Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg må ha GPS


guzzi

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har kommet til det punktet at jeg bør investere i moderne navigasjon. Grunnen til dette er flere og håpet er at en GPS skal kunne dekke mange bruksområder.

Pkt 1) Jeg skal gå Josten på langs. Ekstremt lokalkjente kan klare seg med kart og kompass. Jeg tror jeg vil ha en gps i bakhånd dersom tåka kommer sigende.

Pkt 2) Jeg er en del på sjøen og en GPS er av samme årsak som over en grei investering i sikkerhet når havtåka kommer. I tillegg er det håp om at GPS kan være såpass presis (sjøkart og posisjon) at den faktisk kan være nyttig med tanke på navigasjon.

Pkt 3) Noen FÅ ganger er det greit med GPS i bil. Nye byer krever god lokalkunnskap og det er ikke alltid kartet ligger i bilen.

Pkt 4) Sykkelkomputeren har tatt kvelden. Kan en GPS erstatte sykkelkomputeren? Jeg ønsker i utgangspunktet bare å ha tilgang til hastighet, tilbakelagt distanse, maks toppfart. Med en GPS kan en kanskje også "tracke" ruten til siden?

Pkt 5) Som nevnt i pkt 4, muligheten til å spore rutene sine gjør til at motivasjonen øker og lysten til å ta nye turer øker. I tillegg er muligheten til å bli hektet på geocatching.

Så hva trenger jeg: En håndholdt GPS som kan monteres på sykkelen, som er vanntett, kan kaste sjøkart og landkart og som har batteritid litt over middels. Noen som har gode forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg vil si at du har tre forskjellige bruksområder. Problemet er at eg ikke tror du vil finne EN dings som dekker alle områdene like godt.

Til turbruk trenger du:

- noe solid

- vanntett

- trykkbasert skjerm eller knapper

- topografiske kart

Til båt trenger du:

- noe vanntett

- noe som flyter

- trykkbasert skjerm eller knapper

- sjøkart

Til bil trenger du:

- bilkart/bykart

- ruteplanlegging

- sving-for-sving navigasjon

Til alle disse områdene så har Garmin produkter som gjør jobben veldig godt. Både til bil, båt og friluft. Og de har kart til alle, som ofte kan brukes på kryss av hverandre. Men problemet er at en god turgps vil ikke kunne gi deg sving-for-sving navigasjon, som du trenger i bilen. Og en god bilgps vil som oftest ikke være vanntett eller solid nok til turbruk.

Så det eg ville ha anbefalt det gå gjøre var å kjøpe to GPS'er. En til bil og en til tur. Kjøper du begge to fra Garmin kan du bruke kartene omhverandre(men da med varierende detaljer og funksjoner).

Til bilen kan du strengt tatt klare deg med mobilen også. Kjøp CoPilot eller Navigon til mobilen din, og en holder, så har du en mobil løsning til rundt 500-700 kr. Og så kjøper du en skikkelig tur GPS :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt enig med nomore her. Jeg har en Garmin GPSMAP 60 Cx som jeg har brukt til alle tre bruksområder. Den funker nok best på fjell og sjø, og kun til nød i bilen. Så lenge kartene støtter ruting så funker det fint, men skjermen er gjerne større på gode bilnavigasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Oregon 450 fra Garmin gir sving-for-sving instrukser på bilkart, men med liten skjerm og klumpete form har den aldri vært vurdert innmontert i noen bil.

Jeg får også opp alt av detaljer på bluechartene, men kan vel kun vurderes som en nødløsning i liten båt om man MÅ ha gps på en båttur.

Til sykkelbruk så fungerer den knallfint med tripcomputer, sporlogg, og alt man trenger.

Til turbruk er den knallgod.

Det er å få tak i holdere til alle bruksområder, jeg har kun sykkelholder.

I bil og båt er det egne enheter som gjelder, men også der er det Garmin.

Men om du skulle vurdere en enhet til alle bruksområdene så ville jeg sagt en 450, men samtidig sagt til deg at du ikke vil bli fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de 5 kravene jeg leser om i din innleg, kan fylles opp med den Satmap Active 10 gps. Bruker den nå i 2 år og er meget fornøyd. Har erfaring med alt inne de kravene du nevner, untatt sjø. Satmap har nå også sjøkart for Norge. Det er bare å titte på satmap.com.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har kommet til det punktet at jeg bør investere i moderne navigasjon. Grunnen til dette er flere og håpet er at en GPS skal kunne dekke mange bruksområder.

Pkt 1) Jeg skal gå Josten på langs. Ekstremt lokalkjente kan klare seg med kart og kompass. Jeg tror jeg vil ha en gps i bakhånd dersom tåka kommer sigende.

Pkt 2) Jeg er en del på sjøen og en GPS er av samme årsak som over en grei investering i sikkerhet når havtåka kommer. I tillegg er det håp om at GPS kan være såpass presis (sjøkart og posisjon) at den faktisk kan være nyttig med tanke på navigasjon.

