Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av telt


Sanderman

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg trenger noen råd når det kommer til valg av telt. Mitt bruksområde er i utgangspunktet alt utenom vinter. De som skal bruke teltet er primært 2 voksne og en stor hund. Ser også for meg at vi kan bli 2 voksne 1 barm og 1 hund men dette er nok sjelden. Og sikkert ikke mer enn 1 natt inntil videre.

Har kikket litt på diverse telt og ser for meg at et telt med 2 innganger er tingen. Teltet bør heller ikke være for tungt, ikke over 5 kg da det sikkert er jeg og hunden som er mest på tur. Prisklasse ca 5000kr.

De teltene som er i kikkerten nå er Helsport Svea 3 camp og Holmslett Backwood.

Tar imot tips og triks og takker på forskudd.

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du på telttur med to voksne og ei svær bikkje, er det ofte bikkja som setter premissene for teltvalget! To voksne som kanskje har med seg et barn kan nøye seg med vanlige, gode, store to-manns for barmarksbruk. Det er bikkja som trenger spesialtilpassing med stort og godt fortelt.

Det blir litt vanskelig med dome-telt siden forteltene er små. Mulig det beste blir tunneltelt med ekstra stort fortelt med inngang fra siden.

I jungelen av telt anbefales Exped. Hilleberg er best, men priser seg ut. Helsport har aldri gjort noe galt, men rivestyrken er mulig for svak for skarpe bikkjeklør.

Den prisgunstige "under-dog"; Exped Andromeda Extreme Plus (Pris ca 5000) http://www.oslosportslager.no/produkt/andromeda-extreme-23-manns-telt-5423.aspx

Bare for å vise hva som finnes, der ytterduken er spesielt egnet for polarhund med klør;

Den soleklare toppmodell; Hilleberg Keron 3 GT http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=380&cid=176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor planlegger du og ha bikkja? I forteltet eller inne i innerteltet?

Helsport Vidda 3 Light er et romslig telt med to innganger og to fortelt og man ligger på tvers av teltet noe som gjør det større. Ikke så ille vekt heller. 3.5-3.7 mener jeg og huske.

Dette teltet er perfekt for 2+1. Bikkja har god plass i forteltet og, å bagasje går fint i det andre forteltet. Anbefales!

MEN! Helsport har sluttet og produsere dette teltet (skjønner ikke hvorfor), så om du finner det i butikk er usikkert. De laget en utgave av dette teltet i 2011 med ventiler høyt på begge sider, noe som gjør at du kan bruke det hele året!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Har etter litt frem og tilbake valgt Exped Andromeda Extreme teltet. Var noen gram lettere og virket som forteltet er meget stort. Der skal bikkja ligge. Har hatt Helsport telt før å vært veldig fornøyd med dem. Men det er alltid spennende å prøve noe nytt.

Nå er det bare å vente på teltet som kommer med posten. Så får det prøves i hagen først, bikkja er 11 måneder og aldri vært i telt før! Blir spennende å se reaksjonen hans.

Kommer med tilbakemelding når det er prøvet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikker på at du blir godt fornøyd med telt fra Exped. Gratulerer! Exped er 80-90% av kvaliteten fra Hilleberg til drøye halvparten av prisen. Med tanke på valutta for pengene er Exped blant det beste som finnes!

Jammen kan det være bra med et solid telt med rivesterk duk med en 11 måneder gammel hund uten erfaring. Bare den ikke prøver å krafse seg ut! Lykke til til både to og firbeinte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med teltkjøpet og lykke til med "innkjøring" av bikkja.

Hadde selv en uproblematisk "innkjøring" av vår 10 mnd gamle blanding nå i Pinsen. Guttungen og jeg tok med bikkja på sin første kano / telttur i finværet.

Hun var litt skeptisk til kanoen, men etter noen padletak var det greit. Første natta i telt gikk helt fint. Hun krøllet seg sammen i fotenden (dvs. oppå beina mine) med et fornøyd sukk. Var rolig helt til sola traff teltduken og da var det likevel tid for frokost.

