Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av telt(var opprinnelig bestemt på Gimle 2+, men har ombestemt meg)


nomore

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg har nå campingtelt og popup telt/biltelt. Trenger nå fjelltelt/turtelt. Har lest meg opp og ned, grå og svart, uten å funnet noe eg er helt overbevist om at eg vil ha. Men eg liker Gimle 2+.

Det eg trenger og søker:

- Turtelt til maks to personer(en voksen pluss barn), 90% av tiden til en person.

- Ønsker noe som har stor dør og mulighet for lagring av bagasje i inngangen.

- Noe med god ventilasjon og mulighet for mye lys.

- God takhøyde.

- Stabilt i litt vind, men trenger kun tre sesonger.

- Budsjett 2000-4000,-. (men er litt fleksibel)

Grunnen til at eg er skeptisk til Gimle 2+:

- Vekt. Tett opp mot 4kg virker noe tungt. Men eg kan bomme her.

- Teltbunnen i forteltet er "løs".

- "Vinduene" har eg hørt er kun myggnetting, og må derfor lukkes når det regner.

Teltet skal da altså brukes primært av meg alene på lengre og kortere fjellturer. Eg har enda ikke teltet så mye til fjells da campingteltet veier 25kg(noe som ikke er noe å drasse på), og poppupteltet har en diameter på ca halvannen meter(og egner seg ikke til å pakkes ned i en sekk). Eg har ikke fokus på å pakke lett, men sekken skal faktisk være mulig å bære på en langtur(over noen dager). Har også med stormkjøkken, men dette er nok uaktuelt å fyre opp i inngangen uansett, så det er ikke noe som må tas hensyn til.

Er det noen som har Gimle 2+ som kan bekrefte eller avkrefte dette med at vinduene skal være kun myggnetting? Og er 4kg veldig tungt å drasse på, eller er det helt gjennomsnittlig?

Av alternativer eg har kikket på, som faller noelunde i smak:

- Fjellheimen 2-3 Camp. Koster ca 800 kr mer, har mindre mulighet for lys, er lavere både på midten og nede ved beina. Men til gjengjeld veier det en god kilo mindre.

- Stjernetid 2 Telt. Koster en tusenlapp mer, og ellers de samme fordelene og ulempene som Fjellheimen.

- Romsdalshorn 3 Camp. Koster 300 kr mindre, og ellers de samme fordelene og ulempene som Fjellheimen, med unntak av vekt som nesten er det samme.

- Romsdalshorn 3 Camp Light. Koster en god tusenlapp mer, men er lettere enn Gimle og har takluke i inngangen(som ingen av de andre konkurrentene til Gimle har). Men høyden virker latterlig lav, både ved inngangen og beina.

Noen innspill? Som dere ser har eg sett meg blind på Helsport, og når eg leser behovslisten min så føler eg den er tilpasset Gimle 2+. Allikevel håper eg noen har noe fornuftige innspill. Eg er forøvrig 181cm høy og setter pris på litt komfort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Personlig bruker jeg Helsport`s Lavvu Light. Helt genialt. Veier 2,1 kg inkl bunn og stang, 1,7 uten bunnduk. I mye vind funker det dårlig på snaufjellet, men eller funker det aldeles utmerket. I tillegg får du ståhøyde inne :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Gimle 4. Litt høyere og litt mer romslig i innertelt, samt ekstra inngang som brukes til sekkelagring.

Vinduet er myggnett+duk. Ser ikke helt behov for at det skulle vært plastvindu også. Lite plastvindu i taket.

Det samme på 2+.

Bunnduk i fortelt fungerer veldig bra, sydd fast langs hele yttervegg under vindu, og klips på midten mot innertelt, og ytterst ved dør.

Har vel aldri brukt bunnduken forran døra, bare brettet den under halvdelen som er i bruk. Fin plass til sko på den åpne plassen, og fin plass til divdiv på andre siden oppå duken. God plass til til å fyre primus i fortelt.

