Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Akto - plass til stor hund?


Lofoten

Anbefalte innlegg

Har søkt litt rundt men fant ikke svar på dette.

Er det noen som har erfaring med Hilleberg Akto og hund (30+ kg)?

Det jeg lurer på er om hunden får plass inni teltet i hjørnet hvis man selv ligger på ei Exped Downmat 7M?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har søkt litt rundt men fant ikke svar på dette.

Er det noen som har erfaring med Hilleberg Akto og hund (30+ kg)?

Det jeg lurer på er om hunden får plass inni teltet i hjørnet hvis man selv ligger på ei Exped Downmat 7M?

Jeg har en hund som er noen kg lettere enn din (samojed på 23 kg). Når hun er i røyteperioden og det er kaldt eller mye mygg tar jeg henne inn i innerteltet. Det er ikke plass for henne å ligge i hjørnet (midt på teltet) uten å også ligge på liggeunderlaget, som ikke er et problem med mindre man er redd for et oppblåsbart liggeunderlag. Iblant foretrekker hun istedet å ligge ved fotenden av liggeunderlaget med mine føtter over henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med det teltet men har som regel bikkja i innertelt når jeg er på tur. Mitt er 132cm bredt i hodeende og 110 i fotende. Da går det fint med meg på en synmay UL7 og bikkja på en del av et celleplastunderldag. Med det er ikke noe særlig plass til overs annet enn i fotenden. Der legger jeg litt klær og slikt.

Jeg har en SH som veier 26.

Har sett Akto og jeg tror det blir trangt. Det ligner jo på Ringstind Light. En kompis har 2 manns av den. Den har har brukt med sønn og bikkja, dog var sønn bare 10-11 år da. Han og bikkja alene i teltet er fint.

Spørs litt hvor trangt du liker ligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som er noen kg lettere enn din (samojed på 23 kg). Når hun er i røyteperioden og det er kaldt eller mye mygg tar jeg henne inn i innerteltet. Det er ikke plass for henne å ligge i hjørnet (midt på teltet) uten å også ligge på liggeunderlaget, som ikke er et problem med mindre man er redd for et oppblåsbart liggeunderlag. Iblant foretrekker hun istedet å ligge ved fotenden av liggeunderlaget med mine føtter over henne.

Så enten om hunden ligger i hjørnet midt på eller ved fotenden så ligger du delvis borti hunden? Du får ikke ligget flatt rett ut altså? Min er jo nærmere 35 kg, så da spørs det vel om det blir i trangeste laget. Har ikke noe problem med å ligge inntil bikkja, men om jeg ikke kan ligge rett ut spørs det vel om det er vits med det teltet. Jeg har jo Allak fra før, og der er det god plass, men snuser på et litt lettere telt til solo-turene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med det teltet men har som regel bikkja i innertelt når jeg er på tur. Mitt er 132cm bredt i hodeende og 110 i fotende. Da går det fint med meg på en synmay UL7 og bikkja på en del av et celleplastunderldag. Med det er ikke noe særlig plass til overs annet enn i fotenden. Der legger jeg litt klær og slikt.

Jeg har en SH som veier 26.

Har sett Akto og jeg tror det blir trangt. Det ligner jo på Ringstind Light. En kompis har 2 manns av den. Den har har brukt med sønn og bikkja, dog var sønn bare 10-11 år da. Han og bikkja alene i teltet er fint.

Spørs litt hvor trangt du liker ligge.

Antar at kompisen din har ei mindre bikkje da eller? Det gjør ikke noe å ligge inntil bikkja, men vil ikke det skal bli så trangt at jeg ikke ligger komfortabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sovet et par netter sammens med en AH på ca 32kg i et enmanns-telt som har ytre mål tilsvarende det Akto har tilgjengelig i innerteltet (1,7kvm), og det gikk helt greit, sålenge hunden lå og ikke satt å lente seg mot teltduken. Kunne fint ha vært på ukestur med et sånt oppsett, men så har ikke jeg så voldsomt store krav til komfort, og heller ikke et oppblåsbart liggeunderlag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at kompisen din har ei mindre bikkje da eller? Det gjør ikke noe å ligge inntil bikkja, men vil ikke det skal bli så trangt at jeg ikke ligger komfortabelt.

Nei han har SH han og. Bitte litt mindre i størrelse enn min.

Men hvis bikkja er litt våt så er det ikke fordel at det er for trangt i teltet. Bikkjer står jo opp og snur seg noen ganger i løpet av natta og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har en Gordon Setter på ca 20 kg, som jeg deler et Akto med. Det er god plass til oss begge når hun ligger ved siden av meg, i hjørnet.

Pleier å ha henne i en hvilepose, så hun ikke ødelegger noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nylig anskaffet et Akto selv. Min SH på drøye 30 kg får plass i fotenden hvis jeg ligger litt på skrå. Jeg er 187 selv og teltet er jo 220. Det er viktig å finne en flat teltplass. Jeg lærte det temmelig raskt selv. Fant en teltplass en kveld da det var mørkt ute med en kul på ene siden. Det ble litt vanskelig, men det virket. Vurderer å anskaffe et kort oppblåsbart liggeunderlag til bruk i teltet sammen med hunden. Det gjør det litt lettere å finne en grei teltplass trur jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Har søkt litt rundt men fant ikke svar på dette.

Er det noen som har erfaring med Hilleberg Akto og hund (30+ kg)?

Det jeg lurer på er om hunden får plass inni teltet i hjørnet hvis man selv ligger på ei Exped Downmat 7M?

Jeg har kampert sammen med min store Labrador på 40 kg i Akto siden 2005. Godt med plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.