Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken bekledning på fjellet?


emilaleksander

Anbefalte innlegg

Hei!

Har vært noen turer på fjellet og har alltid hatt, turbukse/regnjakke/ullundertøy/ullgenser og seff. sko

Pratet med en på fjellbutikk, han nevnte at det er bedre med en lett skall-jakke/bukse og ekstra regntøy utenom.

Er beregnet for ukes-tur med telt.

Er det noen andre som bruker denne oppakningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg bruker skalljakke og bukse fortrinnsvis i bomull (helt vindtett men ikke vanntett) eller klær i syntetiske materialer med samme egenskaper.

I sekken har jeg med jakke og bukse i GoreTex, eVent eller Dermizax dersom det skulle hølje ned over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommertur i fjellet:

Turbukse, sikkert i bomull eller noe sånt (Lundhags Travers)

Ull på overkroppen (netting + evt trøye)

I sekken: windbreaker, dunjakke og fjellduk (som regnponcho).

Personlig har jeg ikke så mye til overs for skallplagg, syns det blir fort klamt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Windbreaker er syntetmateriale som enten er helt vindtett eller slipper igjennom litt luft. Dette kan brukes separat som materiale til plagg eller også som fór til fleeceplagg.

Jeg antok at ekspiditøren du snakket med hadde ment Softshell, min erfaring tilsier at jeg heller bruker penger på en skikkelig vind/anojakke i bomull framfor shoftshell (jeg synes softshell ventilerer dårligere enn de bomullsplaggene jeg har).

En tynn lett dunjakke/vest kan være fint å ha med på kaldere turer i vår, sommer og høst.

Tykkere dunjakker er en velsignelse (både varmemessig og pakk/vektmessig) på vinterturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Windbreaker er syntetmateriale som enten er helt vindtett eller slipper igjennom litt luft. Dette kan brukes separat som materiale til plagg eller også som fór til fleeceplagg.

Jeg antok at ekspiditøren du snakket med hadde ment Softshell, min erfaring tilsier at jeg heller bruker penger på en skikkelig vind/anojakke i bomull framfor shoftshell (jeg synes softshell ventilerer dårligere enn de bomullsplaggene jeg har).

En tynn lett dunjakke/vest kan være fint å ha med på kaldere turer i vår, sommer og høst.

Tykkere dunjakker er en velsignelse (både varmemessig og pakk/vektmessig) på vinterturer.

Ok, nå skjønner jeg litt mere.

Er det dumt å velge bort skalljakka over en vind/anojakke sammen med en fjellduk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå skjønner jeg litt mere.

Er det dumt å velge bort skalljakka over en vind/anojakke sammen med en fjellduk?

Det må du nesten avgjøre selv, personlig har jeg ikke så sansen for Fjellduk, men jeg kjenner flere som ikke drar på tur uten.

Det å skulle vandre en hel dag med en fjellduk tredd over kroppen er ikke noe jeg liker. Fjellduk er fint til raster og leirbruk etter min oppfatning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i overgang fra membrandress/overtrekk på sekken til vindtett tøy og fjellduk. To ulike måter å gjøre ting på med fordeler og bakdeler. For min del betyr det en mindre formue spart til membran som virker og utvidet bruk av sak jeg uansett har med.

Fjellduk som poncho i regn og vind krever nok litt ekstra forberedelse. En lue/hatt med solid brem til å holde duken unna ansiktet og en reim utenpå rundt livet til å holde duken litt på plass hjelper mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en goretex bukse og jakke, type 3-lags, tynt og lett, men holder været ute og tørker fort. Har en turbukse i bomull/polyester (tror jeg) som også tørker fort, men som ikke er noe for regnværsdager. Rene bomullsplagg på tur er jeg ikke fan av for om det blir vått så er det ikke sikkert det tørker før du er hjemme igjen. Har med tykk ullgenser, ull-trøye, kortermet ull-trøye og kortermet netting trøye og en stilongs. Bruker kun jakke når det er kaldt, jeg har pauser eller det regner så syns ikke goretexen blir så veldig klam, men hva man har på og med er jo en smaksak. man finner sine favoritt plagg etter litt prøv og feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk får alle svar!

Har falt til ro med bommuls jakke(skogsø g-1000)

Er det noen som har anbefalinger på rengn-sett/jakke?

Hva er det man skal se etter, Bør det "puste" ?

Leste på et emne på forumet hær fra 09 at The North Face venture er bra.att Er det forttsatt et godt kjøp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The north face venture er ett veldig bra regnsett. Jeg har det selv, og er meget fornøyd.

Men jeg synes jakken er litt kort i livet. Av og til synes jeg at jakken kunne gått litt lenger ned på rompa. Så savner jeg en liten brystlomme når jeg går med sekk. Og så synes jeg at glidelåsen langs bena kunne hvert lengre. Jeg klarer akkurat ikke å tre den over de store fjellskoene mine når jeg skal ta den av og på. Så da må jeg stige utav fjellstøvlene når jeg skal ta på buksen.

Men bortsett fra det synes jeg at materielet er helt topp. 100% vanntett, og ikke så klamt, så jeg tror faktisk at pustingen fungerer :) Tørker kjapt, laget i ripstop, materialet blir ikke gjennomtrukket av vann så du kan riste av det meste av vannet etter bruk. Jakken kan pakkes i sin egen lomme. Ikke av det aller letteste, men da tåler det sikkert mye mer også enn de letteste modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.