Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av 3-sesongs dunpose


Anbefalte innlegg

Heisann folkens! Jeg driver å kikker litt på 3-sesongs dunposer for tiden. Sportsnett har i disse dager 25% rabatt på alle soveposer, og det vil si at jeg kan feks. få en Sir Joseph Koteka 290 til rundt 2500,-.

Har lenge tenkt på å kjøpe Ajungilak Sphere Spring men har lyst til å høre hva dere tror.

Ajungilak Sphere Spring (http://www.fjellspor...ring-195-v.html)

2500,-

Comfor temp.: 0 grader

Vekt: 550 g

vs

Sir Joseph Koteka (http://sportsnett.no...id=1005&cid=382)

2550,- ca.

Comfor temp.: 3 grader

Vekt: 550 g

Ajungilak posen har noe lavere comfor temp, men jeg vet ikke hvem som er mest pålitelig av de to produsentene når det kommer til oppgitt temp. Ser at Sir Joseph posen er en god del dyrere uten rabatt. Hva tror dere?

Er det verdt å gå litt opp i vekt (1 kg +/-) for å få en pose som går ned til et par minus på comfor temp.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en tresesongs sovepose ville jeg anbefalt en som går litt under 0.

Det kommer selvsagt an på bruken du har tenkt, dersom det stort sett er i lavlandet trengs normalt ikke dette, men for høyereliggende områder vil jeg som sagt anbefale en som går ned mot 3-4 minus.

Selv bruker jeg en WM utralite til vår/høst i høyfjellsområder ( komf. -7, vekt ca. 735 gr.).

Av de to posene du spør om så ville jeg holdt en knapp på Sir Joseph, jeg har bare sett gode omtaler av dette merket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tresesongs sovepose ville jeg anbefalt en som går litt under 0.

Det kommer selvsagt an på bruken du har tenkt, dersom det stort sett er i lavlandet trengs normalt ikke dette, men for høyereliggende områder vil jeg som sagt anbefale en som går ned mot 3-4 minus.

Selv bruker jeg en WM utralite til vår/høst i høyfjellsområder ( komf. -7, vekt ca. 735 gr.).

Av de to posene du spør om så ville jeg holdt en knapp på Sir Joseph, jeg har bare sett gode omtaler av dette merket.

Hei det er en som selger en 3 sesongs dunpose på finn for 800 merke Helsport kan se etter link om du er inntressert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Martin! Ser de har WM ultralite på sportsnett, havner på 4000,- med rabatt. Blir litt i øverste laget når det kommer til pris for min del, og Outnorth var utsolgt på WM Megalite posene som har en comfor temp på -2 grader. Tanken er jo å bruke posen over tregrensa også, så da spørs det om jeg får lete litt videre før jeg bestemmer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver også å titte litt inni dette og. Har kun lest gode omtaler om Sir Joseph Koteka 290 i de forskjellige testene. Eneste liten minus er littegran dunlekkasje. Har ikke sett noe om 25% rabatt på Sportsnett's nettsidene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver også å titte litt inni dette og. Har kun lest gode omtaler om Sir Joseph Koteka 290 i de forskjellige testene. Eneste liten minus er littegran dunlekkasje. Har ikke sett noe om 25% rabatt på Sportsnett's nettsidene?

Står på frontsiden til Sportsnett, gjelder alle soveposer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver også å titte litt inni dette og. Har kun lest gode omtaler om Sir Joseph Koteka 290 i de forskjellige testene. Eneste liten minus er littegran dunlekkasje. Har ikke sett noe om 25% rabatt på Sportsnett's nettsidene?

Er en stor "banner" på framsiden deres. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Jeg har Sphere Spring, og er veldig godt fornøyd. Bruker den sammen med en silkelakenpose, og sover komfortabelt ned i noen små blå.

