Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal ha nye fjellstøvler,har sett på modeller fra Scarpa,trenger råd.


NJB

Anbefalte innlegg

Hei,skal ha nye fjellstøvler og har sett på noen modeller fra Scarpa da de er billige på Oslo sportslager.

Har sett på og prøvd Scarpa Ladakh og Scarpa Kinesis Tech GTX,....Kinesis`n har ørlite stivere såle en Ladakh`n

Skal ha det til turer i Trollheimen og opp på Snota og turer til Snøheim på Dovrefjell og litt i oslo marka...

De støvlene jeg har i dag er Scarpa ZG 65 GTX men er redd for at de ikke tåler påkjenningene på en litt lengre tur i ulent terreng.

Kom gjerne med anbefalinger om dere har prøvd noen av de overnevnte støvlene,eller har lest noen anbefalinger noen sted. Jeg har som sagt prøvd dem og de er ok på foten,men spørsmålet er hvor stiv såle man trenger på de overnevnte turene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg har hatt Scarpa Ladakh siden 2009, og bruker de bl.a. mye ute vinterstid (jobber en god del ute) og i marka rundtom Oslo sommer som vinter.

Har også brukt dem fra Dovre, gjennom Rondane og Venabygdsfjell ned til Ringebu, samt andre kortere fjellturer/topptturer

Lissene er litt glatte og jeg har brukt dobbeltknute ellers har de en tendens til å gå opp, men lissene er greie å knyte opp når de er våte (mulig at dette er annerledes på nye modeller)

Læret har holdt godt, og det var først i vinter jeg merket litt vanngjennomtregning i lær og goretex.

Dette lar seg fikse med impregnering laget for lærtypen eller evt..kan man tette læret med f.eks.Kiwi Beeswax, det går ut over nubukfinish men tetter læret helt. Har gjort det med andre nubuklærstøvler tidligere, da gtx samt lær var bra slitt.

Gummikappen rundt har holdt veldig bra, sømmer likeså. Sålene har også holdt mål så langt.

Er godt fornøyd med dem, de er fremdeles i bruk og blir med på et par av turene i fjellet til sommeren.

Alt i alt er det en støvel som har god kvalitet, og jeg fint kan anbefale.

Det skal tilføyes at det ikke er de eneste fjellstøvlene jeg har men til turer med ikke så alt for tung bør er de meget gode å gå med. Ved tyngre bører (over 20 kg+) foretrekker jeg høye støvler grunnet en litt slarkete ankel.

Se evt. test:

http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article565181.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.