Gå til innhold
  • Bli medlem

Middag på fjelltur.


Tigertangen

Anbefalte innlegg

Annonse

Stemmer i for nudler, iallefall til ungene. Er det noe mat som er greit å ha på lur, så er det nudler, for det spiser de uansett.

Nå skal vi på kanotur, og har en overraskelse på lur til ungene, en pose vaffelmiks og turvaffeljern. Slik luksus kan man unne seg på kanotur.

Og mat kan man fint tørke selv, etter tips fra noen her, så har jeg tørket 2 porsjoner kjøttsaus( altså 800g karbonadedeig og 2 glass pastasus). Kjekt for meg som faktisk ikke kan spise pasta, ris, brød osv. En pose wokgrønnsaker reduseres til noen gram og ca 4 dl i mengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE server nudler til ungene. Det finnes bedre måltider der ute.

http://www.nrk.no/he...sstil/1.7990913

Såklart det finnes bedre alternativer, men har du et barn som delvis sondemates og et med store matproblemer grunnet autisiske trekk? Når barnet frivillig hopper over mat i flere dager fordi det ikke tør å smake på( snakker om mere enn vanlig matvegring her), så er nudler noe som faktisk går ned. Jeg har et barn som ikke klarer å spise noe som er blandet sammen, feks grøt, gryteretter, pasta med saus, maten kan spises når den serveres et og et slag på tallerkenen.

Og nøyaktig HVA er verre med nudler enn all denne makaronien flere her konsumerer? For meg er raske karber raske karber, det er hvete mel. Faktisk så spiller det ingen rolle for min kropp om jeg spiser nudler eller grovbrød, det sender blodsukkeret til himmels og gjør meg sløv og slapp uansett( pga høy insunlinutsondring). Nudler er laget av hvetemel, det er også mye av makaronien( er man heldig finner man kanskje laget av durumhvete), og risgrøt er i allefall noe som virkelig bidrar til å sette fart på insulinutskillelsen.

Ungene får mat de klarer spise, det er i allefall langt lettere med nudler enn med 1 liter/1kg sondemat pr dag. Selvfølgelig hadde det vært en drømmesituasjon om ungene klarte å spise kun animalsk og grønnsaker som vokser over jorden og sunt fett( feks kladpressede olje og smør), men ikke alt er ideelt.

Jepp, vi er en familie med flere diagnoser, som gjør ting innimellom litt tungvint, men vi klarer å finne en middelvei på tur som faktisk funker. Og nudler på tur er noe helt annet enn nudler hver bidige dag året rundt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se filmen Imse, noe du tydeligvis ikke gjorde før du skulle forsvare din ære. Du kan fint og enkelt lage nudler selv istedetfor det ferdigmatgreiene som ikke fordøyes skikkelig i barnemaven. Dette blir forklart i filmen.

Men kjære deg, hadde de laget en film om makaroni, så hadde kanskje resultatet blitt det samme. Nudler= hvetemel og vann, makaroni=hvete/durumhvete og Og jeg sa ikke at jeg ikke hadde sett filmen.

Men jeg har gode grunner til å ta valgene jeg tar, den dagen du har tråkket i mine sko, kan du komme tilbake og si hvordan det føles med et barn som ikke spiser. Eller er det kanskje bedre å ikke dra på tur og la ungen trekke seg inn i sin egen verden me ds og lego der han forsvinner helt for oss? Jeg bare kom med en forklaring på hvorfor. Og jeg vet sannsynligvis bedre enn de fleste hvordan mel og raske karber påvirker kroppen.

Selv spiser jeg ketogent, noe som gjør at jeg hele tiden har energi tilgjengelig, jeg trenger ikke trykke i meg havregrøt og sjokolade for få energi, for den er der hele tiden, helt jevnt, og tar aldri slutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spør jeg kanskje dumt... Hva er ketogent? At man ikke spiser kornprodukter?

Man får nudler som inneholder endel bønner, de er det mer mat i og smaker omtrent som vanlige nudler. Kanskje et alternativ til de som ikke spiser annet.

Til de som kan spise annet enn nudler, vil jeg anbefale å droppe nudlene, det er ikke mat i det. Fungerer som vomfyll en liten stund og that's it, samme med suppeposer. Man trenger mer energi på tur enn man gjør hjemme, spiser man ordentlig er det ikke noe problem å bære den lille ekstra vekten fra ordentlig mat. Dessuten trenger man mindre av det så ikke sikkert det blir så mye tyngre. Kjøtt og nøtter gir deg noe å gå på.

Om man kan spise det er Real, potetmos og havregrøt gode forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ketogent betyr lavkarbo der man er i ketose pga lavt inntak av raske karbohydrater. Jeg blir fysisk dårlig av korn, sukker mm. Ikke kun en hype, men et valg for å ikke bare gå ned i vekt, men for å slippe muskel og leddsmerter, slipper å sitte i en tåke der jeg ikke kan tenke klart, ingen magesmerter og mageproblemer og aldri sulten etter 2 timer og ingen kvalme på morgen mere. I tillegg slipper kroppen å hele tiden få tilskudd av karber i riktig tid pga kroppen alltid har fri tilgang til fett som energikilde,man kan fylle på når det passer, ikke når man brått går tom.

Selvsagt er det ikke alle som klarer eller vil spise slik, men noen av oss må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Spørsmålet er middag på fjelltur. Jeg tar med kjøttboller og makaroni som tilsettes smør og litt sukker. Det smaker godt, syns jeg, og det er forholdsvis holdbart og lett å bære og å tilberede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.