Pkt 3) Noen FÅ ganger er det greit med GPS i bil. Nye byer krever god lokalkunnskap og det er ikke alltid kartet ligger i bilen.

Pkt 4) Sykkelkomputeren har tatt kvelden. Kan en GPS erstatte sykkelkomputeren? Jeg ønsker i utgangspunktet bare å ha tilgang til hastighet, tilbakelagt distanse, maks toppfart. Med en GPS kan en kanskje også "tracke" ruten til siden?

Pkt 5) Som nevnt i pkt 4, muligheten til å spore rutene sine gjør til at motivasjonen øker og lysten til å ta nye turer øker. I tillegg er muligheten til å bli hektet på geocatching.

Så hva trenger jeg: En håndholdt GPS som kan monteres på sykkelen, som er vanntett, kan kaste sjøkart og landkart og som har batteritid litt over middels. Noen som har gode forslag?

Pkt 2. Har vært i situasjon på sjøen med min Garmin 60CSx i full tåke hvor vi ikke så en dritt, og gps tok oss trygt tilbake til havnen....med liten skjerm:)

Pkt 3 Garmin Oregon 450-550 eller Garmin Montana fungerer helt greit til ditt behov, og når du skriver FÅ ganger så er Oregon 450 helt ok.

Pkt 4 Alt du nevner får du med Oregon 450-550, du kan også kjøpe en pedalfrekvenssensor.

Pkt 5 Med å spore en tur du går så får du flere detaljer ut fra sporet som viser hvor du har gått. Kan nevne at jeg driver med Geocaching, og 450-550 virker utmerket til det.

Legger ved noe bilder fra Bluechart som jeg har på min Oregon 550. Det er tre måter en kan vise kartet på, utfra det en driver på sjøen:)

post-1068-0-19649600-1339690265_thumb.jp

post-1068-0-44872400-1339690275_thumb.jp

post-1068-0-47905500-1339690283_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sony ericson xperia active med data abn. Problemet er batteri tid. Men ellers er den perfekt. Kan lades opp med "nødlader" om man trenger lengre batteri tid.

Vanntett/"støtsikker" Kamera (ikke det beste som finnes men bedre en det som er på gps,ene) Endomondo treningsprogram som logger ruter og lar deg konkurrere mot deg selv eller andre. Google maps med alltid oppdaterte kart til bil og sykkel. Norgeskart til turgåing (Kan laste ned noen områder på forhånd om man vil eller mangler dekning)

Online geocaching med direkte logging og kan laste ned cachene i nærheten av deg uten at du må hjem og laste ned på pc.

Og ja telefon er den også :) Ser sony ericson har kommet med 2 litt større og fancyere modeller nå som også er vanntette.

Ellers har jeg oregon 550 i dag men skulle jeg valgt på nytt hadde det blitt gpsmap 62s Er dog ikke all verden til bilbruk. Kanskje Garmin Montana er noe ? https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=145&pID=75226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare generelle dybdekoter mener jeg, den har tross alt ikke ekkolodd. ;)

Det ligger dybder/data i Bluechart som ikke vises i Garmins topo-gpser, tror jeg. I allefall ikke i Garmin Colorado. Spørsmålet er derfor om dybden der du er, vises i noen av topo-gpsene , feks Cx 60. Ellers så må man ha Garmin marine-gpser for å vise denne informasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger dybder/data i Bluechart som ikke vises i Garmins topo-gpser, tror jeg. I allefall ikke i Garmin Colorado. Spørsmålet er derfor om dybden der du er, vises i noen av topo-gpsene , feks Cx 60. Ellers så må man ha Garmin marine-gpser for å vise denne informasjonen.

Hm, det har jeg ikke tenkt på, skal se om jeg kan sjekke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Jeg har Oregon 550. Kjøpte den fordi det er litt større skjerm enn de fleste andre garmin turgpser (eller tar jeg feil). Har brakett på bil og sneskuter. Funker greit det.

Den er best på tur, men finker greit i bil med veikart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

En dings til så spredte bruksområder==tradeoff på en eller flere områder.

Jeg kjøpte en Garmin Edge 705 som sykkelcomputer for over 3 år siden, og den bruker jeg fortsatt den dag idag som treningslogger på sykkel og fjellturer. Den fungerer greit som guide til en adresse eller tre i byen når jeg trenger det også På sjøen har jeg ikke brukt den, men vil anta at skjermen er det største problemet. Sjøkartene bør kunne lastes inn. Topokart fungerer fint.

Edge 705 er erstattet av en ny Edge 800 som har en kul touch-skjerm, og derfor selges edge 705 rimelig brukt - ca 1000-1500kr. Touch-skjerm er IKKE kult i vått og/eller kaldt vær - takke meg til knapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.