Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt til fem personer


Hulderjenta

Anbefalte innlegg

Vi er en familie på to voksne og to barn, men ønsker et barn til - derfor fem personer! ;) Vi har aldri hatt telt eller vært på telttur sammen, men ønsker å gjøre noe med det. Så er spørsmålet da - hvilket telt bør man velge? Det er jo så masse å velge i... Og så tenkte jeg det er så mye kompetanse her inne, så jeg ville høre her om noen har gode erfaringer eller gode tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Førte jeg lurer på er om dere har tenkt å bære det. Om dere skal telte ved bilen er det masse å velge i. For å få mest mulig glede av første erfaringer med telttur hadde jeg kikket etter telt med ståhøyde. Lavvo er jo noe å vurdere men det finnes mange fine telt også. Se etter telt med nok plass til at barna kan leke litt og matlaging uten at alt må ligge oppå hverandre. Se for eks holmeslet.no dyre men veldig bra telt

Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg litt både-og her - vil gjerne ha et telt som er overkommelig å bære med seg et lite stykke, men trenger ikke å skulle bære det i timesvis enda. Ståhøyde har vi egentlig ikke behov for, men sittehøyde må vi ha.

Jeg har tittet litt på lavvoer, men det er så innmari mye å velge i - utrolig mange merker og produsenter. Når jeg ser etter "vanlige" telt, synes jeg det er vanskelig å finne til 5 personer - det stopper gjerne med 4. :) Det bør også være forholdsvis enkelt å sette opp, da ingen av oss har erfaringer med dette. Og så må det tåle vann... ;)

Når det gjelder bunn/gulv i telt - er det vanlig at det er en del av teltet, eller putter man på "gulv" etter teltet er satt opp, eller er det mest vanlig å legge liggeunderlag rett på bakken og at gress etc er rett inn i teltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes jo lit forskjelig store telt og. helsport Svalbard 5 og 6 men de koster jo litt. Type familietelt er jo gjerne campingtelt med god høyde og plass, snill pris men dertil mye tyngde og best egnet på flate gressplener.

Et du kan tite på er Helsport Family 4 + 2. Der er det plass til alle, Telt er såpass solid at det tåler litt norsk vær, det veier noe men ikke altfor tungt heller.

http://www.xxl.no/villmarksliv/telt/campingtelt/gimle-family-4-2-telt-1073653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest normale er at bunnen er en del av innerteltet. Mange telt kan brukes uten innertelt. Lavvo har som regel løs bunn men fåes også med innertelt m bunn. Se på helsport varanger. Men vil du fyre bål inne i lavvo så hadde jeg vurdert en bomulls lavvo, som også puster bedre men er tyngre. Og ikke undervurder verdien av ståhøyde. Den øker sjansen for at det blir flere turer betraktelig. Ulempen med ett høyere telt er mer utsatt for vind men det betyr ikke at alle høye telt blåser ned. En annen ting å vurdere er om barna kan sove i eget telt, hvor gamle er de? Har du noe prisområde?

Har veldig lyst på holmeslett explorer selv som familietelt.

Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk for svar, dere! :) For å svare på akkurat det - om barna kan sove i eget telt. Tja... de er to gutter på 6 1/2 og 8 år, så de kunne sikkert klart det, men til jeg føler meg trygg på telting osv (og hvordan guttene reagerer på det), vil jeg ha dem i nærheten... ;) Jeg er nok litt hønemor...

Men - det ble litt plutselig telt-handel i dag. Vi endte opp med et Bergans Compact 4-personers telt - dels fordi det så bra ut, og har nok plass til oss fire som er foreløpig (og eventuelt en liten ettåring om så er etterhvert), og etter å ha fått forklart og lest litt, passet dette greit til oss og våre behov. Det var også litt fordi vi hadde fått et tilbud på 30% rabatt på Bergans-produkter, så teltet kom på drøye 2000,- kroner. Så får vi avansere etter behov, tenker jeg... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.