Litt vekt, men fordelt på to personer så er det absolutt null stress, og er teltet som oftest blir med på litt lengre turer på sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Personlig bruker jeg Helsport`s Lavvu Light. Helt genialt. Veier 2,1 kg inkl bunn og stang, 1,7 uten bunnduk. I mye vind funker det dårlig på snaufjellet, men eller funker det aldeles utmerket. I tillegg får du ståhøyde inne :grin:

Takk for tipset! Lavvu har blitt utelukket pga vekt og høyde, men det var jo veldig greit å se at det finnes minst en lavvu som veier såpass lite :)

Men selv om eg ikke akkurat skal ut i storm så er det greit å ha noe som faktisk tåler noen vindkast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Gimle 4. Litt høyere og litt mer romslig i innertelt, samt ekstra inngang som brukes til sekkelagring.

Vinduet er myggnett+duk. Ser ikke helt behov for at det skulle vært plastvindu også. Lite plastvindu i taket.

Det samme på 2+.

Bunnduk i fortelt fungerer veldig bra, sydd fast langs hele yttervegg under vindu, og klips på midten mot innertelt, og ytterst ved dør.

Har vel aldri brukt bunnduken forran døra, bare brettet den under halvdelen som er i bruk. Fin plass til sko på den åpne plassen, og fin plass til divdiv på andre siden oppå duken. God plass til til å fyre primus i fortelt.

Litt vekt, men fordelt på to personer så er det absolutt null stress, og er teltet som oftest blir med på litt lengre turer på sommer.

Nå veier jo Gimle 4 godt over en kilo mer. Og når eg skal på tur så vil det stort sett være meg, og da må eg bære vekta alene :)

Men komforten og teltet i seg selv frister veldig. Litt betryggende det du sier med både bunnduk og at i det minste toppvinduene er i plast. Greit å ha litt lys :)

Og min skepsis til "løs" bunn i inngangen kommer nok fra billige No-Name telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha hivd vekk repsett (brukes ikke), og håpløst tung og klumpete pakksekk som fulgte med så veide jeg det til nøyaktig fem kilo.

Så mulig du kan trimme vekk noe vekt på et 2+ også :)

Om du skal bære alt alene så er det jo litt ekstra vekt. Har bært alene på en helgetur jeg også, og det var helt greit og ikke trangt i sekken. Men det har ikke gjentatt seg, aleneturteltet veier tre kilo mindre :)

Liten oppklaring også: Kun ett takvindu, luka ved siden av er lufteluke. Teltet har god ventilasjon.

Bunnduken sitter der den skal, så skepsisen er nok unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Gimle4. Bruker det som festival, bil, og kanotelt. Til fotturer ville jeg heller valgt Exped Orion eller Venus som er mye lettere og nok tåler tøffere værforhold. De innvendige stangkanalene på Gimle er noe herk. De flate kanalene på Exped er litt bedre men ikke så gode som på telt med utvendige kanaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har kikket litt på Exped sine telt tidligere. De ser jo uten tvil ut til å tåle mye mer vind, men usikker på om det gir meg noe i forhold til mitt bruksområde. Dette med stangkanalene er jo veldig greit å vite. Hva er det som er dårlig med de? Trange?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har kikket litt på Exped sine telt tidligere. De ser jo uten tvil ut til å tåle mye mer vind, men usikker på om det gir meg noe i forhold til mitt bruksområde. Dette med stangkanalene er jo veldig greit å vite. Hva er det som er dårlig med de? Trange?

Eg har kikket litt på Exped sine telt tidligere. De ser jo uten tvil ut til å tåle mye mer vind, men usikker på om det gir meg noe i forhold til mitt bruksområde. Dette med stangkanalene er jo veldig greit å vite. Hva er det som er dårlig med de? Trange?

På Gimle ligger stangkanalen på innsiden av duken og de er laget i de samme tynne stoffet som resten av teltet. Når du dytter inn stanga vil den ofte stoppe mot bretter i det myke stoffet. Da må du hjelpe til med hånda, fortrinnsvis fra undersiden. Dette er verst med den lange stanga som utgjør ryggen av teltet. Vanskeligste punkt er der den treffer bakre stang som går på tvers, lurer av og til på om kanalen er sydd igjen :-P

Et par punkter til.

Dersom du skal gå alene ville jeg satset på tunelltelt, det er mye enklere å sette opp alene. Jeg er 1.98 høy og klarer meg fint med takhøyde rundt 105- 110cm. Jeg ønsker meg ikke større høyde da teltet blir tyngre, mer utsatt for vind og kaldere når jeg fyrer om vinteren.