Det går helt sikkert greit hos deg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da har vi (jeg og hunden) hatt vår første tur. Gikk til Skrim som er en times kjøring fra der jeg bor. Vi gikk opp på fjellet og fant et fint leirsted ved vannet. Slo opp teltet og slappet av litt etter en times gåtur. Da kvelden kommer og vi skal inn i teltet er det veldig mye knott og mygg inne i teltet. Ikke mulig å lufte ut det, for på utsiden står det en gjeng med knott og venter. Hunden klarer ikke og roe seg ned da knotten sikkert er veldig plagsom. Enden på visa er at jeg pakker teltet og går til bilen klokken 2300 og kjører hjem. Ikke veldig vellykket første tur. Var ikke forberedt på så mye knott og mygg som det var der. Så hvis noen har tips til knott og myggmiddel til hund setter jeg stor pris på det.

Forøvrig var teltet stort nok til oss to og sikkert en eller to til. Mange smarte løsninger også. Vi hadde testet teltet hjemme i hagen slik at han ikke skulle være skeptisk til det. Han er i en fase hvor mye er veldig skummelt :)

Men vi gir oss ikke med dette forsøket. Prøver oss igjen senere på et sted hvor det forhåpentligvis ikke er så mye insekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kjedelig, men noen ganger er det ingen skam å snu. Hadde du bikkja i forteltet, eller inne? Min blanding er korthår og både mygg og knott kommer til på litt utsatte steder og jeg merker at hun synes det er plagsomt. Bruker vanlig myggolje for sensitiv hud på henne, men holder meg borte fra snute/øyne området. ser ut til å virke like godt/dårlig på henne som på meg. Hun har foreløpig ikke prøvd å sleike det vekk. (lukter vel pyton)

Prøv igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Du får kjøpt myggmiddel hos veterinær kalt Exspot som du heller på ryggen alt etter størrelse på hunden. Min på 35 kg skal ha en dose på halebenet og i nakken, da skal det holde flere uker. Dette hjelper, men holder ikke unna alt av mygg uansett. Det blir litt stikk spesielt på buken. Bruker i tillegg vanlig myggspray/stift på hunden. Det er også mulig å smøre buken med Eurax, skal visstnok hjelpe mot knotten. Jeg hadde min på første telttur da han var 4 måneder. Da lå han i jervehi i ytterteltet, funket helt fint. Nå har han smisket seg inn i teltet, og det fungerer helt kurant det også :) Om du vil ha bikkja inni teltet til tilvenning ville jeg passet på at det ikke er for varmt ute når du legger avgårde på tur, for da vil han garantert heller ut av teltet og legge seg utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har som sagt ikke gitt opp. Må bare være bedre forberedt før neste tur. Flott med svar og tips.

Har kikket på et slikt jervenhi/hvilepose, men er ikke sikker på om den største er stor nok. Hunden veier nå mellom 50-55kg er ikke så høy men han skal som ferdig utvokst ligge rundt 60-65kg. Så er en stor hund. Har tenkt på å bruke jervenduken som pose til han, men har ikke prøvd det enda. Jeg får nok tørrtrene hjemme før neste utflukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har som sagt ikke gitt opp. Må bare være bedre forberedt før neste tur. Flott med svar og tips.

Har kikket på et slikt jervenhi/hvilepose, men er ikke sikker på om den største er stor nok. Hunden veier nå mellom 50-55kg er ikke så høy men han skal som ferdig utvokst ligge rundt 60-65kg. Så er en stor hund. Har tenkt på å bruke jervenduken som pose til han, men har ikke prøvd det enda. Jeg får nok tørrtrene hjemme før neste utflukt :)

Største jervehi er vel oppgitt vekt opp til 40 kg, men det bør vel ikke ha noen betydning om hunden passer inni. Jeg registrerer med min hund at han gjerne presser seg ut av hiet i løpet av natten, så det blir gjerne til at han bare ligger oppå det fremfor inni. Bruker det igrunn bare på vinteren om det er veldig kaldt. Har gått mer over til å ha med et liggeunderlag av skumplast som han ligger på, og så legger jeg jakka/genser over han om nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.