Gå til innhold
  • Bli medlem

primushjelpetråd - coleman brenner ikke rent


hilmersen

Anbefalte innlegg

Har nå begynt å få litt erfaring med Coleman 400. Det hele startet med en liten nedtur: flammene slo/krabbet nedover, og snart stod hele apparatet i flammer. Dette synes jeg var skummelt! Jeg forsatte å prøve gjennom jula, og ble ikke kvitt problemet. Straks jeg fikk tilgang til olje, smurte jeg pumpa....og problemet forsvant. Dersom jeg forvarmer brenneren litt med pasta, fungerer den nesten knirkefritt med en gang, og på en trygg måte: ingen stikkflamme eller fresing. Slik den brenner nå ville jeg ikke ha hatt store kvaler med å fyre den opp i teltet.

Ett problem gjennstår: den brenner ikke helt rent - flammen er ikke helt blå. Hva kan dette skyldes?

Sammenlignet med primus mulitfuel'en min:

+ ingen stikkflammer

+ raskere å slå av

+ mindre forvarming (litt tennpasta holder)

- mindre effekt (det tar kortere tid å koke vann på multifuel'en) (Kan muligens skyldes at coleman'en har bredere spredning... Brukte en jetboil-team kasserolle, varme gikk allikevel ut på siden....)

- brenner ikke like rent (blå-gul flamme)

- mer ømfintlig for vind (Har ikke brukt vindskjerm...innbiller meg at det kan medføre at tanken blir for varm - er det feil?)

- husker fremdeles at flammene krabbet nedover....

Konklusjon:

Slik den fungerer nå har jeg fått det jeg har bedt om, men noen litt irriterende egenskaper ødelegger for helhetsinntrykket.

Tips til hvordan bli kvitt de siste problemene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gule flammer= møkk i drivstoffet.

Tøm tanken

Skull den med litt kondensfjerner

Fyll på rein miljøbensin.

Alternativ 2

Du har fått en mandagsgenerator.

Send meg en PM så skal jeg få fiksa ting asap.

Vindskjerm: Jeg har vindskjerm, som ser ut som en le-vegg.

Dette fungerer supert.

Varmeveksler (MSR) må du IKKE bruke. Det er farlig det.

Ellers: Mere trykk så går opptenninga bedre.

Og, en liten dott med glava under generatorn+noen dråper sprit eller bensin, og du har superforvarming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Det går vel an å plasere denne hiemmekonstruksjonen her!?

Jeg har egentligen Trangia med Trangia (Nova) multifuel brenner. Fordi trangia står stødig, har innbygd vinnskjerm og fin varmeveksling runnt kjelen og ut under lokket. (nesten Nansen-kjele prinsipp!) Dessuten har du 2 gryter og en panne med av passe størrelse.

Ja, det er litt tungt og volumiøst! OK i pulk, men fint til snøsmelting på vinter - med Nova'en alltså - ikke med sprittbrenneren!

Og jeg fyrer med fritidsparafin/tennveske, da det ikke er direkte explosjonsfarligt. Jeg vurderer å kjøpe den ny lettvekts Trangia, så sparer en vel 200 g ?? gaml Trangian har vel minst 25 år på baken og er litt bulket, men bunnsolide greier.

Konservativt synspunkt, men det er nu så!

Til mindre krevende sommerturer og sykkelturer har jeg konstruert et opplegg med Nova-Trangiabrenneren og Esbitt "revesaksen" og armé "matboks" dobbelt kokekar opplegget.

Revesaksen er ubrukelig med esbitt spritttabletter!

Kutt et hull i bunnen av revesaksen med samme diameter som i Trangiaens hul til Nova'en og poppnagle en avstandskinne på foten = noen cm aluminiums gardinskinne og du er ferdig med jobben!

Allt rummes i kokekarene - unntatt brennstofflasken selvsakt. Danska Vodka gjør en fin aluflaske, som alltid sjokkerer litt ved oppfyring med publikum!!

Jeg forsøker å vedhefte forklarendes fotos!

Hilsen Elgen

post-1067-133474513425_thumb.jpg

post-1067-133474513442_thumb.jpg

post-1067-133474513455_thumb.jpg

post-1067-133474513468_thumb.jpg

post-1067-133474513505_thumb.jpg

post-1067-13347451352_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.