt jeg ser er det ingen inngang for en "shutter release cord"

er faktiske feil

Resten er rimeleg uinteressant. I denne tråden handlar det om eit systemkamera for turfortografering. Då er det uinteressant at det tar 0,4 sekund å slå på ein D7000 og 1.1 sekund å slå på ein E-M5.

Samanlikning av stor dinosaur med E-M5 treng ikkje eg å gjere, det er allereie gjort av Steve Huff: Crazy Comparison! Nikon D800 vs Sony NEX-7 vs Olympus E-M5

http://www.stevehuffphoto.com/2012/05/21/crazy-comparison-nikon-d800-vs-sony-nex-7-vs-olympus-e-m5/

Om ikkje anna så vert man i god form av å bære med seg ein D800 og nokre objektiv på fjelltur, og bileta vert sikkert bra dersom lyset og fotografen er bra.

btw:

eg har ein dinosaur i skuffen, ein Canon 50D. huset brukar eg ikkje lenger ikkje lenger, men nokre av objektiva brukar eg på E-M5.

t.d. Canon EF 100-400mm F4.5-5.6L IS USM. topp objektiv og det gir meg ein 200-800mm ekvivalent zoom på E-M5.

leifs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke raskere Autofokus altså?

Syns uansett det å sammenligne et mirrorless kamera med APS-C eller hvilket som helst DSLR kamera er rimelig idiotisk. En d3200 er bare litt større og tar mye bedre bilder, har flere funksjoner slik at man kan ta bilde med utallige teknikker. Men hvis mirrorless er bedre en speilrefleks og er det beste turkameraet så kan du jo forklare meg hvorfor verdens beste naturfotografer bruker speilrefleks? Bildene blir nok bedre med D800 enn de hadde blitt med et mirrorless uansett, etter som metering, autofokus og alt annet er mye mer nøyaktig enn de er på mirrorless kameraer.

Dette er uansett en diskusjon som er umulig ettersom vi begge har tatt et standpunkt allerede. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tord,

Kan bare ikke fatte og begripe hvor du har det ifra at D3200 tar mye bedre enn de speilløse kameraene? Det deler jo tross alt sensor med Nex7! Og at det er så mye bedre på høy ISO kjøper jeg heller ikke. Se denne testen her på DPreview og sammenlign de kameraene som blir diskutert.. http://www.dpreview.com/previews/nikond3200/6.

Jeg har Oly EP3 og fokusen er utav en annen verden dersom man bruker siste gen linser. E-M5 skal være enda raskere uten at jeg helt skjønner hvordan. Sjekk youtube der de setter de opp mot speilreflekser fra øverste hylle.

Verden beste naturfotografer blir nok sikkert å gå litt ned i størrelse på utsyret de også når det kommer linser på markedet som kan erstatte de som de har i dag.. Regner også med at de fortsatt bruker FF kamera og ikke APS/43?

Gal Kråkefot! Nikon er et bombesikert valg når det gjelder kamera så det er bare å handle ivei;) Nå vet jeg ikke hvor du bor, men har du mulighet til å teste kameraene på forhånd så er det en klar fordel:) Bur du i Ålesund så kan du gjerne få teste Pen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tord,

Kan bare ikke fatte og begripe hvor du har det ifra at D3200 tar mye bedre enn de speilløse kameraene? Det deler jo tross alt sensor med Nex7! Og at det er så mye bedre på høy ISO kjøper jeg heller ikke. Se denne testen her på DPreview og sammenlign de kameraene som blir diskutert.. http://www.dpreview....s/nikond3200/6.

Jeg har Oly EP3 og fokusen er utav en annen verden dersom man bruker siste gen linser. E-M5 skal være enda raskere uten at jeg helt skjønner hvordan. Sjekk youtube der de setter de opp mot speilreflekser fra øverste hylle.

Verden beste naturfotografer blir nok sikkert å gå litt ned i størrelse på utsyret de også når det kommer linser på markedet som kan erstatte de som de har i dag.. Regner også med at de fortsatt bruker FF kamera og ikke APS/43?

Gal Kråkefot! Nikon er et bombesikert valg når det gjelder kamera så det er bare å handle ivei;) Nå vet jeg ikke hvor du bor, men har du mulighet til å teste kameraene på forhånd så er det en klar fordel:) Bur du i Ålesund så kan du gjerne få teste Pen! :)

Har aldri sagt at D3200 har høy ISO eller bra ISO. Eneste jeg har sagt at det er et veldig bra kamera hvis du skal ha et lett kamera å ta med på tur.

Jeg tviler ikke på at mirrorlesskameraer beveger glasset inne i objektivet raskere enn et fullframe kamera, ettersom at et fullframe kamera må flytte på mye mer og tyngre glass. Det jeg derimot tviler på er at mirrorlesskameraer har like nøyaktig og rask autofokus i mørke omgivelser som f.eks. Nikon D4 og D800 som har det beste fokussystemet i kameraverden akkurat nå.

En del av naturfotografene jeg kjenner bruker FF og har med seg D7000 eller D300s eller 7D for å filme med eller som et backup.

Det er veldig mye mulig at mirrorless KAN bli like bra som DSLR kameraer. Men tror det er en god stund til vi ser et mirrorless kamera med over 200000 ISO, og veldig lav støy på høy iso. Tror det er enda lengre til vi ser et 600 F4 objektiv hos mirrorless kameraer.

Som sagt, akkurat nå er det ikke noen tvil om at DSLR gir deg en mye bedre pakke med flere funksjoner til en bedre pris. Men om et par år kan kanskje mirrorless-kameraer ligge på samme nivå! Hvem vet? Uansett blir jo alt bare spekulasjoner.

Når alt kommer til alt syns jeg ikke det koster meg mye å bære med meg et DSLR på tur kontra f.eks. et mirrorless når jeg vet at det gir meg flere muligheter og bedre bilder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.