Ønsker meg heller ikke noen form for vindu. Plasten i disse går istykker når den blir gammel og samtlige telt jeg har prøv oppleves å være for lyse i den norske sommernatta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på Exped Venus II UL. er et 2pers kuppel med 2 fortelt og grei høyde. Veier ikke mer enn 2,4 så fin vekt for soloturer også.

Selv har jeg et "amerikansk telt" som er kuppeltelt. Det veier 1,7. Men det er ikke like godt egnet til vind på høyfjellet som Venus UL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om eg først skal opp over 4k så likte eg Exped Gemini III bedre en Venus II UL, selv om det langt i fra var dumt. Hvorfor klarer eg ikke helt å sette fingeren på, bortsett fra at det er noe større og kun 400 gram tyngre.

Utrolig vanskelig valg dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om eg først skal opp over 4k så likte eg Exped Gemini III bedre en Venus II UL, selv om det langt i fra var dumt. Hvorfor klarer eg ikke helt å sette fingeren på, bortsett fra at det er noe større og kun 400 gram tyngre.

Utrolig vanskelig valg dette :)

Jeg ville valgt Venus fremfor Gemini III selv om Gemeni III har bredere gulv. Venus har loddrette sidevegger noe som utnytter arealet svært bra. Stangkonstruksjonen er også mye mer vindstabil. Innerteltet i Gemeni har veldig mye mesh noe som vil gjøre det for kald og trekkfullt i det norske fjellet.

Et annet moment er at du setter opp innnerteltet først og legger påytterduken etterpå. Den løsningen har både tilhengere og motstandere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer Venus II UL sterkt etterhvert :)

Rart at eg skulle vurdere å droppe Gimle 2+ så kjapt når argumentene for å kjøpe det nærmest var skreddersydd :-P

Setter pris på all hjelp eg får!

Et viktig argument er at Venus med sine to sideåpninger er et fullverdig tomanstelt. Gimle2 og faktisk også tremans tunneltelt er mer knotete å bruke for to personer. I Venus har hver mann egen inngang og kan gå på do, kle av og på seg, pakke utstyr uten å forstyrre sidemannen.

Bruker selv Hilleberg Kaitum 2 som solotelt. Men er vi to er Exped Vela II et bedre valg på grunn av sideinngangene selv om det har mindre innvendig plass en i Kaitum 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har jo Hilleberg kommet med noen nye 3 sesongs telt. Bl.a modell som heter Rogen. Det er kuppel med to innganger. Koster jo så klart siden det er HIlleberg men det er 25% på alle HIlleberg telt på Sportsnett om dagen.

Det veier bare 2,1 kilo, men for mitt bruk hadde det blitt litt lavt under taket så jeg hadde heller valgt Venus II UL som nevnt tidligere. Bare et alternativ du kanskje ikke hadde sett på.

http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=5084&cid=756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om eg kanskje må moderere meg en god del i forhold til pris. Gikk opp for meg at eg jo og mangler brukbare soveposer(både til meg og dattera mi). Begge er kjøpt på Obs! for godt under 500 kr, for en del år siden. Og min har kollapset.

Selv om Gimle da er er i rette prisområde, så har eg vel egentlig forkastet det som et alternativ både pga vekt og pga stangkanalene.

Sitter da og vurderer Helsport Romsdalshorn igjen(som eg fant til 2k). Hvordan er Marmot på telt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbud på Ajunglik Sphere Spirng på XXL nå til 1799,- . Fremdeles noen kroner men bra og lett dunpose.

Telt kan du og sjekke her http://www.campsaver.com/camp-hike/tents-shelters

Merk at mange av de teltene har mye netting i innertelt så de egner seg best i lite vind og/eller sommer. Men det finnes telt for alle fire sesonger. En del tilbud der nå. Du kan jo og så på poser. Handler du for 400USD eller mer er det gratis frakt til Norge. Så må du legge på 25% mva da. Men F.eks Kelty 2.1 teltet og neon poser http://www.campsaver.com/camp-hike/sleeping-bags får du nok en pen pris til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje forslaget til torgeir76 om Helsport Lavvu Light ikke var så dumt allikevel :)

Hvordan er det med såpass høyde om eg er på et litt utsatt sted og det blåser litt? Eg har ingen planer om å oppsøke ekstremvær-situasjoner, men det kan jo hende eg befnner meg på ett utsatt sted og været slår om noe, og da er det jo dumt om det ender opp som en kite i stede for ly :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du skal forkaste Gimle pga stangkanalene.

