Gå til innhold
  • Bli medlem

Sene som ryker ved kast, hva er galt? (Ferskvann)


Krokvatn

Anbefalte innlegg

Jeg er i nybegynnerfasen på fiske, har fisket litt sjø for lenge siden. Jeg kjøpte en Abu Garcia-ferskvannstang på XXL, denne tror jeg til 299kr.

(Abu Garcia Cardinalset Innsjø 7’: - Stang: Abu 7 fot 2 delt haspelstang med EVA håndtak. - Snelle: Cardinal XR 2 med 0,20mm sene påspolet)

Problemene jeg beskriver her skyldes forhåpentligvis at stanga er noe billig møkk, men uansett:

Jeg har fiska 3 ganger, 5-6 timer hver gang, og hittil har jeg mista sikker 5-7 sluker fordi sena ryker idet jeg kaster. Dette skjer mest når jeg bruker “tyngre” sluker, på 10-12 gram. Siste gang sena røk, tror jeg den røk omtrent der jeg holder høyre pekefinger på sena, idet jeg slapp sena ved et kast, og jeg tror det er dette som har skjedd hver gang.

To ganger har sena røket på to kast rett etterhverandre, så jeg har hørt man burde klippe vekk en del sene før man knyter på en ny sluk. Jeg synes også det i større grad skjer når jeg tar i masse for å klare å kaste langt.

Så ser jeg bare sluken fyke avgårde, uten noe sene etter seg . Dette er selvsagt frustrerende, da sluker koster for mye til å kaste bort på den måten. Jeg blir også redd for å ta i når jeg kaster fordi sluken kan ryke, og da klarer jeg ikke kaste særlig langt! (Kasteteknikken min er sikkert ikke noe særlig heller).

Noen forslag til hva jeg kan gjøre for å fikse dette? Jeg både antar og håper at dette kan løse seg ved å kjøpe bedre utstyr (jeg betaler gjerne for å få en brukbar fiskeopplevelse)? Lære meg å kaste skikkelig?

(Forøvrig har jeg fått 0 fisk på de totalt 18 timene med fisking ved vannene i Bymarka i Trondheim, men dette er kanskje normalt :cool:. Ikke at det setter en stopper for mer fisking, for jeg SKAL få noe! )

edit: leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Naboen har samme problemet og det er ikke fordi han ikke kan. Jeg har bare fisket en sommer og ryker omtrent aldri sena. Kanskje jeg ikke klarer kaste så hardt :P . Vet ikke helt om vi fant ut problemet, men kom ihvertfall fram til at det enten var "hempa" man kan feste kroken i, eller kombinasjonen stang/snelle som gjorde at senet røyk. Prøv å følg med på hvordan sena beveger seg når du kaster. Setter jo en liten demper på moroa når du ser det ene sluket etter det andre forsvinne. Du kan jo lære deg å dykke så du kan hente sluka igjen ;)

Og forresten.... jeg fisket en hel sommer uten å få så mye som en abbor engang. Satser ikke på å fiske min egen mat når jeg er på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei krokvatn,

Har kjøpt samme sett bare med teleskopstang og 0,22 sene. Tok stanga i bruk for første gang på en padletur nå i pinsen. Har ikke mistet noen sluk under kast, men opplever at den ryker litt for lett under kroking, eller når jeg sitter fast. Tror rett og slett den er av dårlig kvalitet og eller gammel. Fikk likevel noen på land så tørrmaten måtte vike til fordel for fersk fisk i panna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Snøret som er gåent. Har også opplevd dette. Kjøpte snøre som hadde vært eksponert for lys/sollys i butikken. Snøret røk på hver eneste sluk. Gikk ned fra fjellet, kjøpte nytt snøre, og opp igjenn. Problem solved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det samme med gammel og/eller tynt snøre og for tung sluk.

Det fungerer å kaste "roligere" men jeg vil anbefale deg å gå opp litt i senetykkelse. Når man er ny er det uansett lurt med litt tykkere, da man kanskje setter sluken fast i bunnen oftere osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,20 mm sene bør da holde til ferskvannsfiske, om du ikke er ute etter storgjedda da, også som "nybegynner". Skal en fiske med lette sluker, er det jo viktig at sena ikke bremser opp sluken når man kaster pga den er for tykk. Når man har mistet et par fine sluker ved å sette fast i bunnen så har man lært.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 0,18 sene ekstra sterk i ferskvann, og lette sluker med lite luftmotstand, også bytter jeg sene 1 gang i løpet av sessongen, da er det som regel ikke noe problem med seneryk. ikke opphold fiskestangen i sola, da blir sena fort dårlig :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis er det fiskesena som er gammel, som alle svarer.

Sjekk også om det kan være knuten som ryker, lær deg en sikker og solid knute. Pass på å spytte litt på knuten før du strammer den til.

Personlig bruker jeg denne. Den har fungert så og si feilfritt for meg i sikkert 20 år.

10-12 g sluker er ikke tung sluk på 0,20 sene så det bør være safe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Når du har trent litt og kastene sitter noenlunde, kan det anbefales å kjøpe et multifilament-sene (fusjonert av flere "fibre"), som er mye sterkere i forhold til tykkelsen, og som er veldig gode å kaste med. Koster noe mer enn vanlig monofilament, men jeg synes det var verdt det. Ta en prat med en kyndig person i sportsbutikken om hva du bør velge. Til lett ørretfiske kan du kanskje gå helt ned til 0,10mm tykkelse på mulitifilament, og likevel få et mye sterkere sene enn 0,20 monofilament.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis snøret er svekket på grunn av alder eller uv-stråling så vil du kunne rive den av med fingrene. Trekk ut et par meter og test den. Noen runder rundt den ene hånda og så trekker / rykker du i sluken. Hvis den ikke ryker rett av så må det være noe annet. Et 0.20 snøre burde vel tåle opp mot 10kg.

En annen årsak kan være at snøret hekter seg fast i snella eller i toppen på stanga når du kaster. Ikke uvanlig hos unge nybegynnere.

De er mer opptatt av at kastet skal bli langt enn å sjekke om snøret er fritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis snøret er svekket på grunn av alder eller uv-stråling så vil du kunne rive den av med fingrene.

Jeg endte opp med å kjøpe denne, etter anbefaling fra en XXL-ansatt. (Pure Fishing Stren Orginal 300m 0,20 Clear Blue*)

Den gamle sena kunne jeg riva av meget lett med begge hender. Med den nye sena jeg har kjøpt så har jeg ikke klart å slite i to, har prøvd slite passe hardt, men ikke med alle krefter og perfekt teknikk.

Et 0.20 snøre burde vel tåle opp mot 10kg.

Det står på XXL-siden "

- 0,20 mm - 3,1 kg

" - betyr ikke det at den tåler 3,1kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.