Gå til innhold
  • Bli medlem

Rusten Optimus 111T


Hege P.

Anbefalte innlegg

Naboen hadde liggende en real rustholk av typen Optimus 111. Stillebrenner, høyreratt. Eneste merking på kassa er "Optimus International". Etter lukta å dømme har det vært parafin på tanken. Naboen forteller at han sluttet å bruke den for noen år siden fordi "den lekker over alt!".

Jeg ble nyskjerrig og ba om å få kikke på den. Etter å ha fylt på en skvett parafin og pumpet trykk ser det ut til at den kun lekker ett sted. I brenneren. Trodde først at det var rundt dysa. Det fiser ut noen flammer langs gjengene. Skru til litt, og det virket tørt der etter en ny trykktest. Men det piplet ut parafin et sted under indrebrennerskall, selv med stengt regulering. "Røret" som det indre brennerskallet tres ned på virker sprukket, og det virker som det er derfra det lekker. Et par raske prøvefyringer viser også gule flammer med et snev av "heimevernbål".

Denne matkokemaskinen bærer preg av dårlig vedlikehold og ukyndig bruk, likevel mener jeg at den har potensiale til å gjenoppta sin fordums skjønnhet. Litt lakk og kjærlig pusling bør hjelpe bra. Og kanskje en ny brenner? Om det kan skaffes for en rimelig penge?

Jeg har nemlig planer om å overtale naboen til å selge meg denne falmete skjønnheten. Om den kan reddes uten å koste meg mer en de man kan få kjøpt hos Forsvarsbrukt.no. Hva skal man gi for en brenner, tro? Ny eller brukt, bare den er i orden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser man det, jeg mente 111T i forrige post, ser jeg skrev feil :oops:

Men den der var jo misbrukt til gangs, lite vedlikehold tydeligvis. Ser ut for at det blir en jobbing for å få den tilbake til fordums prakt.

Når jeg tenker meg om, har sikkert Finn Hjelmerud løse T-brennere til salgs.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=34560315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er faktisk usikker på om jeg orker å sette i gang. Utseendet fikser jeg greit, men ny brenner? Når jeg allerede har en glimrende 111 fra før? Og vet at jeg kan kjøpe en brukt av samme type som på bildet til en fin pris, og i god stand? Nei, det måtte i så fall være om naboen fant ut at jeg bare kan få "skrotet". Han har jo gitt den opp selv, det ser vi jo. Fikser ikke jeg den, så gjør nok ikke han det heller. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får brenneren av naboen er det jo greit, men hvis han vil ha betalt for den, er det bedre å kjøpe en som er i bedre stand. For ca 800 kr får du en som er i brukbar stand, ser at løse brennere selges rundt 3-400 kr.

Og din gamle 111 er jo ikke stillebrenner, du burde hatt en slik også ;) Disse 111-ene har en tendens til å formere seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst på en stillebrenner også, ja, men ikke denne. Jeg vil i alle fall ikke betale for den. Da han snakket om lekkasjer så jeg for meg å bytte ut pakninger og sånne småting. Må jeg ha ny brenner kjøper jeg heller en komplett og overhalt 111 med stillebrenner fra Forsvarbrukt.no til ca. 800,-. Da er det som regel bare litt kosmetikkjobb før den er som ny igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk rustkassa, så med tid og stunder får jeg vel tak i en brenner til den.

Uansett kan jeg jo bruke tank og reguleringsnøkkel (som også har dysenøkkel til T-brenner, pumpenøkkel, og fastnøkkel til pakkboksmutteren) som reservedeler til den andre. Men jeg begynner nok i ledige stunder å plukke primusen fra hverandre og pusser litt, så får vi se hvor vi havner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du prosjekt å holde på med i ledige stunder.

En "111-guru" fortalte meg en gang at T- og C- brennere hadde en tendens til å gå varm ved bruk av parafin, det var når tanken begynte å bli tom. Da begynte brenneren å brenne med gulere flamme og gå varm, noe som førte til at brennerene kunne sprekke eller at slagloddingene ble flytende. Jeg fikk ikke noe forklaring på hvorfor det var sånn, men jeg har lagt merke til at min 111T brenner med gule flammer like før tanken er tom.

Han sa videre at ved bruk av bensin var ikke dette et problem, derfor har jeg begynt å bruke bensin på min 111T og C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om det der, ja. Min bror fotalte om en "sånn der forsvarets 111" der loddingene smeltet og det begynte å se skummelt ut. Han vet ikke hvem av typene det var, tror jeg. Men han er meget skeptisk til 111 -primuser nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstod det var det som tidligere nevnt ved bruk av parafin dette oppstod og ved bruk av for store gryter og kjeler. Jo bredere kjeler en bruker, jo mindre plass blir det for varmen å slippe ut mellom primuskassen og kjelen, varmen blir da inne i primuskassen og vil varme brenneren godt opp. Med vanlige turkjeler med normal størrelse opp til rundt 2 liter tror jeg ikke dette er noe problem.

I forsvaret har det vært mye hard og til dels misbruk av primus av ukyndige folk, mye av grunnen ligger nok der også tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til det der med for store kjeler, ja. Blant annet kan man skade lokkpakningen, slik at det kan oppstå lekkasje der. Gjelder vel alle primuser av denne typen. Er ekstra påpasselig når jeg bruker lille 8R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med "Stor kjele" som i lav men stor diameter er at den fanger mer varme før den slipper ut på sidene. Men sikkert greit å være obs på dette med varme på primuser som 8r og 111. Med tanken under eller i slange bør det ikke være noe stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.