Jo, de kan kjennes trange når du passerer kanalen som krysser, men etter en gang så er du kjent med det og du vet hvor du skal hjelpe til med hånda. Alle telt har sine særegenheter som man bør gjøre seg kjent med før første gang man skal sette opp telt når det blåser fra alle kanter og regnet blir levert vannrett. Vi har hatt flere netter i teltet i grisevær og kan trygt tilbakevise det som ble sagt her om at teltet ikke tåler litt vind.

Teltet settes opp på drøyt fem minutter når man er vant med det, og det går for det samme med de fleste andre greie telt.

Men at du forkaster det pga vekt holder jeg med deg i, når jeg så at du skulle bære alene så regna jeg også med at du ville få tips om andre alternativer :) Da får du også en del bedre plass i sekken!

Venus II UL er et bra telt, det er faktisk det jeg bruker når jeg er på alenetur :)

Men jeg kan bekrefte at det føles trangere, og takhøyden jeg har på 165cm i det andre teltet savnes noen ganger ;)

Lavvo er en artig sak å bo i, og jeg ser flere også midt oppå hardangervidda.

Jeg har vært på endel turer med slikt også, har en 8manns liggende i kjellern.

Lavvo fungerer fint i både vind, regn, og snø de, men lettvektsversjonen til Helsport har jeg ikke vært borti.

Om den oppleves like grei som en vanlig lavvo så kan nok det være et greit alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har overnattet i Lavvo selv, men ikke i veldig kraftig vind. Eg satte opp en Lavvo en gang i kraftig vind, og selv om lavvoen sto, hadde eg ikke overnattet der(noe som heller ikke var meningen). Det var og en Helsport Lavvo, men noe større enn Lavvo Light.

Vekt er noe eg har prøvd å overse litt, da eg ikke har noe ønske om å bruke masse penger på ultralett utstyr(enda ;) ). Men etter å ha tenkt over det en god del så skal eg jo faktisk ha både sovepose, underlag, stormkjøkken og diverse annet med meg. Så eg trenger ikke å frykte at sekken blir for lett :)

Og siden teltet er den største synderen så bør eg kanskje fokusere litt mer på vekta der. Økonomisk hadde eg sett for meg maks 4k, og litt over, men må nok moderere meg til 3k eller under, ettersom eg trenger to stk nye soveposer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavvulight tåler en del vind men så klart ikke like mye som et stormtelt. Har 12 bardunfester og stormmatter. Hatt en del blåst på mitt. Kontra et kuppeltelt i samme tyngde vil du få vesentlig mer plass. Men lavvulight blafrer og mer i duken enn et telt. Ved kraftig vind har jeg sett duk stå som en spinaker inn, men da var det bare bardunert med 6 stk. Var en markatur for et par år siden. Men det var mye toppbrekk morgenen etter så noe har det nok blåst. Fikk en bra vind på det på fjellet i fjor før et regnvær.

Fordel er at det er lett å lage mat der hvis det blåser ute. Bruker min en del om vinteren i marka. Digg å kunne stå å skifte klær. Ikke så lett å fyre varm med primus som et telt siden den er 2m høy.

PLassmessig er 2 voksne og 2 husky med bagasje helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når det gjelder forslaget om å handle utenlands forstår eg det, men eg ønsker å forholde meg til norske butikker og ikke minst forbrukerkjøpsloven. Eg har hatt telt som det har gått hull på og stenger som har knekt under normal bruk, og så langt har eg kun hatt positive opplevelser og god kommunikasjon. Vil ikke risikere å måtte sende teltet utenlands for å få noe fikset, for eks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Jeg er 184 og nyter plassen i mitt Exped Auriga. 3.2kg, litt i tyngste laget for soloturer, men det er nesten selvstående noe som er viktig for meg.

Helt grei plass til voksen og et barn, og to fortelt er gull. Eller skal jeg si "fortelt".... det er ikke store greiene.

Er litt usikker på hva forskjellen på Venus II og Auriga er - men er stengene i Venus II paralelle eller krysser de? Mener jeg har sett Auriga til ca 2400kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du skal forkaste Gimle pga stangkanalene.

