Gå til innhold
  • Bli medlem

På cykel fra Kristiansand til Geilo


ras.ravn

Anbefalte innlegg

Hej

I næste måned skal jeg, sammen med en ven, cykle fra Kristiansand til Geilo. I den forbindelse vil jeg høre om nogle af jer har gode råd - vi har nemlig aldrig cyklet i Norge før (vi er fra København).

Ruten er selvfølgelig svær at planlægge, når vi ikke har prøvet det før, men vi har tænkt os at køre denne vej:

Kristansand - Bygland - Åmot - Rjukan - Geilo.

Har nogen af jer kørt en lignende rute før? Er der nogle veje vi skal undgå? Er der nogle veje som er rigtig gode at køre?

I forhold til overnatning har vi tænkt os at benytte allemandsretten og sove i det fri. Vi har hængekøjer med myggenet og regnslag, som kan hænges op mellem træerne. Er der nogen som har erfaring med noget lignende, og kan give nogle råd? Er der nogle områder langs ruten som er bedre at overnatte i end andre?

Med hensyn til mad er vi ligeledes i tvivl. Vi regner med, at medbringe trangiasæt, men ellers er vi lidt i vildrede. Hvis I har gode råd på dette punkt ville det være stor hjælp.

Desuden vil vi gerne have gode råd til påklædning, udstyr og alt muligt andet I kan komme i tanker om.

Jeg kan fortælle, at vi kører på racercykler, og vi vil have alt oppakning i rygsæk.

Jeg håber I kan bidrage med gode råd, og glæder mig til at høre fra Jer.

På forhånd tak

Rasmus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På sykkelen er det fordel med kompaktkrank og 11-28 kassett. Hvis dere ikke er i superform.

Det bli en del klatringer.

Et annet alternativ er RV41 nord-østover fra Kristiansand. Deretter inn på E134 til Sauland. Ta av til Tuddal og Rjukan, klatring og bratt ned. På toppen får du flott utsikt mot Gaustatoppen. Et par timers fottur opp til toppen. Super utsikt. E134 er det en del trafikk. Men rolig tidlig morgen og kveld.

Fra Rjukan over Imingfjell, ny klatring.

Regn i verste fall med 5-10 grader og regn over fjellovergangene. Men pakk så lett som mulig!

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.