Gå til innhold
  • Bli medlem

Løsne fast mutter - Optimus Nova


børt-erik

Anbefalte innlegg

Hvordan løsne mutteren som holder brenneren fast til ramme bein på Optimus Nova?

Jeg har en Optimus Nova som er velbrukt over flere år. Nå har jeg kjøpt adapter for å bruke brenneren i Trangia stormkjøkken. For å montere brenneren i adapteret må jeg løsne selve brenneren fra kjelestøtte/bein. Disse er festet med en mutter (rund mutter med spor for multiverktøyet som følger med primusen) som er skrudd på en gjenget bolt i bunn av brenneren. Både mutter og bolt er av messing(?).

Problemet er at mutteren sitter fast, slik at den ikke løsner, selv om jeg tar rimelig hardt i. Jeg er redd for at hvis jeg tar hardere i vil jeg knekke multiverktøyet eller ødelegge sporet i mutteren.

Noen som har gode triks for å løsne fastsittende mutter på primus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for forslag.

Forsøk 1. Kjørte primusen på full fres i ca 15 min og forsøkte så og løsne mutteren. Resultat. Mutteren blir nokså lite oppvarmet siden den er plassert under brenneren. Bolten er derimot i samme stykke som brennerhodet - og ble nok mer oppvarmet. Resultat - mutteren sitter like fast.

Forsøk 2: Satte nova'en oppå en Coleman 442 på full guffe. Mutteren ble skikkelig varm, men det ble selvfølgelig bolten og brennerhodet også. '

Resultat. Plast(?)foringen som sitter i overgangen mellom drivstoffslange og brenner smeltet og slangen løsnet fra brenneren :oops: .

Mutteren sitter like fast :mad: . Etter gjentatte forsøk begynner sporet (som er tilpasset multiverktøyet) i mutteren å bli nokså slitt.

"Verktøy på boks" som smøre- og inntrengningsmiddel er også forsøkt - både før, under og etter oppvarming.

Status nå er altså:

1. mutteren sitter minst like fast

2. trenger ny divstoffslange, hvor får jeg tak i det? Slangen er festet til brenneren med mutter, gjenger - og er lett å skifte. Pakningen som har løsnet er mellom slangen og festemutteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert smelta pakningane på reguleringsrattet også. Er du uheldig kan desse ha klint seg utover slik at du vil få problem med brennstofftilførselen.

Muttera kan eg desverre ikkje hjelpe med. På Novaen min må eg etterstramme denne muttera med jevne mellomrom. Dersom eg ikkje gjer det, kan eg enkelt skruve ho avmed fingrane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man varmer opp en mutter som sitter på en skrue så vil mutteren ekspandere mer enn skruen, siden diameteren på mutteren er større..

Men du må varme direkte på mutter med blåselampe eller lignende, og selvfølgelig fjærne ting som kan smelte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også i tillegg bruke kjølespray på brenneren slik at skruen blir kaldere enn mutteren. Man må ha en ganske konsentrert flamme for å treffe kun mutteren. Type som fylle med lightergass er grei. Har på clas O eller andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.