Gå til innhold
  • Bli medlem

The Pocket Stove


Hege P.

Anbefalte innlegg

Annonse

I forhold til standard Esbit lommebrenner er det mange deler, men både mindre vindutsatt, lettere og boksen har runde kanter som ikke spiser lommer. Hmm, ser ikke bort fra at den der kan være noe å samle på, artig og ganske kjekk å ha.

11062012

I følge Royal Mail er min lommeovn på deres internasjonale postsenter. Så det blir en liten anmeldelse her innen noen dager. Kombinasjonen "gadget" + "Ti" + familiebedrift ble for mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I hus med sot og titanium-regnbuer.

5 deler, men de passer sammen. Overraskende lett å sette sammen ovnen noenlunde raskt. Demontering enda raskere - nesten et spørsmål om "å stokke kortene" :)

En kopp te med minste Esbit-brikken lot seg fint koke i litt vind - uten vindskjerm. Flammen var stødig og bare urolig i de kraftigste vindkastene. Jeg hadde satt brenneren slik at den ikke fikk lé fra omgivelsene. Brikken brant etterhvert også underfra og tilslutt med bare litt tørr aske og en liten bit Esbit som dryppet ned på bakken. Mitt inntrykk var at det var en bedre varmeprosess enn på standard Esbit lommebrenner. Ser for meg at vindskjermen nå bare blir brukt i kraftig vind.

Stødig både med og uten kjele og/eller vann.

Har ikke prøvd med kvist, men ut i fra hvordan Esbit-brikken oppførte seg, så vil jeg anta at det virker.

Esken TPS kom i er akkurat for stor for min kjele, men ovnen har det like bra i en pose sammen med fyrstikker og brikker.

Ikke bare artig - denne blir med på tur.

Muligens ikke en helt objektiv rapport. Backpackinglight la ved en pakke Skittles og et håndskrevet kort...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da har TPS vært med på tur og jeg får vel si at denne blir fast følgesvenn. Langt bedre enn standard Esbit lommebrenner i vind både med og uten vindskjerm. Plunder med å sette den sammen er bare påtrengende rundt kl 0100 etter 12 timer underveis, men som bildet viser så går det også.

Kvist fikk jeg ikke prøvd fordi leirplassene på vidda ikke hadde sånne avanserte fasiliteter og lenger sør var alt gjennomvått.

SAM_2007.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kvist brenner godt og raskt med kraftig varme. Lokket hoppet på full kjele (600 ml) etter 6-8 minutter - noe Esbit vel bruker to brikker og minst 10 minutter på. Lurt å legge seg opp en god vedstabel på forhånd. Siden ovenen er liten, så er veden småkvist og tynne treflak og sånt brenner fort.

TPS ser ut til å ha et svært godt forhold til luft. Veggene skjermer mot vind samtidig som bunnen gir ilden masser av oksygen. Ved brenning av tre må man ha kontroll med bakken under og i front.

Primuser har sin sjarm, men disse flakene av titanium er heretter fast i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Ble lei av den. Kjøpte den med tanke på å fyre småkvist, men den er såpass fiklete å sette sammen at jeg gikk lei. Et lite, vanlig bål på småkvist gjør samme nytten. Ovnen kan også brukse sammen med Trangias spribrenner, men brenneren kan jo brukes uten også. Dødvekt i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt denne siden starten av dette året og de gangene jeg har brukt den har den fungert utmerket, tar ikke mange minuttene så har men ved til en lang stund, koker vann bra, plass til endel ved og laget lite / ingen merker på naturen, fin sak og ha under tarpen hvis det regner.
 

Ser nå de har kommet med en ny verson der man kan bruke sprit og espits.

http://www.emberlit.com/en/emberlit-fireant-and-esbit-spirit-burner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettelse til mitt forrige innlegg: Det var DENNE utgaven (The Honey Stove) jeg omtalte. Nesten samme sak, men kan ha fem sider og er altså noe større.

 

En sådan har jag! Fast i titan. Jag rekomenderar att INTE köpa titan-varianten, utan rostfritt, som är enklare att hålla på med och mycket billigare. Jag brukar mest ha den med bara 4 väggar + bottenplattan (kan köpas som "pocket stove"). Köper man honey-stove så får man med prylar så man kan ha den 6-kantig eller 4-kantig. Suverän produkt, en klar favorit. Packar ihop till ett platt litet paket, och bränsle finns både här och där. Jag har gjort en spritbrännare av en redbull-burk till min också + en extra platta (så man kan få ett extra förbränningssteg a'la evernew). 8 gram extra + lite spritbränsle att släpa på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.