Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus Omnilite TI


Jaap

Anbefalte innlegg

Noen som allerede har erfaring med den lille lettvekt bror av Primus sin Omnifuel?

Er litt nysjerrig om hvordan finjusteringen av effekten fungerer i praksis (kan man ordentlig lage stekt egg, for å nevne noe), og om noen har prøvd den på diesel.

Opdaget at prisen på XXL er ikke en av de verste...

1080639-Primus-Omnilite_medium.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg har også investert i en slik en, men har kun testet den 2 ganger. På gass, så ble jeg ikke så imponert, men når jeg byttet til renset bensin, så ble det fart i sakene. Har planer og teste den ut på hardangervidda om ett par uker. Er det noen som ar erfaring hvor mye brennstoff en trenger for en 7-8 dager på fjellet i telt? Pris på XXL er jo meget bra nå (spesielt når det akkurat var 25% rabatt sist uke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk den i posten idag, Åpnet den og dette var mitt første kokeapparat. Det første som slo meg var at den var utrolig liten og meeeget lett. Samt flaska bare var liten og søt. Kjørte 4-Takts miljøbensin på den. Funket bra, bråkert ikke noe særlig heller. Fikk en fin veske med samt multitool, vindskjermer og 3 forskjellige dyser. Anbefales hvis det er liten vekt i sekken du vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

Har kopierat ett svar från länken jag lagt in tidigare.

Det är högst tveksamt att köket är "viktsparande", utan det gäller nog bara för den som använder det på vintern.

En annan sak är att förgasarkök är något som man känslomässigt kan falla för.... Har själv ett Optimus Explorer som även går att köra i ett Trangia.

Citat: MF-brännare inte optimalt för många och små uppvärmningar då det kostar mycket bränsle i 'startavgift' medans läget är helt annat om man är i läget att smälta mycket is och snö som kräver mycket värme och eldning under lång tid, skall fungera i sträng kyla och man vill ha bränsle till lägre pris eller flytbränsle är enda möjliga bränsletillgång. Slut citat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Citat: MF-brännare inte optimalt för många och små uppvärmningar då det kostar mycket bränsle i 'startavgift'

2sek med åpen dyse for forvarmingen, hvordan dette blir til mye brennstoff blir en gåte for min del.

Det tar ca 2,5-3min (150-180sek) å koke opp 1L vann da utgjør 2sek ca 1% av forbruket.

1-2% er i mine øyne alt annet enn mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Citat: MF-brännare inte optimalt för många och små uppvärmningar då det kostar mycket bränsle i 'startavgift'

2sek med åpen dyse for forvarmingen, hvordan dette blir til mye brennstoff blir en gåte for min del.

Det tar ca 2,5-3min (150-180sek) å koke opp 1L vann da utgjør 2sek ca 1% av forbruket.

1-2% er i mine øyne alt annet enn mye..

Nu är det inte jag som påstår detta utan förklaringen finns att läsa i den länk jag lagt in tidigare, inlägg 15 i den tråden. Sedan så är det så klart ett personligt ställningstagande, det finns ju en viss charm med förgasarkök!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forstod jeg og, siden det stod "Citat".

Men det var lagt fram som en sannhet at forvarming drar mye brennstoff, noe jeg ikke er enig i.

Han sier også at gass er mer vekt besparende enn bensin.. det tror jeg ikke stemmer.

http://www.rypesteggen.no/index.php?option=com_content&view=article&id=21:primus-omnifuel-test&catid=9:test-av-utstyr&Itemid=24

Testen hans viser at Bensin er 1,7ganger mer effektiv pr gram, og da har han inkludert forvarming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forstod jeg og, siden det stod "Citat".

Men det var lagt fram som en sannhet at forvarming drar mye brennstoff, noe jeg ikke er enig i.

Han sier også at gass er mer vekt besparende enn bensin.. det tror jeg ikke stemmer.

http://www.rypestegg...tstyr&Itemid=24

Testen hans viser at Bensin er 1,7ganger mer effektiv pr gram, og da har han inkludert forvarming.

MSR Reactoren min koker opp en liter vann på 180 sek da bruker den 10 gram gass

Rypesteggens bensinbrenner bruker 27 gr for å koke opp en liter vann dvs at 600 gr bensin koker opp 22,2 liter vann, mens en effektiv gassbrenne koker opp 43 liter med 430 gr gass.

For at bensinbrenneren skal koke opp 43 liter trenger den 43 x 27gr 1161 gr bensin pluss vekt av drivstoff flaske® som da minst blir 1261 gr

Da blir vekt forholdet nesten 2 i gassens favør :1261/650= 1,94.

Vannet mitt var 6 grader, mens omgivelsestemperaturen 22 grader.

