Gå til innhold
  • Bli medlem

Gps-holder på bærereim/ryggsekk


Anbefalte innlegg

Jeg så en i fjellet i fjor som hadde en gps-holder på bærereimen på ryggsekken. Denne holderen var slik at han kunne vippe ut gpsen så den lå horisontalt ( og han kunne se på gpsen mens han gikk. Noen som vet hva jeg mener/ hvor man får kjøpt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er Garmin sin hardcase holder for Oregon-serien (de med intern antenne).

Kan bestilles fra de fleste nettbutikker som selger Garmin GPS. Sjekk www.naturogfritid.no eller www.kartbutikken.no

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den hardcasen, og den er klumpete.

Alt for stor er den også.

Og når man "vipper" den ut så blir det alltid feil vinkel eller klønete.

Kjøpte meg den her istedet:

http://www.comkor.de/shop/Garmin-Zubehoer/Zubehoer-Oregon-Serie/Garmin-Oregon-Rucksackhalter::1390.html

Den har borrelåsflate mellom sekkfeste og selve gps-holderen, så en kan bare ta den rett av når man skal se på den.

Da trenger den ikke å sitte på bærereima heller, men kan plasseres mindre synlig på siden feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål... hva er hensikten med å ha en festeanordning som som holder GPS-en synlig til enhver tid?

Jeg vil mye heller se på naturen rundt meg. Ikke trenger jeg å dra på en drøs batterier heller :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål... hva er hensikten med å ha en festeanordning som som holder GPS-en synlig til enhver tid?

Denne metoden er flott hvis ruten planlegges på pc, og man skal følge ruten på gps på sin vandring. Da slipper man å lure på om man går rett, og kan

nyte naturen fullt ut :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne metoden er flott hvis ruten planlegges på pc, og man skal følge ruten på gps på sin vandring. Da slipper man å lure på om man går rett, og kan

nyte naturen fullt ut :mrgreen:

Jeg planlegger hvor jeg skal på forhånd men ruten blir til underveis når jeg kan se an terrenget. Å prøve å følge en 'forhåndsprogramert' rute på meteren høres bare slitsomt ut. Dersom det ikke er nødvendig med så stor presisjon ligger GPS-en bedre beskyttet og lett tilgjengelig i en lomme.

Dersom du har en GPS hengende horisontalt i en holder på brystet må du stoppe opp hver gang du skal se ned på den dersom du ikke går på god vei. En GPS du har i hånda kan du se på samtidig med at du går raskt i ulendt terreng.

Min konklusjon er at en slik holder er tullball til bruk i skog og fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel siste langturen på ski i vinter var en skikkelig "tåketur" de siste to dagene. Total whiteout, jeg så ikke noe annet enn skituppene mesteparten av turen. Vi gikk over et vann og sporet på gps-en så ut som en stor S etterpå. Vi møtte endatil et par stykker med to hunder som fortalte at de hadde klart kunstykket å finne sine egne spor, de hadde faktisk gått i ring! Joda, de hadde gps, men hadde vel ikke brukt den på en stund. Under slike forhold hadde jeg faktisk hatt god nytte av en gps jeg kunne se på uten å måtte stoppe og fiske den opp av lomma.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel siste langturen på ski i vinter var en skikkelig "tåketur" de siste to dagene. Total whiteout, jeg så ikke noe annet enn skituppene mesteparten av turen. Vi gikk over et vann og sporet på gps-en så ut som en stor S etterpå. Vi møtte endatil et par stykker med to hunder som fortalte at de hadde klart kunstykket å finne sine egne spor, de hadde faktisk gått i ring! Joda, de hadde gps, men hadde vel ikke brukt den på en stund. Under slike forhold hadde jeg faktisk hatt god nytte av en gps jeg kunne se på uten å måtte stoppe og fiske den opp av lomma.

Å gå på ski på tilfrosset vann blir som å gå på god vei og der har jeg sagt meg enig i at holderen kan være brukbar. Men ved bruk på ski får du noen problemer.

Ved aktivering av skjerm må du sakne farten fordi du får en skistav dinglende foran beina. Når du bøyer hodet for å se på GPS-en vil du ha en avstand til skjermen på max 10 cm. Varm pust på kald skjerm = dugg/rim.

Om vinteren har jeg en snor hengende fra venstre brystlomme ned til webbingløkka på Oregon som ligger i venstre lomme. Da er det raskt å fiske frem GPS-en uten at staven kommer i veien og den er sikret mot å bli mistet i snøen ved fall o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha gpsen på skulderen er en god løsning. På skulderen er den alltid lett tilgjengelig, og man kan orientere i lange perioder uten å holde i den. Hendene kan brukes til andre ting. Komforten øker. På lange skiturer med dårlig sikt, er kombinasjonen av staver og gps masete.

olaskaansar: Når og hvor var det du så fyren med gps-holder på bærereimen? ;)

På bildet under henger gpsen på pulk-selen

gallery_1310_49_69781.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.