Gå til innhold
  • Bli medlem

Varpafjellet bygdeborg 13. juli 2009


oasorgard

Anbefalte innlegg

Sommeren 2009 ferierte jeg en ukes tid i Vikna hos min bror. Etter å ha lest litt lokalhistorie ble jeg klar over at det fantes en bygdeborg i kommunen, og jeg bestemte for å besøke denne.

Jeg parkerte ved innkjørselen til Stangringa gård. Turen startet ved at jeg gikk forbi gården og inn på en skogsvei langs vestsiden av vatnet Stangringhopen. Etter å ha gått halveis langs vatnet tok skogsveien slutt og det var ikke noen sti videre, men det var likevel greit landskap å gå i. Ved enden av vatnet tok jeg opp en slak rygg og passerte på vestsiden av en mindre bergknaus. Så fortsatte jeg mot sørenden av Varpafjellet, og fulgte foten av fjellet på vestsiden, her gikk jeg delvis langs kanten av ei myr og på lyngmark. Deretter rundet jeg nordenden av Varpafjellet mot Lysøyvatnet. Her på nordøstsiden startet jeg bestigningen i relativt bratt terreng. Et godt stykke opp mot toppen kom jeg inn på et lite mellomplatå, og langs kanten av dette var det rester etter en enkel mur. Den videre oppstigningen gikk i noe slakere terreng. Varpafjellet har bratte sider, men topp-platået var relativt flatt med god plass, og det var god utsikt i alle retninger. Her var det godt å få seg en rast i godt og varmt vær. Turen ned gikk etter samme lei som opp. Fra nordøstsiden av Varpafjellet fulgte jeg en relativt godt synlig sti i østlig retning i åpent terreng på nordsiden av Vangsfjordvatnet. Stien bøyde deretter mot sør og passerte over eidet mellom Vangsfjordvatnet og Langvatnet. Kom så til noe dyrket mark som jeg fulgte kanten av, og like øst for Vangsfjord gård kom jeg til bygdavegen. Denne fulgte jeg så tilbake til startpunktet ved Stangringa gård. Jeg brukte ca 3 timer på turen.

Se bilder fra turen her - http://www.flickr.co...157621434929122

Se Varpafjellets plassering i terrenget her - http://kart.finn.no/?lng=11.14279&lat=64.93826&zoom=16&mapType=finnhybrid&markers=11.14307,64.93828,r,Brukerdefinert

Mvh Odd Andreas

Endret av oasorgard
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.