Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Rondane Light 3 eller Fjellheimen 3. Erfaringer?


Kikut

Anbefalte innlegg

Telt er VANSKELIG å finne ut av. Jeg har knotet frem og tilbake i over en måned mtp bruksområde og hva jeg egentlig har bruk for.

Selv om jeg av og til drar på soloturer mener jeg det enn så lenge er litt vel luksuriøst å ha ørten telt til forskjellige formål. Jeg liker komfort, og har derfor valgt at jeg tar med meg et 3-mannstelt selv om jeg går alene. Så får jeg heller spare på vekta i slukesken eller kjelerepertoaret..

Står nå igjen med Rondane Light 3 eller Fjellheimen camp 3. Rondane light har betydelig lavere vekt. Men fjellheimen har større plass både i innertelt og fortelt, samt at det har oppgradert ventilasjonssystem slik at det kan brukes vinterstid.

Imidlertid har jeg aldri sett disse teltene in real life. Jeg bor i bygda og avstand til en XXL-butikk gjør at jeg heller kunne kjøpt et Hilleberg til 8000 om jeg hadde tenkt å se på teltene før jeg kjøpte dem.

Er det noen som har personlige erfaringer med disse telta? Takker hjerteligst for svar og ønsker dere alle en flott St. hansfeiring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ikke hatt noe problem med plassen i forteltet på mitt Rondane Light 3 når vi har vært to stykker med 80 liter sekker. Vi har også laget mat i forteltet.

Utfordringen er heller den lave takhøyden. Det er OK når man kun er en person og kan ligge i midten av teltet, da har du veeeldig romslig gulvplass og kan sitte oppreist. Når man er to stykker, så kan kun en sitte oppreist av gangen og det blir litt trangt pga du må sitte i midten. Takhøyden føles også noe lav da (spesielt med oppblåsbare og høye liggeunderlag). Gulvplassen er nok i massevis for to personer... Vi er to stykker på 1.84 og 1.90 med 90kg+ som pleier å dra på tur og vi har brukt dette på ukesturer.

MEN - Det skal sies at fruen hater dette teltet grunnet den lave takhøyden :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er "kun" 175 høy. Før hadde jeg et telt med samme takhøyde som Rondane Light. ( 90 cm ). Dette var hovedgrunnen til at jeg byttet det ut med Fjellheimen 3 camp ( 110 cm ). 20 ekstra cm takhøyde utgjør himmel og hav i forskjell.

Det avhenger selvsagt av hvor mye tid du tilbringer i teltet. Men om det er mye regn og du skulle ligge værfast er Fjellheimen et MYE bedre alternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dette jeg tenkte. Takhøyde er jo viktig, så da er det kanskje verdt det med noen ekstra gram. Ser ut til at det blir Fjellheimen :smile:. Takk skal dere ha for hjelpa!

Fornuftig valg :-) De fleste har vel bare godt å bære litt ekstra også ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.