Her er aller freidigst en link til noen sammenligninger jeg gjorde her for et par år siden når jeg kjøpte min Ajungilak

http://www.fjellforum.no/index.php?/topic/17457-en-liten-sammenligning-av-superlight-3-sesongs-soveposer/

Eneste jeg ser som umiddelbar fordel Ajungilak er fillpower 850 på dunet og en påstått lavere ekstremtemp (-16 grader). Her tror jeg det er på sin plass å prøve begge. Ellers kan du like gjerne kaste mynt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte egentlig akkurat på det samme som deg, mht litt i pluss- eller minusgrader. Tror faktisk det går vel an med en silk lakenpose i Sir Joseph. Vekten på det hele er jo helt supert. Men lengde; kroppslengde 187cm, 'normal' kroppsform, blir det 190 eller 200 cm? Hva ville dere ha valgt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@svingen: husk også å tenke på fasong når du skal kjøpe pose.

feks er WM ultralite som er nevnt tidligere en ganske smal pose, mens WM alpinlite er samme posen bare bredere.

Vet ikke hvordan passformen på sir Joseph er, men det er det sikkert andre som kan svare på.

Er kanskje ikke like store varianter i sovepose som med feks sekker, men kjøper du en for smal pose kan det være ganske kjipt.

Kjøper du en for bred pose er det kanskje ikke like kritisk (jeg klarte ikke å åpne glidelåsen på en mountain equipmenpose jeg prøve en gang) men det fører antagelig til at du fryser lettere i posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Lurte egentlig akkurat på det samme som deg, mht litt i pluss- eller minusgrader. Tror faktisk det går vel an med en silk lakenpose i Sir Joseph. Vekten på det hele er jo helt supert. Men lengde; kroppslengde 187cm, 'normal' kroppsform, blir det 190 eller 200 cm? Hva ville dere ha valgt?

Det kommer helt an på hvordan du sover og hva slags frihet du vil ha. Tenk på hvor lang du er hvis du strekker foten din helt ut :).

Jeg tror 190cm vil føles restriktiv, og ville med mine 184cm valgt 200cm varianten. Sphere Spring er forøvrig 195cm - og jeg er veldig fornøyd med den.

@svingen: husk også å tenke på fasong når du skal kjøpe pose.

feks er WM ultralite som er nevnt tidligere en ganske smal pose, mens WM alpinlite er samme posen bare bredere.

Vet ikke hvordan passformen på sir Joseph er, men det er det sikkert andre som kan svare på.

Enda en god grunn til å prøve soveposen før kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en WM Sycamore, og er storfornøyd. Komf. temp. på -4C, vekt 965gr.

Enkelt å regulere varmen i og med at den har glidelås som går rundt fotenden, slik at man får lufting på beina, evt. kan den brukes som dyne. Duna kan også enkelt flyttes på i kamrene. Microfiber stoffet til WM synes jeg er et godt kompromiss i forhold til vekt, pusteevne, vanntetthet og slitestyrke. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FYI: da har jeg nettopp bestilt Sir Joseph Koteka 290 hos Sportsnett. Spent på hvordan den funger. Men denne helg blir det antakelig først en tur i litt kaldere strøk, for jeg har kun en vintersovepose tilrådelig her ;-0

Har du bestemt seg allerede Rismyhr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barmarkssesongen er vi litt sårbare for kondens, fuktighet og vannsamlinger allerede på de første nettene i felt. Enklere i sprengkulde om vinteren!

Dunpose er en god idé. Problemet er at de kan klappe sammen når de blir våt. I koret av alle kvalifiserte råd vil jeg stemme i med Exped Waterblock 600 for lavlandet og Exped Waterbloc 800 for høyfjellet. (1000 er helårspose og 1200 er et rent vinterprodukt. Begge er uaktuelle)

Exped Waterbloc har vanntett ytterstoff.

Exped Waterblock 600 er på tilbud hos Moontrail til $379 pluss frakt og moms; http://www.moontrail.com/exped-waterbloc-600-large.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FYI: da har jeg nettopp bestilt Sir Joseph Koteka 290 hos Sportsnett. Spent på hvordan den funger. Men denne helg blir det antakelig først en tur i litt kaldere strøk, for jeg har kun en vintersovepose tilrådelig her ;-0

Har du bestemt seg allerede Rismyhr?

