Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med Helsport Svalbard 6 og/eller Gimle Family 4+2


Mons Larsen

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har erfaringer med Helsport Svalbard 6 og/eller Helsport Gimle family 4+2?

Jeg vurderer å kjøpe enten Svalbard'n eller Gimle'n, men er litt usikker på hvordan disse takler sterk vind. Har tenkt å bruke teltet på høyfjellet året rundt med hele familien (med små barn).

Hvor bra takler Gimle (som jo er ganske mye høyere enn Svalbard) sterk vind i fht. Svalbard, som jeg regner med står stødig i veldig kraftig vind?!

post-6863-0-77182600-1340188211_thumb.jp

post-6863-0-81736900-1340188221_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke brukt Gimle, men antar at dette ikke er et telt beregnet for vinterfjellet og hardt vær. Det er litt for høyt og mangler blant annet stormmatter. Mulig andre har andre synspunkter, men jeg ville ikke hatt små barn i dette når vinterstormen slår til.

Har derimot brukt Svalbarden (i tre forskjellige varianter - deriblant seksmannsen) relativt mye. Den har stått fjellstøtt og er et virkelig bunnsolid telt. God plass til fem - litt trangt til seks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg vet om de så er Svalbard valget hvis du skal ha et stabilt helårstelt som både takler snø og vind. Har Svalbard 3 selv og det tåler mye vindt. Svalbard er vel dog ikke like vindstabilt som 3 5o 5 siden det er noe høyrere og der blir mer duk mellomhver stang. Dette er jo i X-trem segementet til Helsport

Gimle Family ser mer ut som et campingtelt som tåler litt mer enn campingplass og er i Trek segementet. Men det tåler nok en del selv om det er 180cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel ikke ekstremt viktig om vintern. Er det mye snø kan du spa snø oppetter duk så lenge teltet har nok lufting ellers, men gjør det lit enklere i snø. Men på åpne steder på fjellet når det ikke er noe/nok snø så setter du pris på å kunne legge stein på de for å holde vinden bedre ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkje prøvd nokon av telta men!!!! Det er hvertfall sikkert at Svalbard 6 tåler snøfall svært dårlig. Ved 1 tilfelle i vinter så kom det 10-15 cm tung snø om natta og i vår Varanger lavvu høyrte vi kun småras gjennom natta og ingenting meir skjedde. Om morningen så var Svalbard 6 teltet ved sida av heilt vrengt!! Stengene var bøygd ned og stengene over snøgrop var heilt til bunns i snøgropa (ta med reserve for det tålte de ikkje). Svalbard 6 er eit stilig telt og sikkert bra i vind men heilt klart for flatt tak og lange stenger for å tåle snøfall :???: ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, foreløbig er vi bare to voksne og ett barn, men etterhvert kan det hende vi blir både 4 og 5 stk. :-P Planen er at teltet skal vare lenge, og derfor tenker jeg å investere i et kvalitetstelt. Teltet vil nok også bli brukt til "gutteturer" med 3-4 voksne karer. Det Hilleberg teltet det refereres til av "svingen", tror jeg blir litt i laveste laget.. vil helst ha et telt der det er, bokstavelig talt, rom for litt takhøyde :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.