Gå til innhold
  • Bli medlem

Kanopadling er livsfarlig


Anbefalte innlegg

Det er faktisk ikke tull. To dødsulykker på kort tid nå. En i Mjøsa og en i Folla. Tenk over hva dere gjør folkens slik at det ikke blir flere!

Bruk vest!

Kle dere etter temperaturen i vannet, ikke lufta. Nå på forsommeren kan det være deilig varmt i lufta, men svært kaldt i vannet!

Hold dere nær land. Du skal ha svært god peiling før du krysser store åpne strekninger med kano!

Foreta risikovurderinger!

Kanopadling er fantastisk flott og en rimelig trygg aktivitet så lenge man bruker vettet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig, kanopadling kan være farlig. Men det kan og være en trygg aktivitet der man kan utfordre seg selv i elvestryk og store vann. Tror noe av årsaken til at kanopadling virker å være overrepresentert av padleaktivitetene når det gjelder ulykker er holdninger. Veldig mange tror at de kan padle kano, og jeg tror mange er av den oppfatning at å padle kano er noe alle kan uten innføring i aktiviteten. På hav (kajakk) er det veldig mange som tar kurs. På kano er det et fåtall av de som padler som tar kurs. Noe så enkelt som å lære riktig sittestilling i kano kan være med å forebygge ulykker. Det er de færreste som faktisk sitter på kne når de padler kano som et eksempel.

Det er og mange dårige kanoer ute på norske vann og vassdrag, kanoer med dårlig sekundærstabilitet og dårlige manøvreringsegenskaper. Skal ikke nevne merker her (men til alle dere som har skaffet dere en Ally: det er et godt kjøp), verken på gode eller dårlige kanoer, men de dårlige er overrepresentert i utleiesammenheng og også i butikker om en ser bort fra noen få spesialbutikker for padleutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

I tillegg til at de fleste kanoer er dårlig egnet i stryk og bølger. Skulle det bli litt vind og bølger sitter man mye bedre i en kajakk med spruttrekk. Jeg er klar over at det finnes elvekanoer også, men jeg vil tro at mesteparten av ulykkene skjer med helt vanlige tur/innsjøkanoer med folk som ikke har allverdens erfaring og som undervurderer faremomenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det er mange kanotyper som er lite egnet i stryk, men ikke helt. Det finnes en del kanoer også på det norske markede som er gode all round kanoer som er fine på flatt vann og kan navigere sryk opp mot grad tre (vel og merke om padleren er i stand til å padle så vanskelige stryk). Man kan ha mye moro i moderate stryk med kanoer som ikke er spesialiserte elvekanoer, men likevel har elveegenskaper. De må ha noe spring (buet kjøllinje), ikke kjøl og egnet skrogform.

jeg trror hovedårsaken til de fleste ulykker med kano er mangel på ferdigheter med kanoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde en kano brukte jeg mye tid på trening for å tømme kanoen og komme opp i den igjen etter velt. Nyttig å kunne, i god tid før man virkelig havner i en reell situasjon.

Hvordan tømmer du en veltet kano og hvordan kommer du opp i den igjen?

Dette både kan jeg og har øvd på når vi er to eller flere kanoer i følge, men klarer du dette når du er alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tømmer du en veltet kano og hvordan kommer du opp i den igjen?

Dette både kan jeg og har øvd på når vi er to eller flere kanoer i følge, men klarer du dette når du er alene?

m.fl

Har du (stor nok) flytepose eller flytebrønn i endene kan du bruke samme teknikk som for kajakk m skott bak cockpit.

:-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tømmer du en veltet kano og hvordan kommer du opp i den igjen?

Etter velt er som regel kanoen nesten full av vann. Jeg tar tak midt på den ene siden mens jeg ligger i vannet, begynner å "gynge" ved å trekke esingen ned til vannflaten og løfte/dytte den opp igjen så langt jeg klarer. Hver gang skvalper det vann ut av kanoen. Og for hver gang den tømmes litt blir det lettere å "gynge". Klarer du å bruke litt kraft på dette, med så store utslag opp og ned som mulig går det raskt å tømme den. Når den er nesten tom, eller tom nok til at du kan klatre oppi gjøres det fra en av endene av kanoen, ikke midtskips. Da fyller du den bare med vann igjen. Teknikken er enkel, men bør øves på når anledningen byr seg. Varme sommerdager og litt sånn kanolek kan redde liv. Men husk at alt blir tyngre og vanskeligere når man er sliten og fullt påkledd. Bruk vest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videoene koppen har postet her viser fine og effektive metoder for redning på flatvann. Men om uhellet skulle være ute på strømmende vann er det ikke altid en har tid til å tømme kanoen eller ta kano over kano redning. Det kan være at det er stryk nedenfor deg som ikke er egnet til å ligge sammen med kanoen. Eller at du er midt i et stryk når du tippet. Da er det bare å komme seg oppstrøms for kanoen, legge seg på rygg med beina høyt og nedover i strømmen. Om stryket er lengre enn du har lyst å svømme er det om å gjøre å komme seg til land. Med eller uten kano. Har du ei lang kasteline kan du feste denne i kanoen, ta den løst i ene hånden(ALDRI FEST DEG FAST I kastelina!!) og håpe at du klarer å svømme til land før tauet er stramt. Blir det stramt har du sjelden sjanse til å komme til land samtidig som du har båten fast.

Har man planer om å dra på tur som innebærer padling i stryk må man øve på redning og svømming i stryk under kontrolerte forhold først. Å husk at å velt i stryk kan være farlig, så ikke tren i lange stryk men i korte og på plasser der det er stille vann nednfor der man kan samle opp folk og utstyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her lærte jeg faktisk noen triks i dag også, og jeg som trodde at jeg var utlært.

"Den som tror at han er ferdig utlært er ikke utlært, men ferdig".

Dette må jeg få prøvd ut med min Hasle kano. Den har innover-bøyd kant / esing og kan kanskje være litt vanskeligere å få vannet utav, men vi får se.

Jeg var en gang leder i en speidergruppe og når vi trente på kanovelt og svømming med klær på så fikk vi låne en svømmehall. Dette ga oss gode treningsmuligheter, men vi trente bare "kano over kano" tømming. Nå kan jeg kanskje bidra til å utvide dette treningsprogrammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen med kano over kano redning og capistranoflippen (øverste videoen) er når man har bagasje i kanoen. Båten blir tyngre og om bagasjen ikke er så godt festet at den ikke henger ut av kanoen vil bagasjen komme ivegen når man skal dra den over redningsbåten. Har man bagasjen løs må man først få ut all bagasjen og sikre den før redning kan ta til. Er man på strømmende vann kan dette ta så lang tid at man risikerer å havne i hindringer man ikke har lyst å havne i, f.eks oppstikkende stein eller trær som henger ut over elva (trær som henger ut over elva er forøvrig en av de farligste hindringene man har på elv og har dessverre ført til drukningsulykker og andre alvorlige hendelser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint å kunne redningsteknikker for å tømme kanoen for vann og komme seg oppi igjen. Men hvor ofte brukes de i praksis? Velt skjer gjerne på plasser med urolig vann. I elv. Eller på åpent vann når det er mye bølger. Ikke så lett å få brukt disse teknikkene da. Kjekt å kunne, men man bør ikke basere seg på at de er mulig å utføre når man for eksempel vurderer kryssing av store åpne flater. Er forholda slik at man har velta pga høy sjø er det lite trolig man vil lykkes med disse teknikkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.