Gikk for Ajungilak Shield posen som jeg nevnte på lenger opp i tråden. Fulgte rådene til folket her inne og gikk for en pose med lavere comfor temp.(-8 )og vanntett ytterstoff. Veier noe mer men det tror jeg er verdt det. Fikk også en fin pris på fjellsport.no, tilbudet var egentlig gått ut men jeg spurte om det fortsatt var mulig å få den til 2700,-. Og jaggu fikk jeg en rabattkode slik at prisen havnet på 2686,-. Kjempe service!

http://www.fjellspor...season-195.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge vært på utkikk etter en lett, ikke alt for dyr 3-sesongs dunpose, og da Oslo Sportslager hadde kampanje på ME Xero 250 måtte jeg bare slå til.

Fikk den for 2219,- men ser den nå koster 3699,- 600 gram er jo heller ikke å forakte!

Mange vil sikkert si at den er for kald som 3-sesongs, men jeg innbiller meg at med et sett ullundertøy og en silkelakenpose, skal jeg ha det ganske komfortabelt i et par blå. Noen som har prøvd denne posen i temperaturer litt på minussiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har peiling på forskjellen mellom en lakenpose og en silkepose? Tenkte å anskaffe meg en av delene, men slik jeg forstår det er en lakenpose bedre egnet til å bruke separat på varme sommernetter.

Lakenpose: http://www.xxl.no/villmarksliv/soveposer-underlag/tilbehoer-soveposer/sts-lakenpose-1052540

Silkepose: http://www.xxl.no/villmarksliv/soveposer-underlag/tilbehoer-soveposer/lakenpose-silke-fasong-1001053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det samme, eller: en lakenpose kan være laget av hva som helst, mens en silkepose nødvendigvis er av silke.

Silkepose, silkelakenpose og lakenpose av silke burde derfor etter mine begreper (som alltid er de riktige) være det samme.

Det eneste du må være obs på er at lakenposer kan være sydd enten som en sovepose (mummy) eller i firkant (egner seg kanskje bedre hvis du har dyne og pute)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rismyhr!

Å velge en 3-sesongers pose kan være vanskelig.

Våren kan være kald som is, og temperaturer omkring 0 grader til 2-3 minus, kan bite like mye som 5-10`grader på vinterstid.

Velg alltid en pose litt varmere enn du tror du får bruk for, dersom du skal ut tidlig på våren.

Jeg synes 290 gr. dun er for lite.

Men vi er nå skrudd litt forskjellig sammen.

En god dunpose har du i mange år, og det er en av de kolliene du ikke bør spare inn på.

Ser at de enda har WM Versalite til 25% rabat.

Jeg kjøpte en slik pose, og kan anbefale den på det varmeste.

WM Versalite har alle de egenskaper en god 3-sesongers pose bør ha (etter mine vurderinger) .

Den holder vårkulda ute, den er bekvem, er lett i vekt, den er lett å lufte på varme dager, den er robust, men ikke så lett å komprimere som andre poser ( duna har et veldig godt spenn).

Rismyhr, posen bør man ikke spare inn på, og gir den beste mulighet for komfor på tur.

Snakk med Lars Monsen......

Det er mange gode poser, men Versalite er et godt valg, etter min mening.

Mvh

PEREK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Noen som har peiling på forskjellen mellom en lakenpose og en silkepose? Tenkte å anskaffe meg en av delene, men slik jeg forstår det er en lakenpose bedre egnet til å bruke separat på varme sommernetter.

Lakenpose: http://www.xxl.no/vi...kenpose-1052540

Silkepose: http://www.xxl.no/vi...-fasong-1001053

Synes XXL gir STS vel mye credit... "øker comforttemperaturen med opp til 8 grader", det ville jeg tatt med en klype salt.

De fleste lakenposer er vel lagd av fleece? Noen kanskje i bomull.

Fordelen til en silkelakenpose, er vekt. Min veier 135g, og fleeceposer veier stort sett over 400g. Temperaturmessig er fleeceposer trolig litt bedre.

Jeg kjøpte min hos http://www.jakri.com/ - billig, lett og holdbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.