Gå til innhold
  • Bli medlem

Rondane


tg_ran

Anbefalte innlegg

Hei :smile:

Har tenkt meg en tur til Rondane(5-6dager)i sommer med kjæresten. Vi skal gå fra Spranget og inn til Rondvassbu. Har tenkt å ligge i telt. Planen er å slå opp teltet i Illmanndalen. Noen som har erfaring med telt i Rondane? Hvordan er det med fiskevann?

Har tenkt å gå litt toppturer. Rondeslottet, Storronden. Tips? Erfaringer?

Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en fin tur i Rondane i helgen som var. Satt opp teltet i Langglupdalen fredag kveld og gikk derfra over Rondeslottet, Vinjeronden og Storronden. Teltet i Illmanndalen lørdag til søndag. En del snø der enda. Fiske i Rondane har jeg ikke erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for informativt svar :-) Turen gjennomføres første uken i aug. Siden kjæresten skal bli med så betyr det endel ekstra vekt i sekken for hyggen og komforten sin del. Hun begynner å bite på "friluftslivagnet" Hvilke av de dalene er det best å slå opp teltet? Er det mulig å gå immellom uten topptur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg vet er det en grei bestand av ørret og røye i Illmannstjønnin.

Noen lokale fiskere har med sin frivillige kultiveringsinnsats hevet det fremdre vatnet fra overbefolket til brukbart.

Faktisk så brukbart at noen grunneiere med forhistoriske rettigheter har gjennopptatt garnfiskinga inne i nasjonalparken, slå den!

Rondvatnet har vel igjen blitt noe overbefolket etter at røyestammen tok seg opp igjen etter å ha vært nermest utryddet grunnet sur nedbør/leversykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for informativt svar :smile: Turen gjennomføres første uken i aug. Siden kjæresten skal bli med så betyr det endel ekstra vekt i sekken for hyggen og komforten sin del. Hun begynner å bite på "friluftslivagnet" Hvilke av de dalene er det best å slå opp teltet? Er det mulig å gå immellom uten topptur?

Det er ganske mye stein i begge dalene så den ene er ikke så mye bedre enn den andre. Jeg gikk en stund før jeg fant et sted som var noenlunde flatt. Du kan gå mellom dalene uten å gå over et fjell men det er langt: mot vest er det ca. 20km hvis du følger den merkede stien til midten av de to dalene. Mot øst er det litt kortere, ca. 15 km. Begge avstandene er grovmålt på kartet og må tas med en klype salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en fin tur i Rondane i helgen som var. Satt opp teltet i Langglupdalen fredag kveld og gikk derfra over Rondeslottet, Vinjeronden og Storronden. Teltet i Illmanndalen lørdag til søndag. En del snø der enda. Fiske i Rondane har jeg ikke erfaring med.

Hvor mye snø er det? (Kan ikke være så mye siden du gikk over Rondeslottet)

Vurderer Rondane som alternativ til Jotunheimen i midtsommerhelgen pga mye snø i sistnevnte område (ihvertfall iflg. SeNorge.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye snø er det? (Kan ikke være så mye siden du gikk over Rondeslottet)

Vurderer Rondane som alternativ til Jotunheimen i midtsommerhelgen pga mye snø i sistnevnte område (ihvertfall iflg. SeNorge.no)

Det var en del snø men den var lett å gå på. På toppene var det helt dekket med snø. Her er et bilde tatt fra teltplassen min med Rondeslottet i bakgrunnen:

post-5882-0-49321200-1339677158_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.