Gå til innhold
børt-erik

Løsne fast mutter - Optimus Nova

Anbefalte innlegg

Hvordan løsne mutteren som holder brenneren fast til ramme bein på Optimus Nova?

Jeg har en Optimus Nova som er velbrukt over flere år. Nå har jeg kjøpt adapter for å bruke brenneren i Trangia stormkjøkken. For å montere brenneren i adapteret må jeg løsne selve brenneren fra kjelestøtte/bein. Disse er festet med en mutter (rund mutter med spor for multiverktøyet som følger med primusen) som er skrudd på en gjenget bolt i bunn av brenneren. Både mutter og bolt er av messing(?).

Problemet er at mutteren sitter fast, slik at den ikke løsner, selv om jeg tar rimelig hardt i. Jeg er redd for at hvis jeg tar hardere i vil jeg knekke multiverktøyet eller ødelegge sporet i mutteren.

Noen som har gode triks for å løsne fastsittende mutter på primus?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for forslag.

Forsøk 1. Kjørte primusen på full fres i ca 15 min og forsøkte så og løsne mutteren. Resultat. Mutteren blir nokså lite oppvarmet siden den er plassert under brenneren. Bolten er derimot i samme stykke som brennerhodet - og ble nok mer oppvarmet. Resultat - mutteren sitter like fast.

Forsøk 2: Satte nova'en oppå en Coleman 442 på full guffe. Mutteren ble skikkelig varm, men det ble selvfølgelig bolten og brennerhodet også. '

Resultat. Plast(?)foringen som sitter i overgangen mellom drivstoffslange og brenner smeltet og slangen løsnet fra brenneren :oops: .

Mutteren sitter like fast :mad: . Etter gjentatte forsøk begynner sporet (som er tilpasset multiverktøyet) i mutteren å bli nokså slitt.

"Verktøy på boks" som smøre- og inntrengningsmiddel er også forsøkt - både før, under og etter oppvarming.

Status nå er altså:

1. mutteren sitter minst like fast

2. trenger ny divstoffslange, hvor får jeg tak i det? Slangen er festet til brenneren med mutter, gjenger - og er lett å skifte. Pakningen som har løsnet er mellom slangen og festemutteren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har sikkert smelta pakningane på reguleringsrattet også. Er du uheldig kan desse ha klint seg utover slik at du vil få problem med brennstofftilførselen.

Muttera kan eg desverre ikkje hjelpe med. På Novaen min må eg etterstramme denne muttera med jevne mellomrom. Dersom eg ikkje gjer det, kan eg enkelt skruve ho avmed fingrane.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når man varmer opp en mutter som sitter på en skrue så vil mutteren ekspandere mer enn skruen, siden diameteren på mutteren er større..

Men du må varme direkte på mutter med blåselampe eller lignende, og selvfølgelig fjærne ting som kan smelte:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan også i tillegg bruke kjølespray på brenneren slik at skruen blir kaldere enn mutteren. Man må ha en ganske konsentrert flamme for å treffe kun mutteren. Type som fylle med lightergass er grei. Har på clas O eller andre steder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


  • Lignende innhold

    • Av andy2
      Hei.Jeg har en primus (av merket Primus) for å skru på gassboks, fra tidlig 2000-tallet. Den er todelt; en del som skrues på gassboksen, så selve brenneren (med tenner) som skrues fast på den nederste gassboksdelen. Se bildene for forklaring. Disse to delene skrues sammen ved å skru på en liten bolt med et altfor lite hode. Og nå har dette hodet knekt. Med det resultat at bolten sitter igjen i gjengene, og jeg får ikke de to delene til å holde sammen. Se rød ring på bilde 1. Primusen kan ikke brukes da kjelen vil velte av.
      Har noen:
      1. Tips til å få ut den lille bolten? Tror den er for liten til skrueuttrekker ("grisepikk"). Hvis ingen andre tips, så får jeg forsøke å bore den ut.
      2. Tips til å få tak i ny skrue/bolt for å erstatte den som er knekt, og som passer i gjengene?
      Jeg vet jeg kan kjøpe ny brenner, men det er noe med å reparere det man er fornøyd med. Jeg har kontaktet Primusshop.no, men de kunne ikke hjelpe med deler.Noen her inne med tips og erfaringer? På forhånd takk for svar :-)



    • Av _K._
      Hei! 
      Jeg står mellom å kjøpe Trangia 27-4 HA eller 27-4 UL stormkjøkken. Hvorfor burde jeg velge det ene fremfor det andre?

      Takk for hjelpen!

      k.
    • Av Chris B.
      Etter en tur i fjor forsvant brenselflaska mi med tilhørende pumpe. Derfor er jeg dessverre nød til å kjøpe en ny. Problemet er at jeg finner ingen butikk som kun selger pumpe, kun brenner med flaske/pumpe sammen. Jeg trenger både pumpe og ei flaske så kan godt være pakke, men brenner har jeg. Brenneren er en primus omnifuel. Noen som kan hjelpe? 
    • Av Overland
      Hei.
      Kjøpte meg nettopp en Primus Primetech som jeg vil ha med meg på tur, tenkte å teste den hjemme men siden jeg er nybegynner med primus og gassbeholder så trenger jeg litt hjelp.
      Har kjøpt to gassbeholdere, en stor og en liten, 2 forskjellige merker. Koblet på den store, men ingenting skjer, ingen lyd og vil ikke tennes. Skrur av gass og bytter beholder. Når jeg skrur  på den minste så begynner den å lage fssss-lyd og gass slipper ut, er beholderen ødelagt? Er det noe galt med primusen kanskje? 
       
      Noen her med erfaring som kan hjelpe? 😊
    • Gjest fightingfalcon
      Av Gjest fightingfalcon
      Hvilken type fuel bruker folk til primusene nå som vinteren kommer?  Jeg er mest vant med gass, men har brukt primus powerfuel og colemanfuel da dette
      har vært det de har hatt på sportsbutikkene. Jeg ser folk handler både på biltema, felleskjøpet og bensinstasjon? Er alt dette 4 takts alkylatbensin, eller er det
      forskjeller? jeg prøvde å finne litt om det på forumet. Jeg leste at noen hadde dårlig erfaring med Cirkle K sin alkylatbensin.
      Prisforskjellen er jo betydelig mellom de forskjellige produsentene. Jeg ser at powerfuel kostet 119,- pr liter sammenlignet med biltema sin til 34,90,- ?! 😮
       
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Skitt Fiske
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.