Gå til innhold
  • Bli medlem

primushjelpetråd - Omnifuel - ekstraflamme


Bandit

Anbefalte innlegg

Har en relativt nyinnkjøpt Omnifuel. Under en tur forrige helg kom det en liten ekstraflamme underkanten av dysa (se bilde). Flammen utviklet seg i størrelse fra et lite knappenålshode, til to små fyrstikkflammer. Tilsynelatende kom det gass ut under dysa (i dysefestet). Skrudde ut dysa og renset den, men flammen kom fortstt. Etter demontering nummer to, skrudde jeg dysa veldig hardt til, og da forsvant flammen.

- er dette normalt på disse brennerne eller noe jeg bør reklamere på?

- noe jeg kan gjøre for å forhindre at situasjonen oppstår igjen, feks bytte dyse?

Det var -15 grader og jeg hadde fyrt i en god halvtime da situasjonen oppsto. Fyrte med tennveske fra Kiwi.

post-4052-133474518648_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Har en relativt nyinnkjøpt Omnifuel. Under en tur forrige helg kom det en liten ekstraflamme underkanten av dysa (se bilde). Flammen utviklet seg i størrelse fra et lite knappenålshode, til to små fyrstikkflammer. Tilsynelatende kom det gass ut under dysa (i dysefestet). Skrudde ut dysa og renset den, men flammen kom fortstt. Etter demontering nummer to, skrudde jeg dysa veldig hardt til, og da forsvant flammen.

- er dette normalt på disse brennerne eller noe jeg bør reklamere på?

- noe jeg kan gjøre for å forhindre at situasjonen oppstår igjen, feks bytte dyse?

Det var -15 grader og jeg hadde fyrt i en god halvtime da situasjonen oppsto. Fyrte med tennveske fra Kiwi.

Flammene kom mens primusen brant som vanlig?

Og det virka som om gassen kom sivende via gjengene på dysa?

Jeg skrur til dysa ganske hardt på min omnifuel, selv om manualen sier "hand tighten only", så må den sitte godt. Er akurat inne fra ruske-tur på fjellet nå, men skal finne momentnøkkelen i løpet av helga og gi tilbakemelding på hvor hardt jeg skrur til dysene mine. Hvis andre har noen tall på hvor hardt de skrur til dysene, så kom igjen :)

-A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da virker det jo som du er inne på, at det siver litt ut via gjengene. Men det jeg spør meg selv etter da, er om dette ikke burde komme i for av gass som blir med opp i brenneren, men det er mulig det kommer såpass mye/lite at det blir en liten flamme av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.