Gå til innhold
  • Bli medlem

Kaitum 3GT til familie på fire- erfaringer?


Caramba

Anbefalte innlegg

Vi leter etter fjelltelt til den nye familien - 2 voksene, 2 barn (6 og 2) og hund (kan ligge i fortelt).

Nå er vi på jakt etter et telt vi kan bære og som har plass til oss alle.

Allerhelst ønsker vi telt med to inganger (men syns Keron 4 GT blir for tung).

Lurer derfor på om noen har erfaring med å bruke Kaitum 3 GT med 4 personer? Hvor trangt blir det?

Nallo 4 GT er alternativen men er usikker om det vill oppleves så mye større siden det er skrå i den ene enden. Og har mindre plass i forteltet. Hører gjerne om erfaringer med Nallo 4Gt til familie på 4 også.

Takk for tilbakemeldinger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TIps: 25% på sportsnett.no nå;)

når man er 4 personer så er det mer behaglig med rettere tak da det gjør det lettere for alle å sitte samtidig uten at man må sitte på rekke.. Forteltet blir ganske stort på 4manns utgaven, sikker på dere trenger GT? Hva med vanlig Keron 4?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det her var veldig intresant,er lit i samme båt selv (er nå 2 vokse og 1 barn på 3 år og venter en til om par uker) lyst til og kjøpe et telt jeg kan bruke i fremtiden har i dag et 3 mans tunnel telt (eller 2 personer som dama sier)

har vel etterhvert insett att dama ikke blir med på noe vintertur så trenger egetlig kun "3 sesong" telt jeg trenger (så bruker jeg bare tunnel teltet på 2.5kg på gutte turer)

hvis dere skal 4 stk på vintertur ville jeg helt klart godt får keron 4gt,men er det kun sommer ville jeg godt får nallo 4 (gt?) her blir det nok trangt med 4 liggeunder lag men mener det skal gå.

jeg ville ikke vært ute på vintertid med nallo 4g og 4 persone tror jeg blir trangt.

Vurderer og det her selv https://www.bigagnes...pperSpurUL42012 da det virker som veldig fint telt til "sommer" turrer.

Når det er sakt skal jeg ned på oslo sport lager i morgen og se litt på hilleberg.

la og til med noe filer som kan være av intresse,da ser man litt mere hvor mye smaler det blir osv.

post-9803-0-88440700-1339796274_thumb.jp

post-9803-0-05996700-1339796285_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset og tilbakemeldinger. Men det var grunnet kampanjen at jakten ble intensivert.

Hvorfor fins ikke Kaitum 4?

Har Keron 3 (uten GT) fra før. Et fantastisk telt spesielt på vinteren men for liten til alle (160 bredde i innertelt)

Tror på vinterturer må vi satse på 2 telt uansett.

Jeg vill helst ha en keron 4 GT men er redd for at vi har nok å bære og må jakte litt gram.

Noen som tror at man kan være fire i en Kaitum 3GT (185 bredde i innertelt)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du fokuserer på vekt blir det alltid en kompromissløsning tilslutt. selv valgte jeg fjellheimen 4camp da jeg var i din situasjon. jeg konkluderte med at det hadde lavest vekt pr volum i tillegg til høy kvalitet. men uten to vertikale endevegger/skikkelig liggelengde. ville kanskje valgt annet telt om jeg fikk noen vesentlig hjelp med bæringen når familien er på tur, men det får jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset og tilbakemeldinger. Men det var grunnet kampanjen at jakten ble intensivert.

Hvorfor fins ikke Kaitum 4?

Har Keron 3 (uten GT) fra før. Et fantastisk telt spesielt på vinteren men for liten til alle (160 bredde i innertelt)

Tror på vinterturer må vi satse på 2 telt uansett.

Jeg vill helst ha en keron 4 GT men er redd for at vi har nok å bære og må jakte litt gram.

Noen som tror at man kan være fire i en Kaitum 3GT (185 bredde i innertelt)?

Jeg har Kaitum 3GT og tror det blir alt for smalt for 4 liggeunderlag; innerteltet er 185cm i hodeenden men smalner inn til 155cm i fotenden.

OS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusend takk. _OS_ Det var bra du påpekte det med at telte smalner inn. Kan jo se det på tegning men ser ikke så mye ut da. Da tror jeg ikke det går. tenkte i utgangspunkt 3 liggeunderlag a 60 bredde og atvi ligger anfots 2*2 men da går det ikke....

Så da står vi igjen med nallo 4 gt. Er jo samme telt som fjellheimen 4 camp.

Eller Keron 4 GT som bortsett fra vekt er sikkert det mest perfekte teltet av alle sammen.

Nå skal vi tester hvordan det går med alle sammen i en keron 3. God helg.

Caramba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var så dårlig vær i dag så ble ikke noe tur til sportsnett,men tror uansett jeg venter til neste år med og kjøpe telt,da jeg ikke trengr før neste år.

Håper da Fjellheimen Superlight 4 Camp er ute ;) siden det nok ikke blir noe ekstrem turer på alle 4 på tur vil nok det holder,så spørs det om helsport kommer med det da. 3`ern ser jo veldig bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport Fjellheimen 4 Double (3,7 kg) kan jo være ett alternativ med 2 innganger/bagasjerom.

Selv om modellen er noen år gammel,så kan noen ha dette på lager som f.eks her:

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/friluftsliv/Telt--and--Lavvu/Helsport/Helsport-Fjellheimen-4-Double---grønn--102335-p0000033795.aspx

Ellers kan Tarptent tilby en modell for 4 pers og 1,85 kg: http://www.tarptent.com/hogback.html#specs

Det må også nevnes at det går greit å ligge med hodet i den skrå enden i ett vanlig Fjellheimen-telt, allefall for meg som er 1.80 høy.

Gjorde dette en gang pga. teltet stod egentlig feil vei, og barna hadde sovnet/kunne ikke rive teltet.

Om dette er mulig i f.eks Nallo 4 GT pga. 10cm kortere innertelt kan kanskje noen andre svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.