Det er selvfølgelig mye kjekkere å fyre med bensin brennere men særlig mer effektivt tror jeg neppe det er.

I tillegg tåler Reactoren myyye vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at dette skal holde vann så må man vite hvor mye energi de forskjellige brenselene avgir ved forbrenning.

Å sammenligne slik du gjør går ikke an, det kan ha vært helt andre kjeler med forskjellig masse som skal varmes og helt forskjellig varmeledningsevne. Det kan ha vært helt andre vindforhold etc.

Skal du si at din MSR bruker 10g gass på å koke 1L vann må du også gjøre eksakt det samme med bensin under de samme forhold, akkurat som Rypesteggen gjorde, ellers blir det helt umulig å sammenligne.

Edit:

Gjorde et lite eksperiment selv:

Alkylat bensin, 20C temperatur, 19C vanntemperatur, 1000gvann, Trangia kjele uten lokk, brenner på full gass.

5:45min til det kokte skikkelig, brukte 17g alkylat bensin inkludert forvarming og tømming av slange! dette uten lokk.

Som du ser så spriker lett tallene alt etter utstyr.

Jeg brukte 10g mindre bensin på samme oppgave, men brukte ikke engang lokk.. Dvs jeg hadde fått enda bedre tall om jeg brukte lokket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jøss.. 100g er jo et spørsmål om liv eller død det.. brenneren min veier 600g med 3dl bensin. hvor mye veier en 220g gassboks? 400g?

Skal si jeg foretrekker bensin framfor gass når temperaturen kryper under null, da har du ikke mye igjen for gassbrenneren :roll:

Ser reactoren din veier 612g + gass, så ca 1kg totalt med 220g gass?

Det blir det samme som Primus Omnilite TI med 3dl bensin og en rimelig heftig kjele på 400g.

En 1,2L etapot veier 260g, da blir bensinbrenneren min 860g inkludert brensel og kjele! Så slett ikke tyngre i allefall!

Min Omnilite bruker 3,33g bensin pr minutt. Om jeg da går ut i fra Primus sine sider som sier den skal bruke 2:40min (160sek) på en liter vann med ETAPOT kjele, så blir det 8,85g bensin for å varme 1L vann. Så ENDA BEDRE enn din reactor.

Som du ser, man må sammenligne fisk med fisk, ellers blir det bare tull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vad som är mest effektivt gas eller bensin? Jag tolkar det som att gas har ett högre energiinnehåll utifrån denna tabell.

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rmev%C3%A4rde

Stämmer tabellen? Det tror jag att den gör, då de flesta lättviktsvandrare brukar använda gas istället för multifuelkök.

Rypestegens test visar vilket bränsle han skall köra på om han skall bära med sig sitt Omnifuel inte vilket bränsle som är effektivast. Min åsikt!

Förövrigt så klämde jag på ett Omnilite Ti idag på xxl. Skulle jag köpa ett multifuelkök idag så skulle jag köpa ett sådant, men för vinterbruk så skulle jag välja Optimus Hiker+.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den stemmer er det ca 3% mer energi i Propan/butan blanding enn bensin. I praksis betyr det jo veldig lite, valg av kjele blir langt viktigere.

Litt vanskelig for å forstå vektargumentasjonene dine når du selv ville valgt en brenner som veier over 1,1kg mer enn en Omnilite og har samme effekt og brenselmengde..

Man kan jo få en gassbrenner med 220g gassbeholder ned på ca 500g, altså kan en spare 100g, det er vel det som er argumentasjonen for vektjagerne, men det har jo sine negative sider, ved at det er vanskelig å vite hvor mye brensel man har igjen, den fungerer svært dårlig i kalde omgivelser og gass er forholdsvis dyrt..

100g ekstra er omniliten absolutt verd for meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den stemmer er det ca 3% mer energi i Propan/butan blanding enn bensin. I praksis betyr det jo veldig lite, valg av kjele blir langt viktigere.

När det gäller effekt så är det inte så stor skillnad men skall du köpa en kastrull med värmeflänsar så ökar det vikten ytterligare. Det tar lång tid innan du sparat in den viktökningen genom lägre bränsleförbrukning.

Litt vanskelig for å forstå vektargumentasjonene dine når du selv ville valgt en brenner som veier over 1,1kg mer enn en Omnilite og har samme effekt og brenselmengde..

Jag tyckte jag var tydlig när jag sa "vinterbruk" men förstår att jag inte var det. Vinterbruk innebär pulka och inget bärande av utrustning. Hiker+ innebär också att jag slipper slangkopplingar som kan krångla i minusgrader. Gas är till för den varma säsongen när man bär sin utrustning.