Jo, de kan kjennes trange når du passerer kanalen som krysser, men etter en gang så er du kjent med det og du vet hvor du skal hjelpe til med hånda. Alle telt har sine særegenheter som man bør gjøre seg kjent med før første gang man skal sette opp telt når det blåser fra alle kanter og regnet blir levert vannrett. Vi har hatt flere netter i teltet i grisevær og kan trygt tilbakevise det som ble sagt her om at teltet ikke tåler litt vind.

Teltet settes opp på drøyt fem minutter når man er vant med det, og det går for det samme med de fleste andre greie telt.

Men at du forkaster det pga vekt holder jeg med deg i, når jeg så at du skulle bære alene så regna jeg også med at du ville få tips om andre alternativer :) Da får du også en del bedre plass i sekken!

Venus II UL er et bra telt, det er faktisk det jeg bruker når jeg er på alenetur :)

Men jeg kan bekrefte at det føles trangere, og takhøyden jeg har på 165cm i det andre teltet savnes noen ganger ;)

Lavvo er en artig sak å bo i, og jeg ser flere også midt oppå hardangervidda.

Jeg har vært på endel turer med slikt også, har en 8manns liggende i kjellern.

Lavvo fungerer fint i både vind, regn, og snø de, men lettvektsversjonen til Helsport har jeg ikke vært borti.

Om den oppleves like grei som en vanlig lavvo så kan nok det være et greit alternativ.

Først en liten sammenligning av stangkanaler basert på mine erfaringer.

Helsport Gimle har kanalen på innsiden av duken noe som gjør at du må ha hånda på innsiden av duken for å hjelpe stanga å komme frem. Svært klønete og nærmest umulig dersom du er alene i sterk vind.

Exped har kanalen sydd flat inn i duken. Den er trang med du kan hjelpe stanga gjennom fra utsiden. Dette er lettere spesielt når du er alene.

Hilleberg har vide kanalene på utsiden av duken her er det bare å dytte stanga gjennom, ved stangbrudd er det mindre risiko for lekkasje.

Når kanalen ligger på utsiden er det lett å holde den i strekk under oppsett. En innvendig kanal ligger som et trekkspill og lager problemer.

Gimle2 er en halvmeter høyere en Venus. Venus er også et mye mer påkostet telt en Gimle. Ut fra det og erfaring med både Helsport og Exped er jeg sikker på at Venus tåler mye mer vind en Gimle. Erik78 bør kunne svare bedre på dette en meg da han har begge.

Tlslutt vil jeg bare tilføye at Hilleberg muligens er best av de tre, men ikke dersom du ser på pris. Da er Exped en klar vinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ser bort fra pris så er Hilleberg kanskje et foretrukket telt for ganske mange? De er fine telt å håndtere de også.

Exped sine telt er også fine, og jeg har ikke funnet store feil med de jeg har prøvd.

Det jeg har er jeg veldig fornøyd med, når jeg ikke regner inn plass :) (jeg er nesten to meter høy og liker å ha det romslig)

Når det gjelder å sammenligne Gimle og Venus når det gjelder vind så er det klart at med et lavere og mindre telt får man en mindre vegg som vinden tar tak i.

Men ved sterk vind så var jeg første gang mye mer redd for at venusteltet skulle revne. Gimleteltet er overraskende solid og stødig, og jeg er ikke redd for å bruke det ved neste tur i dårlig vær. Når jeg setter opp telt så liker jeg å være på en topp, så mine telt får gjennomgå om det blåser litt.

For å få den lengste stanga på gimleteltet over den ene kneika på toppen i kanalen, så hjelper jeg litt til fra utsiden akkurat i overgangen, og om man står med ryggen mot vinden så er det ikke store problemet.

I vind så er det for meg mer størrelsen på duken som er en utfordring med et såpass stort telt, det er mye stoff for vinden å ta tak i før man har fått på plass to plugger.

Men helt klart, at stangkanalene krysser på et punkt, og at den lengste stanga er nesten fire meter (tror jeg), gjør at det er annerledes å sette opp enn et mindre telt med annerledes utforming av kanalene.

Største bakdelen med Gimle er vel at man ikke får mindre vekt i sekken når vi er to på tur, enn hva jeg får alene med det andre teltet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.