Gå til innhold
  • Bli medlem

Rondane - 10 topper på 24 timer


Champion

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og ei venninne er på utkikk etter sommerens utfordring og kom over denne varianten. Vi er begge ganske erfarne friluftsfolk og i brukbar god form, men utprega toppturer er vi ikke like vant med. Hvor tung er egentlig denne turen? I artikkelen står det at "de fleste" ligger mellom 20 og 24 timer, men jeg vil jo anta at "de fleste" som prøver seg på denne er litt andre enn mann i gata. At rekorden er på 13 timer og Lars Berger har bruk 14 gir jo en brukbar pekepinn. Er det noen fra forumet her som har tatt runden og har noen erfaringer å komme med?

Jeg har forsøkt å søke, så beklager om det finnes en lignende tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke gjort dette selv, men jeg har sett litt på det og mener at det vil være best å starte på veslesmeden-->storesmeden-->trolltind-->digerronden-->midtronden-->høgronden-->rondeslott-->vinjeronden-->storronden og så ned til rondvassbu (se på kart så ser du det). Partiet fra Veslesmeden til storesmeden er et smalt parti med litt klyving og det kan lønne seg å ha gått der før så man vet hvor ruta går. Om ikke, er det laget små varder over der som hinter til hvor man skal. Samme gjelder Trolltind. Ellers er det vel bare å passe på å ikke tråkke over i steinuren.

God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt har jeg ikke gått hele denne ruten så har ingen tid å komme med. Oppstigningen til Veslesmeden bør gå fort. Som sagt, vet du hvor du skal gå hen går det fort over til storesmeden også (som sammen med ryggen over til Trolltind er den mest krevende delen av turen). Jeg vet ikke hvordan det er med snø der nå, men i vinter var det lite og mange bare flekker allerede i februar (!!!) så det burde gå greit. Har vært borti at det har vært snø der langt ut i juni. Men tror ikke det er tilfelle i år. Ville ringt rondvassbu/bjørnholia og spurt kanskje. Sikkert lurt å tape ;) hadde vært kult å høre hvordan det gikk, bilder etc :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Tror man skal være "greit" trent, vant til fjellterreng og den type steiner som man går på i Rondane for å kunne gå alle toppene i løpet av en (lang) dag. Det kan være en del løse partier og stein som forskyver seg, spesielt når man går nedover.

Jeg var på Rondslottet (og Vinjeronden på tur fra Rondvassbu til Bjørnhollia) forrige lørdag, og det er fortsatt ganske mye snø. Antar kanskje mye vil være borte til slutten av juli hvis det blir litt varme fremover.

Bilde fra toppen:

post-10806-0-67785800-1340995391_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Rondslottet og ned Langglupdalen er det en god del snø. Jeg akte på Goretex'en nedover fra toppen, der var det store partier med snø. Holdt meg til T'ene og kart/gps siden det var relativt tett tåke når jeg gikk. Hvis det er klar sikt kan det nok finnes bedre traseer uten snø.

Bilde mot nedfarten i Langglupdalen:

post-10806-0-95933200-1341049409_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde vært kult å høre hvordan det gikk, bilder etc :)

Det ser veldig ut som vi kommer til å gå for denne turen i løpet av sommeren, lover turrapport med bilder når det er gjennomført! Nå gjelder det bare å finne et tidspunkt som passer begge.

Har logga noen mil og høydemeter med sekk i helga og i løpet av sommeren blr det en ukestur i fjellet, så sammen med noen joggeturer på et par timer bør vi klare å prikke inn formen. Gleder meg som en unge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Tror man skal være "greit" trent, vant til fjellterreng og den type steiner som man går på i Rondane for å kunne gå alle toppene i løpet av en (lang) dag. Det kan være en del løse partier og stein som forskyver seg, spesielt når man går nedover.

Jeg var på Rondslottet (og Vinjeronden på tur fra Rondvassbu til Bjørnhollia) forrige lørdag, og det er fortsatt ganske mye snø. Antar kanskje mye vil være borte til slutten av juli hvis det blir litt varme fremover.

Bilde fra toppen:

post-10806-0-67785800-1340995391_thumb.j

Se der ja, ligger visst en del fortsatt. I følge yr er det meldt 12 grader og regn en uke fremover nå, så da bør vi kunne få skyldt bort en del snø. Krysser fingrene for bart og tørt når vi skal ut, tipper våte rondanesteiner lett kan plusse et par timer på turen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for linkfeilen.

Forsøker ein gong til: http://www.fjellforu...h&fromMainBar=1

Om det ikkje funker gå til forsida og søk på "Rondane maraton" i to ord.

God tur, skriv gjerne ein rapport.

Edit: Ser samme feilen gjentok seg. Linkadressa vert redigert når eg trykker på svar.

Folk med meire datapeiling enn meg får forklare kvifor, men informasjonen finn du

som sagt ved å søke på Rondane og maraton på framsida.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for linkfeilen.

Forsøker ein gong til: http://www.fjellforu...h&fromMainBar=1

Om det ikkje funker gå til forsida og søk på "Rondane maraton" i to ord.

God tur, skriv gjerne ein rapport.

Edit: Ser samme feilen gjentok seg. Linkadressa vert redigert når eg trykker på svar.

Folk med meire datapeiling enn meg får forklare kvifor, men informasjonen finn du

som sagt ved å søke på Rondane og maraton på framsida.

Takker, fant er par gode tråder der!

Hva tror godtfolket om skotøy? Er det doable i joggesko (serat Knut Stabell gjorde det) eller er det et must med fjellstøvler? Føttene mine pleier å begynne å protestere etter rundt fire timer i fjellstøvlene, kan tenke meg at 20 timer til da blir et slit. Er jo selvfølgelig en mulighet med såler, men tror ikke det vil funke særlig bra å legge såler i allerede godt inngåtte sko nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 5 uker senere...

Ser det er ei stund siden noen har kommentert her, mee er nysgjerrig om det ble noen tur i år? Og evt hvor lang tid det ble brukt på alle toppene? Antar uansett at det snart begynnner å bli seint i sesongen, dagene begynner allerede å bli en del kortere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2000-boka til Helgesen og Helgesen er det beskrevet en rute for Rondane Rundt som ser grei ut. Et par snarveier er lagt inn (utenfor sti). Der mener jeg det sto at juni var beste tida (lenge lyst). Har selv tenkt å bruke det som et treningsmål et par år frem i tid.

Forøvrig er rekorden så vidt meg bekjent 11:24 satt av sambygding Svein Vole i 1996. Med mindre noen har tatt den de siste par årene. Tror Sondre Kvambekk er nærmest (11:42?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.