Gå til innhold
  • Bli medlem

primushjelpetråd - coleman - førstegangsoppfyring


Banjo

Anbefalte innlegg

Må bare si at alle på fjellforum har et imponerende engasjement med nyttige meninger og tips.

Fikk min coleman 533-700 i dag.

Den er flett ny. Jeg har ikke fyrt den opp enda.

Bruksanvisningen er grei, men støtter meg godt til tips herfra også.

Er det noe jeg bør gjøre før jeg fyrer den første gang? (smøre pumpe, pakninger eller lignende)

Håper runegutt får primushjelpetråd snart :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg endelig brukt bensin-brenner i telt, med en coleman 400. Brenneren fungerte bra, føltes trygg, og var en fryd å steke med - ikke samme punktvarming som med primus mulitfuel'en.

Siden alle mine tildigere problemer med denne brenneren har vist seg å skyldes uvettig bruk så fyrer jeg løs med et lite irritasjonselement:

- da jeg slo av brenneren kom det en sur lukt som sved i øynene: jeg luftet raskt ut, og problemet var løst....men varmen var også borte..... Hvordan unngår man dette? Er det bare noe man må akseptere med bensinbrennere? (Brukte coleman-fuel)

- da jeg våknet om morgen pumpet jeg nok litt for lite før jeg fyrte, som resulterte at brenneren kun brant på tre av fire kvadranter. Pumpet litt til, og den siste kvadranten tok også fyr. Fikk fin blå flamme. Lagde meg så grøt, men rett før jeg sluttet kjente jeg den samme lukta og svien i øyne som fra dagen før....men nå altså under fyring. Tok av kjelen og så at kvadranten som vendte bort fra meg brant med gul flamme. Brenneren hadde en svak helning mot den gule flammen - kan dette være årsaken? (Prøvde å pumpe i mer, men fikk da bare en høyere gul flamme) Tok brenneren ut, slo den av og på noen ganger - problemet var løst. (Grunnen til at jeg ikke pumpet maks med en gang, var at det virket som om det var høyt trykk - pumpa var tung med samme type motstand som i en tank under veldig høyt trykk (stemplet blir presset tilbake)...)

(Irritasjonsmomentet var altså sur lukt og svie i øyne)

Gjør jeg noe feil, eller må jeg bare trå til å få vasket brennertanken med kondensfjerner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gule flammer= for lite trykk/tett dyse/feil i drivstoff.

Jeg bruker Statoil 4takts miljøbensin. Det er det minst illeluktende jeg har funnet.

Den lille osen du får når du slikker, skyldes trykkfall i generatorn.

Miljøbensinen gir minst plager.

Og.... alltid fyr på full fres noen minutter, før du slukker.

Med god varm brenner, holder generatorn seg ren, dysa ren, og slukkinga går lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.