Man kan jo få en gassbrenner med 220g gassbeholder ned på ca 500g, altså kan en spare 100g, det er vel det som er argumentasjonen for vektjagerne, men det har jo sine negative sider, ved at det er vanskelig å vite hvor mye brensel man har igjen, den fungerer svært dårlig i kalde omgivelser og gass er forholdsvis dyrt..

230 gram gas från Primus väger 390 gram. Med Extress stove Ti som väger 72 gram ger det en vikt på 462 gram, tom gasbehållare ger en vikt på 232 gram (160+72). Enligt Primus så kokar 230 gram gas upp 15 liter vatten, räcker för mig under 15 dagar med REAL turmatdiet. Omnilite+pump med minsta bränsleflaskan väger 416 gram (324+92) utan bränsle. Gasvarianten är 46 gram tyngre men då saknar Omnilite bensin! Båda köken behöver kastrull och vindskydd så jag bryr mig inte om att ta med dessa vikter.

Jag har inte brytt mig om att leta priser men jag är övertygad om att Omnilite är dyrare än gasköket. Så det dröjer nog innan jag totalt sett kokar vatten till en högre kostnad än någon som kör Omnilite.

Ja det är inte lätt att bedömma hur mycket man har kvar i en gasbehållare men å andra sidan det är väl så att man kan inte få ut de sista dropparna i bränsleflaskan i ett MF-kök. Det brukar väl suga en del luft mot slutet?

100g ekstra er omniliten absolutt verd for meg! :)

Är det inte just detta som det handlar om? MF-kök är rätt för dig och gas är rätt för mig. Anledningen till att jag är tjatig är att jag är övertygad om att gaskök är lättare än MF-kök och när någon påstår något annat så argumenterar jag för min sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg sliter med å forstå er hvorfor man blander inn andre gassbrennere inn i diskusjonen.. det var jo Omniliten som var tema, ikke om det finnes lettere brennere, det har det jo aldri vært noen som har bestridt..

Så var det, etter som jeg forstår, et tema om gass eller bensin var mest effektiv på denne brenneren, noe jeg ikke hadde tro på. Og så begynte dere å rote inn MSR reaktor og Ekspress stove gassbrennere. Noe jeg sier ikke er sammenlignbart med Omnilite siden de bare brenner gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håhå...

Han har jo ikke en gang tatt med vekten av pumpa ;-D, man terneger jo ikke pumpe med gass.

Hva er problemet?

Jeg har selv sagt flere ganger at den veier 600g med full flaske og pumpe. Jeg sa riktignok man kunne spare 100g med gass,det viste seg å være 132g, virkelig en grusom bommert der ja.

Edit: du tar helt feil, han har inkludert pumpa, 324g er inkludert pumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg sliter med å forstå er hvorfor man blander inn andre gassbrennere inn i diskusjonen.. det var jo Omniliten som var tema, ikke om det finnes lettere brennere, det har det jo aldri vært noen som har bestridt..

Så var det, etter som jeg forstår, et tema om gass eller bensin var mest effektiv på denne brenneren, noe jeg ikke hadde tro på. Og så begynte dere å rote inn MSR reaktor og Ekspress stove gassbrennere. Noe jeg sier ikke er sammenlignbart med Omnilite siden de bare brenner gass.

Megalomania anbefalte den tidigt i tråden, inlägg nr 8, om man ville ha lite vikt i ryggsäcken. Där har du förklaringen!

När jag pratar om gas så har jag aldrig pratat om Omnilite. Som testet du länkar till så kommer han fram till att det går att köra gas på Omnifuel men att det inte är effektivt. Inlägg nr 7 har provat gas på Omnilite och konstaterar att det inte är imponerande. Ska man jämföra kök och olika bränslen så tycker jag att man skall göra det där man jämför de som är effektiva på bränslet när man pratar om låg vikt. Låg vikt på köket och effektivitet när det gäller bränsleförbrukning spelar roll för totalvikten som man bär i starten på sin tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Ser det er en stund siden det var noe aktivitet i denne tråden, men jeg prøver meg likevel. Har akkurat kjøpt og prøvefyrt en Omnilite Ti. Brant veldig fint på 4-takts alkylatbensin fra Statoil. Problemet er følgende: Når jeg åpner brenselflaska etterpå kommer det en liten sprut bensin, som om trykket i flaska er litt økt (noe det vel naturlig nok er etter at jeg har pumpet luft inn i flaska). Dette gjentar seg imidlertid hver gang jeg skrur igjen flaska og lar den stå en stund før jeg åpner den. Er dette normalt? Skulle jo tro at trykket ble utlignet i det øybelikket jeg åpnet flaska første gang? Hvordan kan jeg forhindre det? Det skjedde også da jeg skrudde av lokket på bensindunken for andre gang (ikke første gangen). Blir jo litt grisete, så det hadde jo vært greit å unngå.

 

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.