Gå til innhold
  • Bli medlem

Feltseng på camping?


nomore

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi skal i år igjen på campingtur med Outwell-teltet vårt. I den forbindelse har eg spekulert litt på disse feltsengene som sportsbutikker og campingbutikker selger. Eksempelvis fra Coleman eller Outwell. Er det noen som har testet disse og om det er mer komfortabelt å sove på disse vs liggeunderlag?

Ser for meg at det å komme litt opp fra bakken er godt(og mindre påvirkelig for ujevnheter), men er usikker på temperatur og isolasjonsevne i forhold til kulde i bakken.

Vi snakker jo om sommerbruk her, men senest i fjor på en campingplass i Sverige så var det iskaldt i bakken midt i juni, og med luftmadrasser fra Biltema lå de fleste av oss og regelrett frøs. I år har eg bedre sovepose, men vil allikevel unngå så kalde netter når man skal nyte sommer og sol :)

I tillegg ser eg for meg at det gir litt ekstra lagringsplass under senga tross alt. Praktisk å kunne stue baggen under senga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt litt for mange netter på feltseng, og det er helt klart bedre enn liggeunderlag.

Men feltseng blir på samme måte som en luftmadrass når det kommer til isolasjon, du har jo ikke annet enn den tynne duken mellom ryggen og friluft.

Så er det kjølig i lufta så får du en mye bedre natt om du har et tynt skumunderlag som isolerer litt.

Soveposen isolerer ikke mye under deg, ettersom den blir klemt flat av kroppstyngden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Jeg har også fundert på å bytte ut luftmadrass med feltseng, men da helst for å løse problemet med at ungene snurrer rundt på luftmadrassen som noen propeller..

Idag bruker jeg luftmadrass oppå noen rimelige celleplast liggenunderlag. Basert på Eirik's erfaring så er det kanskje varmere enn feltseng?

Har forøvrig også Outwell familietelt - Winfield - kan nesten kjøre Caravella inn i det. Snuser veldig på å kjøpe et av de nye teltene i Highway-serien som kan kobles til bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 21 netter i ett Outwell telt i fjor sommer, med to barn, og følte vel aldri for å bruke feltsenga. Hadde luftmadrasser.

Men hvis jeg skulle brukt feltsenga, ville jeg ikke brukt min hvertfall, en McKenzie, for den hadde på ett eller annet tidspunkt gått tvers igjennom teltbunnen. (og dermed har jeg egentlig en ubrukelig feltseng). Samme opplegg som den luksussenga... Ikea senga ser jo mye bedre ut i så måte, hvertffall hvis du tar av de knottene på beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill :)

Teltet vi bruker til bil-camping er et Outwell Nevada L, og er helt supert i forhold til størrelse, plass innendørs og praktiske løsninger. Det er plass til seks personer, med tre soverom(hvor to kan slås sammen til ett), og normalt sett er det kun dattera mi og eg som sover der, og da er det megastort og komfortabelt(sett i teltsammenheng). I fjor satt vi 7 personer i stua og spiste frokost når det regnet ute(dvs tre voksne, to ungdommer og to barn). Det var imponerende :)

Eg vet ikke hva som skjedde sist gang, men vi var da altså sju stk på tur fordelt på to telt, og de fleste, uten unntak opplevde at nettene var unormalt kalde. En av oss voksne reiste også hjem syk. Første natt sov eg og dattera mi på noen oppblåsbare liggeunderlag som har vært helt greie ellers, mens resten sov på tykke oppblåsbare madrasser fra Biltema. Første natta mener eg var helt grei temperaturmessig, selv om det var i den kjølige enden av skalaen. Så kjøpte eg og dattera mi oppblåsbare madrasser fra Biltema på dag to eller tre, og derifra og til vi reiste var det iskaldt stort sett hver natt. På dagtid var det helt greie temperaturer, badevær og stort sett opplett. Så hva som skjedde vet eg ikke.

Selve komforten med disse madrassene fra Biltema synes eg ikke var noe å skryte av, og de er begge gitt videre. Eg er derfor på jakt etter noe bedre enn standard liggeunderlag, uten at det er svære madrasser det er snakk om. Så her en dag såg eg en Coleman feltseng stå inne i et Helsport Rondane telt. Senga såg helt malplassert ut(og var på ingen måte laget for så små telt), men ideen vekket min interesse :)

Tipset om at de kan lage hull på teltbunnen skal eg huske på, og ta mine forbehold. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Mine luftmadrasser er fra Jysk, ingen intelligens i dem. Har du prøvd å ha celleplast under madrassene?? Trenger ikke bruke bamse extreme - de rimelige jysk-underlagene gjør en helt grei jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.