Gå til innhold
  • Bli medlem

Primushjelpetråd - Coleman Fyrestorm eller - Kovea booster +1


Armadaaa!

Anbefalte innlegg

Annonse

Armadaaa!

Jeg er så dristig at jeg nå skal forsøke å argumentere mot Dr. Primusguru himself "Runegutt123"...

Jeg deler i utgangspunktet skepsisen til slangeprimuser og multifuel. Jeg har også skrevet i tråd med denne tanken flere ganger på forumet.

Likevel; Kovea Booster +1 er en fabelaktig brenner. Du kjøpe den på alle store villmarksmesser i Norge. Det er bison/beaver importør på http://www.bisontelt.no/ som importerer og selger på nettet. Prisen er i utgangspunktet 1900 kroner. På villmarksmessa i Lillestrøm siste helgen i mars -08, ble brenneren solgt for 1500,-

Konstruksjonen er både solid og lett på en gang. Kjelestøttene virker litt lealause, men er smidd sammen i leddene! I det hele tatt er matrialkvalitet og finnish langt høyere enn på min egen Optimus Nova. Pakksekken og hvordan brenneren legges sammen er helt genial . Pumpa fungerer faktisk, noe som ikke er noen selvfølge... Forvarming er kortvarig og effektiv med innebygd glassullveke. Flaske og pumpe tåler å stå med konstant høyt trykk i flere uker. (Dette er prøvd!) Veksling mellom gassboks og bensinflaske er det beste jeg har sett. Videre slipper man å skifte dyse ifm veksling mellom renset bensin og gass. Kovea har etterhvert blitt et hett navn i speiderkretser og har fått flere brukere der. Erfaringene er gode. Når ungdom mestrer dette utstyret uten å ødelegge det, bør voksne primusfyrere ikke være bekymret for kompliserte løsninger og innviklede prosedyrer.

Den eneste ulempen jeg kan se, er at det finnes ingen måte å tømme trykket ved å brenne ut brennstoff slik vi kjenner det fra Nova og Omnifuel. Du må lette trykket ved å skru ut pumpa fra flaska. Her blir det alltid litt drypp/sprut. Skrur du ut bensinslangen fra pumpen, kan du oppleve det samme også dette fordi det står trykk på systemet. Det vil stå bensin i slangen så overgang til gass vil medføre bensinflammer de første sekundene før gassen overtar. Men, alt fungerer og vil ikke medføre driftstans. Så lenge du forvarmer ordentlig og holder deg unna blyfri rett fra bensinpumpa, vil medfølgende repkit støve ned i boden.

Er du blant de mange som foretrekker parafin, bør du vite at Kovea IKKE fyrer dette!

Skepsis mot produktet kan være basert på misforståelser. Dette er ikke en kinesisk kopi av de svenske brennerne! Den lages Sør - Korea i samarbeid med japanske Snowpeak og har et fantastisk rykte i det asiatiske markedet.

Skulle jeg ha en slangeprimus i dette sortimentet, ville jeg kjøpt Kovea booster +1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.